"תפסיקו להצדיק אותי ותתחילו לעבוד"

יו"ר מועצת המובילים והמסיעים גבי בן הרוש לא היה צריך את התאונה המחרידה בנשר בכדי לדעת שהתנהלות המדינה בנושאי אי הכשרת הנהגים וקציני הבטיחות של רכבים כבדים יגרמו יום אחד לאסון


00:00 ,11.04.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

מזה שנים שיו"ר מועצת המסיעים והמובילים גבי בן הרוש זועק מעל גבי כל במה אפשרית על הנזק שיכול להיגרם מהרשלנות שמגלות הרשויות במדינה כתוצאה מאי הכשרה של נהגי רכב כבד ומהתעלמות מנוהלי עבודה סדירים.

למגינת ליבו, אתמול (ד') התרחשה תאונה מחרידה בנשר, את איבדה משאית שסחבה אחריה נגרר את הבלמים בירידה מאוניברסיטת חיפה וגרמה למותם של שישה אנשים ולפציעתם של עשרות אחרים.

בדיקות ראשוניות שנערכו בנוגע למצב המשאית והנהג העלו שמדובר בבדיוק באותן בעיות שעליהן מתריע בן הרוש מזה שנים.

בן הרוש: "המשטרה הזמינה אותי אתמול בלילה למקום התאונה. הבוקר (ה') התקשרו אלי מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי ויו"ר ועדת הכלכלה בכנסת פרופ' אבישי ברוורמן. רק לפני מספר ימים שלחתי לברוורמן מכתב, בו בירכתי אותו על כניסתו לתפקיד וביקשתי ממנו לקבוע בהקדם פגישה, בכדי להעלות את כל הנושאים הבוערים, כולל הכשרת נהגים ויועצי בטיחות.

"פתאום כולם מזועזעים. כולם אומרים שלא יאומן שנהגי משאיות לא עוברים הכשרות מיוחדות, שאיך ייתכן שנהג משאית, שנוהג במשאית עם 70 טון, מקבל רישיון ולא עובר הכשרה מיוחדת. מה הם מתפלאים?

"איך יעלה על הדעת שאני רואה עשרות משאיות שעמוסות לא נכון ואגף התנועה במשטרה לא רואה כאלה דברים? כולם מחכים רק לאסון ואז מתחילים לשאול שאלות. הבעיה שלנו היא ש-70% מרכבי ההובלה שייכים לחברות מסודרות, שמטפלות נכון ברכב ובנהגים. יש בענף 30% של חאפרים, בגלל שהמדינה לא עושה את החלק שלה.

"את אותו נהג שהיה מעורב בתאונה אף אחד לא הכשיר. מצאנו ליקויים גם ברכב וגם בנגרר. לרכב יש וו גרירה, שהיה מרותך בצורה חובבנית. הנגרר הזה בכלל קיבל הורדה מהכביש.

"הנהג ירד עם רכב שמורשה לשאת 32 טון והוא היה עמוס ב-38 טון. בכל האוטובוסים והמשאיות יש מערכות טכנולוגיות מתקדמות, שמתריעות בפני תקלות, במיוחד תקלה בבלמים. אם היתה תקלה והוא המשיך לנסוע, מצבו ומצבו של קצין הבטיחות שלו חמור.

"במידה ולא היתה תקלה והוא לא קיבל התרעה, בירידות תלולות צריך לנהוג עם משאית ואוטובוס בקצב איטי מאוד, בו אסור בכלל לגעת במערכת הבלמים. יש כל מיני מערכות בלימה נוספות, שעוזרות לרדת בהילוך נמוך. גם אם היתה תקלה בבלמים, במידה ואתה נוסע כמעט בקצב הליכה, את מסובב את ההגה לכיוון הקיר וקופץ מהרכב. הבחור כנראה ירד על בלמים. מטבע הדברים, אחרי 500-1,000 מטר שאתה לוחץ ולוחץ, אין לך מערכת בלימה.

"אני בחוק הכנסתי לכל משאית קצין בטיחות, שאמור ללמד ולפקח את הנהג. אבל לאותו קצין בטיחות אין שום מושג, כי כל ההכשרה שמשרד התחבורה נותן לו, זה למלא טופסולוגיה. אז איך הוא יכול לעמוד מול נהג ולהסביר לו?

"תוסיף לזה את המחדל של אגף התנועה – שוטרים לא יודעים להבחין אם משאית קשורה נכון ומאובטחת, כי אף אחד לא לימד אותם.

"ב-7 באפריל שלחתי מכתב לברוורמן וביקשתי דיון דחוף. הוא הבטיח שמייד עם תחילת עבודת הכנסת, הוא צמוד אלי. עד היום, כל יושבי הראש של הועדות השונות, לא עשו כלום. עובדה שמקצוע הנהג והכשרת הנהג יושבים בוועדות למעלה מעשר שנים. תפסיקו להצדיק אותי ותתחילו לעבוד".