משרד התחבורה: הגברת הפיקוח והאכיפה על משאיות

פקחים של משרד התחבורה, המלווים בשוטרי אגף התנועה של המשטרה, יערכו ביקורות פתע בכלי רכב כבדים בצירי תנועה מרכזיים וביציאות מהנמלים והמחצבות. המבצע יימשך כחודש ימים


00:00 ,21.03.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

פקחים של משרד התחבורה, המלווים בשוטרי אגף התנועה של המשטרה, יערכו ביקורות פתע בכלי רכב כבדים בצירי תנועה מרכזיים וביציאות מהנמלים והמחצבות. המבצע יימשך כחודש ימים

 
משרד התחבורה ומשטרת התנועה הארצית החלו היום במבצע אכיפה נרחב כנגד בעלי משאיות וכלי רכב כבדים הנוהגים בניגוד לתקנות התעבורה, כך הודיע שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ.
 
במסגרת המבצע, הנערך ביוזמת השר ישראל כץ, יערכו פקחים של משרד התחבורה, המלווים בשוטרי אגף התנועה של המשטרה ביקורות פתע בכלי רכב כבדים, בצירי תנועה מרכזיים וביציאות מהנמלים והמחצבות. המבצע יימשך כחודש ימים.
 
בוחנים של משרד התחבורה ומשטרת התנועה יגבירו בתקופת המבצע את הפיקוח על תקינות כלי הרכב הכבדים גם בכבישים העירוניים ויעצרו כלי רכב חולפים לבדיקת תקינות ובטיחות.
 
בוחנים של משרד התחבורה ומשטרת ישראל יבדקו בין השאר את תקינותם של כלי הרכב, כשירות הנהגים, עומס יתר ושעות עבודה ומנוחה של הנהגים. שוטרי אגף התנועה יתמקדו בעבירות תנועה של נהגי רכב כבד וכן בבדיקת ה"טכנוגרף" המציין את שעות העבודה והמנוחה של הנהג.
 
השר כץ ציין כי בכוונת משרדו לפעול בכל האמצעים הדרושים, במטרה לצמצם את מעורבותן של כלי ברכב הכבדים בתאונות. "אין בכוונתי להשלים עם מציאות שבה נהגים מובילים מטענים בניגוד למשקל המותר בחוק או נוהגים מעבר לשעות העבודה המותרות. נהיגה בעומס יתר או מעבר לשעות הקבועות בחוק עלולה לגרום לאיבוד שליטה של הנהג על פעולות היגוי בסיסיות וכך הופכת כל תאונה לקטלנית" הוסיף כץ.
 
בישיבת חירום שערך מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, יעקב גנות בסוף השבוע, בהשתתפות נציגים של מועצת המובילים והמסיעים, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה ומשטרת התנועה הארצית (מתנ"א) הוחלט על שורה של צעדים שנועדו להגביר את האכיפה והפיקוח על נהגי הרכב הכבד.
 
בין השאר הוחלט לרענן את ההנחיות והנוהלים למנהלי הנמלים, בעלי מפעלים, מחצבות ונהגי המשאיות בכל הנוגע להובלה בעומס יתר של משאיות וכלי רכב כבדים. כמו כן ירועננו ההוראות האוסרות את יציאתן משערי הנמלים של משאיות שיחרגו מהמשקל המותר.
 
עוד הוחלט כי משטרת ישראל תכשיר שוטרים מיוחדים שיתמקדו באכיפת חוקי התעבורה על משאיות וכלי רכב כבדים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים יקצה תקציב מיוחד לצורך הכשרת השוטרים ורכישת אמצעים מיוחדים עבורם.
 
יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש הציע בישיבה לשלול מחברות הובלה שאינן שותפות להסכם הקיבוצי את החזר הבלו על הסולר, במטרה להגביר את הבטיחות בחברות ההובלה. סוכם כי מועצת המובילים תגבש הצעה לעידוד חברות ההובלה להצטרף להסכם הקיבוצי כדי שניתן יהיה להגביר עליהן את הפיקוח והאכיפה.
 
מנכ"ל משרד התחבורה הנחה את סמנכ"ל תנועה בכיר במשרדו, עוזי יצחקי לפנות לועדת הכלכלה של הכנסת בבקשה לזרז את תיקון התקנות המתייחסות לשעות עבודה ומנוחה של נהגים, הכשרת נהגי רכב כבד ותנאי העסקה של נהגים אלה (תקנה 68 א').
 
כמו כן הוחלט להטיל על החברה הלאומית לדרכים (לשעבר מע"צ) לזרז את הקמתן של תחנות רענון לנהגים, בהתאם לתוכנית שגובשה על ידי החברה הלאומית לדרכים וכפי שסוכם עם מועצת המובילים והמסיעים.
 
מנתוני הרשות הלאומית עולה כי כלי הרכב הכבדים מהווים כ- 4% ממצבת כלי הרכב אולם מעורבותם בתאונות דרכים  קטלניות מהווה כ- 31% מכלל ההרוגים בתאונות. תאונות הדרכים החמורות השכיחות הן פגיעה בהולך רגל והתנגשות חזית צד. בשנת 2009 נהרגו 352 בני אדם בתאונות דרכים, מהם 54 (15.5%) בתאונות בהן היו מעורבות משאיות.