דיון חירום בוועדת הכלכלה עקב העומסים ברכבת

ח״כ כבל: ״חייבים להחזיר קרונות לפריפריה ואין יום ללא בעיות בקו ירושלים נתב״ג. אפנה למבקר שיבצע בדיקה מעמיקה״. רכז תחבורה בחשכ״ל על קרונות הרכבת: המסה הקריטית של הקרונות תגיע ב-2020. ישראל כץ: מנהיגות מקבלת החלטות ומשנה את המציאות


13:17 ,17.10.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה היום לישיבת חירום שיזם היו״ר, ח״כ איתן כבל, בעקבות רצף התקלות בקו הרכבת ירושלים תל-אביב שנפתח רק לפני כשלושה שבועות. היו״ר כבל פתח את הישיבה ואמר כי ״אין מחלוקת ששר התחבורה, ישראל כץ, הוא ההורדוס של התשתיות בישראל, אבל יחד עם זאת אין יום ללא בעיות בקו ירושלים נתב״ג. הפרויקט לא אמור לבוא על חשבון הפריפריה ואחר רצף תקלות וביטול קווים היחס לאזרחים הוא כאילו הזמן שלהם לא חשוב״.

 

יו״ר הקבוצה החברתית ״נפלאות הרכבת״, אייל טל מקריית אתא, אמר כי מה שקורה בשטח הינו בגדר מחדל. לדבריו, ״הרכבות צפופות ברמת של קרונות בקר. נוסעים משתלטים על שירותים ושוהים שם כל הנסיעה, השירותים הפכו למושבים ברכבת. נוסע מבנימינה הביא כיסא מהבית כדי לשבת בנסיעה הארוכה לתל אביב. מדברים על הרצה בקו לירושלים, ואין לנו אלה לומר שיש תחושה של ריצה לטובת כיתוב תמונה. ההצעה היא לבטל את הרכבת מירושלים נתב״ג עד שיגיעו הקרונות במרץ 2019״.

 

אורי בצ׳קו, תושב חיפה, הוסיף: ״כל העם זועק אליכם מהרכבות, צפוף אפילו לא ברמה של הודו. זה זוועת עולם. אין דבר יותר שוויוני מרכבת ישראל – כולם מסתופפים ברכבת ישראל אחד על המרפקים של השני. נכים לא יכולים לעלות לרכבת. פתחתם קו לירושלים וביטלתם את הנכים. אין להם מקום ברכבת. אין אלטרנטיבה לתושבים בצפון. קו נתניה הוא פקק אחד גדול אי אפשר להגיע בשום אלטרנטיבה מחיפה לתל אביב. לא יכול להיות שמנכ״ל הרכבת לא ידע שהנסיעות תהיינה צפופות פי שתיים. אי אפשר לטפל באירוע בטיחותי או בטחוני בצפיפות כזו״. סגן ראש עיריית מודיעין, אילן בן סעדון, מחה גם הוא בתוקף על ביטול רכבות למודיעין בגלל העבודות ודרש להחזיר את הקווים.

 

מנהל הרגולציה ברכבת, דן לנדאו, אמר כי אף אחד לא מתכחש לקשיים וכי השמיכה קצרה מאוד בזמן מסילה, מאחר והרשת קטנה מאוד ולא פותחה הרבה מאוד שנים. הוא הוסיף כי יש מחסור כרוני בקרונות לעומת ביקוש שעולה מעל לתחזיות האופטימיות ביותר. ״במצב שהשמיכה קצרה צריך להפעיל צדק חלוקתי״, אמר. לנדאו הוסיף כי הוזמנו 141 קרונות כשהמחסור עומד על 140 קרונות, והאספקה החלה לפני שנה וחצי והיא הדרגתית. עם זאת, רכז התחבורה באגף החשב הכללי באוצר, אליאס מטר, ציין כי המסה הקריטית של הקרונות תגיע בשנת 2020.

 

מנכ״לית משרד התחבורה, קרן טרנר, אמרה כי פרויקט שנדחה בחודשים יכול להידחות גם בשנים ודחייה הייתה יכולה להביא לכך שהפרויקט היה נדחה בעוד 15 שנה. ״נדרש לחץ בלתי פוסק וזה לא בשביל גזירת סרטים״, אמרה. ״השר לא סתם נקרא בולדוזר, כי הוא גורם לנו לעשות דברים בלתי אפשריים ואנשים ברכבת עבדו לילות כימים כדי שזה יצא לפועל. נכון שהקו עדיין בהרצה, אבל הוא יצא לדרך וזה אחד הדברים הכי משמעותיים שעשיתי בעשייה הציבורית שלי, זה הישג מדהים. זה נהייה ספורט לאומי לתקוף אותנו בתקשורת. מי שחושב שהכל היה צריך להיות מושלם לפני שפותחים, ככה לא בונים מדינה או מנצחים במלחמות. התקלות ילכו ויפחתו ונשפר את האופן שבו מודיעים לאזרחים. אנחנו מתנצלים בפני אלה שנתקעו ברכבות ונעשה הכל כדי שזה לא יקרה. הקו בטיחותי ובמקום שהרכבת תעשה הרצה ריקה היא עושה הרצה עם נוסעים. לצערי אין מספיק קרונות, הזמנו בסוף 2017 קרונות והיינו צריכים להחליט איך תתחלק הפגיעה. לאט לאט נחזיר עוד ועוד קרונות שנלקחו מחיפה״.

 

היו"ר כבל סיכם ואמר כי הדיון היה שטחי לחלוטין. לדבריו, ״אין מחלוקת שהשר כץ עושה עבודה מדהימה, אבל עדיין יש שתי נקודות מרכזיות: הטיפול בתחבורה ציבורית כמכלול ויש כאן כשל נקודתי. כולם ידעו שזה פרויקט מסובך ויוצא דופן, כבר נכתבו דוחות של מבקר המדינה על זה, המציאות היא של כשל. אי אפשר למרוח את זה או להתייחס אחרת. עדיף שתעשו מסיבת עיתונאים ותגידו שזה המצב וחייבים להחזיר לפריפריה את הקרונות. זה לא אמירה פופוליסטית, הם לא צריכים לשלם את המחיר. צריך לבוא לתושבי ירושלים, שנוסעים בחינם, ולומר להם שבתקופת ההרצה צפויות תקלות. צריך לעשות צעד אחד לאחור. השר כץ חושב כל הזמן פוליטיקה, אני לא חושב כך. אני הולך לשוחח עם מבקר המדינה כי זה ראוי לבדיקה מעמיקה״.

 

ח״כ כבל הוסיף כי בעוד שבועיים תקיים הוועדה דיון נוסף בנושא, עם כל בעלי התפקידים הבכירים ביותר.

 

ישראל כץ בפייסבוק: מנהיגות מקבלת החלטות ומשנה את המציאות

 

שר התחבורה השיב אתמול לביקורת על הפעילות ברכבת ישראל ופרסם פוסט בעמוד הפייסבוק שלו בו כתב כך: ״במקום לשמוח על הבשורה הגדולה של תחילת הפעלת הרכבת ההיסטורית לירושלים, עושים דיוני חירום פוליטיים מזויפים ומחפשים כותרות.

 

״כן, זה כואב - ברור, למי שהבטיח עשרות שנים ולא עשה כלום, למי שאמר שהמנהרות יתמוטטו ובדה חזיונות שווא, ולמי שראייתו אופוזיציונית - פוליטית צרה, במקום להסתכל על טובת המדינה. יש כאלה שעיקר דאגתם היא לא להיות מובטלים אחרי הבחירות הבאות, ויש כאלה שפועלים לקדם את טובת המדינה, תוך עמידה מול אתגרים וקשיים, שמקבלים החלטות קשות ועושים ומשנים את פני מדינת ישראל- במהפכת התחבורה ובשמים הפתוחים.

 

״החלטנו על 3 חודשי הרצה עם נסיעות חינם מירושלים לכל רחבי הארץ הלוך - חזור, תוך כדי החלפת הרכבת בנתב״ג, ומשם נסיעות לכל רחבי הארץ, זה נקבע מלכתחילה כדבר מקובל וסביר לחלוטין, עד להשלמת החישמול לתחנות ת״א. זו הדרך להניע פרויקט ענק, מורכב, וחדשני מהסוג הזה. 7000 נוסעים ביום, והכל כפוף לכללי בטיחות מחמירים ולמגבלות כמות הנוסעים בתקופת ההרצה.

 

״הרכבת נערכת לתפעל בהתאם ומבצעת התאמות כדי לאפשר את הפעלת הקו, בדיוק כמו שהיה גם במקומות אחרים, כאשר צומצמו רכבות לתחנות בת ים - חולון, כדי לאפשר קווים מהירים יותר לתושבי הנגב וגם בצמצום בתחנת ראשונים ובמודיעין, כדי לאפשר את הפעלת הקו לירושלים. הוריתי לא לגעת ברכבת מכרמיאל, אותה הקמתי לחיבור תושבי הגליל.

 

״הכל מטופל בקור רוח ומתוך אחריות. מנהיגות מקבלת החלטות ומשנה את המציאות. כעת: קווי נהריה חיפה שצומצמו, מתוגברים, בוחנים ומבצעים התאמות, עד להגעה לנקודת האיזון. הביקוש לרכבת גבוה מאוד והולך ועולה, ככל שסוללים עוד מסילות ופותחים עוד תחנות, תמיד יהיה בעודף ביקוש על ההיצע - בדיוק ההיפך ממה שניבאו לי כל המומחים.

 

״בתקופתי הוכפל מספר הנוסעים. הושלמו ונפתחו 20 תחנות חדשות וכעת בביצוע: המסילה המזרחית לוד - ראש העין - חדרה, שתימשך במסילת מנשה ותחבר ישירות את העמק למרכז, מסילה רביעית לאיילון. רק״ל נצרת - חיפה. רכבת ישראל, היא שאחראית על ביצוע המשימות, ואותה אני מנחה בקידום המדיניות.

ככל שתלוי בי אני מביא אליה את מיטב האנשים - כמו דן הראל, שביקשתי ממנו כעת להתגייס לטובת תפקיד יו״ר הרכבת.

 

״אני לא עוסק במכרזים, אלא במדיניות: העברתי את מרבית ביצוע עבודות התשתית החדשות לחברת ״נתיבי ישראל״, והיא מוסרת אותם אחרי השלמתם להפעלת הרכבת, וכך יהיה גם בעתיד. הרכבת צריכה לעסוק בעיקר בתפעול ותחזוקה ושיפור השירות לאזרח - והאתגרים גדולים מאוד. הפעילות הולכת וגוברת ומתרחבת. יש כאלה שמדברים ויש כאלה שמחליטים ועושים, כפי שאני עושה ואמשיך לעשות״.