אחרי 30 שנה: רכבת ישראל נפרדת מרכבות ה-IC3 אשר יוצאות משירות

בשבוע שעבר, לאחר 31 שנות שירות, יצאה הרכבת האחרונה מסוג IC3 משירות סדיר. בשנתיים האחרונות שולבו בהצלחה בצי הטוענים לכתר, קרונועי הסימנס DDEMU החשמליים שהחליפו את קרונועי ה-IC3 עם הנעת הדיזל


10:26 ,18.01.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

31 וחצי שנים מאז הנסיעה הראשונה על המסילות בארץ, יצאה בשבוע שעבר משירות סדיר רכבת ה-IC3. הקרונועים זכו לקבלת פנים חגיגית בקיץ 1992 עם נסיעת המבחן הראשונה מחיפה לתל אביב. לכבוד הקרונועים, צפרו כל נהגי הקטר ברחבי הארץ במשך דקה, וב-21 ביוני נחנכו באופן רשמי בטקס חגיגי. בחורף 1992, לאחר מספר חודשי בחינה במוסכי רכבת ישראל, נכנסו רכבות ה-ic3 לשירות.

 

הקרונועים החדשים היו אהובים במיוחד על ציבור הנוסעים. הם הגיעו בסט של שלושה קרונות כל אחד, והופעלו במהלך השנים גם רכבות המורכבות מ-5 סטים, הכוללות 15 קרונות. אורך כל סט 58 מטרים, משקלו 101 טונות, והוא כולל 4 מנועים של 294 כ״ס כל אחד. מהירות הנסיעה המרבית של הקרונועים היא 160 קמ"ש, ובכל שלישיית קרונות מותקנים בין 167-177 מושבים. 

 

הגעת המערכים החדשים היוותה בשנות ה-90 אבן דרך משמעותית וסימנה עידן חדש שביצעה רכבת ישראל בפיתוח תשתיות הרכבת ורכש צי נייד במטרה לקדם הסעת המונים יעילה ובטוחה. קרונועי הIC נחשבו כחוד החנית של הקדמה הטכנולוגית וגם כעשור לאחר מכן, המשיכה רכבת ישראל ברכישה של 40 קרונועים נוספים מסוג זה. רכישה זו שימרה לאורך זמן את התואר של קרונועי ה-IC3 כ״רכבת המהירה והזריזה בישראל״.  

 

בשנת 2021 נכנסו לשירות הטוענים לכתר - הקרונועים החשמליים החדשים מתוצרת סימנס, המכונים בפני עובדי רכבת ישראל DDEMU (ראשי תיבות של קרונוע חשמלי דו קומתי"). קרונועים אלו סימנו את מהפכת החשמול שעוברת רכבת ישראל בשנים האחרונות.

 

מערך ה-IC3 הראשון וההיסטורי, מספר 01, יצא משירות כבר בעשור הקודם. בגלל חשיבותו ותרומתו לסיפור התפתחותה של רכבת ישראל וייעול מערך הסעת ההמונים במדינה, הועבר לשימור במוזיאון הרכבת. את אותו המערך תוכלו למצוא היום במקום מרכזי בתצוגת הקטרים והקרונות שבחיפה. בקרוב ייערך טקס פרידה חגיגי למערך שייזכר כאהוב ביותר על הציבור וככזה ששינה את פני התחבורה הציבורית במדינת ישראל.

 

יו״ר דירקטוריון רכבת ישראל, עו״ד משה שמעוני בירך על התהליך ואמר: ״קרונועי ה-IC3 הראשונים שהגיעו בתחילת שנות ה-90 החלו את תהליך הפיתוח של הרכבת המגיע לשיאו בשנים אלה עם תכנית הפיתוח השאפתנית של רכבת ישראל המבוצעת בהובלת משרד התחבורה, בדגש על יוזמת שרת התחבורה מירי רגב לחיבור ישראל מקצה לקצה. תוכנית זו כוללת בין היתר רכש משמעותי ורחב היקף של קרונות וקטרים חדשים מתקדמים וחשמליים, אשר אושר לאחרונה בדירקטוריון רכבת ישראל. רכבות חדשות אלה תחלפנה את קרונועי ה-ic3 שיוצאים היום משירות לאחר מעל שלושה עשורים״.

 

מנכ״ל רכבת ישראל, שיקו זנה: ״זהו יום מרגש שבו אנו מוקירים תודה לרכבות שהפכו את רכבת ישראל למערכת הסעת המונים מודרנית ומתקדמת. אנו מציינים את העבר אך לא מורידים את העיניים גם מהעתיד, לקראתו מבוצעות היום השקעות רחבות היקף בתשתיות, ברכש רכבות חדשות, הטמעת טכנולוגיות מתקדמות, וגיוס עובדים. אני מבקש להודות לעובדות ולעובדי רכבת ישראל בעבר ובהווה, על הפעלה מיטבית של קרונועי ה-IC3, ושיפור מערך הרכבות בישראל״.