מועצת המובילים: פיילוט הכשרת נהגים מקצועיים

בפיילוט ישתתפו 400 נהגים, שוטרי אגף התנועה, סדרני עבודה וקציני בטיחות בחברות הובלה והסעה ובמסגרתו ילמדו על תקנות קשירה, הובלה בחומ״ס, חוק שירותי הובלה, שחזור תאונות ועוד. בן הרוש: מעוניין להכניס חיילים משוחררים לתכנית


10:47 ,21.02.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

מעורבות כלי רכב כבדים בתאונות הקטלניות גבוה משמעותית משיעור הימצאותם על הכבישים. 33 מתוך 315 הרוגים בכבישים בשנת 2018, נהרגו בתאונות שבהן היו מעורב רכב כבד, מדובר ב-10.5% מכלל ההרוגים. לאחר שנים בהם התריעה מועצת המובילים מעל כל במה אפשרית על בעיית הגורם האנושי שהיא הגורם העיקרי לתאונות הדרכים, ולאחר בקשות חוזרות ונשנות להכשרה מעמיקה ומסודרת, החליט משרד התחבורה על פיילוט במסגרתו ישתלמו 400 נהגים, שוטרי אגף התנועה, סדרני עבודה וקציני בטיחות בחברות הובלה והסעה. לצורך התכנית, הופקה חוברת הסבר להעמסת וקשירת מטענים וכן סרטוני הסבר בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב״ד).  

 

בסוף ינואר התקיים במכללת טוב בכפר סבא החלק הראשון בהשתלמות, בו השתתפו כ-30 מדריכים שעברו תהליכי סינון ראשוניים. במסגרת החלק הראשון עסק המפגש בתקנות, ריתום, נקודות עיגון וכדומה. בנוסף השתתפו בהשתלמות: גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים, יוסי יונה, חבר הנהלת מועצת המובילים, מאיר אלרם, מנהל תחום נהגים מקצועיים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משה בן ציון, מנהל מחלקת הדרכה באגד היסעים, חנניה אפנג׳ר, מנהל מחוז רישוי הדרום באגף הרישוי, רפאל טייב, מנכ״ל קבוצת טוב, ישעיהו אברהם, מנהל תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה, ועוד.

 

לדברי רפאל טייב, מנכ״ל קבוצת טוב: ״ישנן 3 נקודות שמעכבות את תהליך הוצאת הרישיון לנהגי רכב ציבורי ורכב כבד, והן הסיבה לחסם ולמחסור הנהגים. ראשית, תהליכי המיון הראשוניים אורכים כחצי שנה, הנקודה השנייה קשורה לתלמידים שיש להם בעיות שפה ויש לאפשר להם מבחנים בעל פה עם הקראה, מה שלא קורה היום, הבעיה השלישית היא שבקצה השרשרת הבירוקרטית מבחני הנהיגה המעשיים הפכו לבלתי אפשריים עם תהליך הפרטת הטסטים, המסלולים אינם מותאמים לרכבים כבדים ואוטובוסים, וכן שיטת המבחן עם הטאבלט עיוותה את שיקוף יכולות התלמיד ופוגעת משמעותית באחוזי העוברים״.

 

לדברי גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים: ״אחת הבעיות שפוגעות בענף, כולל במכללות ובפתיחת הקורסים, היא המרב״ד. למרות כל המאמצים, ולמרות שהפריטו את מרב״ד, לקחו גוף חיצוני שנקרא מדיטון והוא התחייב תוך 19 יום לסיים את התהליך מול הנהגים, אבל אני ממשיך לקבל פניות מאגד ומהמכללות האחרות ומעל 50-60% של נהגים תקועים. לוקח מעל חצי שנה להזמין אותך למכון הרפואי ואחר כך עוד ממתינים 3 חודשים לקבלת תשובה למבחנים. במקרה הטוב התהליך אורך שנה וזה אחרי ההפרטה. עדכנתי את מנכ״לית משרד התחבורה בנושא״.

 

בן הרוש הוסיף כי הוא מעוניין להכניס את החיילים המשוחררים לתכנית ההכשרות החדשה. ״בעוד מספר ימים נדון עם משרדי העבודה והתחבורה בנושא הקורסים בכדי להכניס את תכנית הלימודים לתקנה הסופית. בהשתלמות הזאת יש שלושה נושאים שמי שיהיה בקיא בהם יקבל את ההסמכה: העמסת וקשירת מטענים שהולך להיות בתקן מקצועי חוקי וברור, חומרים מסוכנים שלא קיימים בספר החנ״א (חוברת נוסחי אישום) ושוטרים מעל 20 שנה לא עשו השתלמות לחומ״ס, כך שהנהג יותר מקצועי מהשוטר. והנושא השלישי הוא חוק שירותי הובלה. בשנת 2001 הסתיימה כתיבת התקנות, אך לא מלמדים את זה במכללות וזה פוגע בנו״.

 

"הכנו לכם חוברת הדרכה ואנו שואפים שהיא תהיה התנ״ך של השוטר כמו ספר החנ״א. בשלב השני שאני מקווה ליישם והוא כבר קיים בארה״ב, לכל נהג יש ספר כזה וכשהשוטר עוצר אותו, יש בעמוד האחרון את כל הרישיונות. אם באחד הסעיפים פג תוקף, השוטר מזמין גרירה לרכב, הנהג הולך ללימודים מחדש להוצאת רישיון נהיגה, לא משתלם להיות עבריין וזה מחלחל לנהגים״.

 

לדברי מאיר אלרם, מנהל תחום נהגים מקצועיים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים: ״אם התלמיד מגיע למכללה שלא נראית טוב, הרושם הראשוני הזה הולך איתו בהמשך לכל אורך הקריירה המקצועית שלו״.

 

אלרם הוסיף: ״תיקון 118 שעדיין לא אושר, מדבר על ליווי לנהגים מקצועיים והשתלמות תקופתית לשמירת כשירות. לא יכול להיות שנהג מקצועי שהוציא רישיון בגיל 20 יכול לנהוג עד גיל 120 אם הוא כשיר בריאותית מבלי שהוא נדרש לעשות השתלמות תקופתית לשמירת כשירות, לעדכונים וחידושים. ההשתלמות הזאת אמורה להיות טריגר לכל המהלך הזה, כי אחרי שנסיים את ההכשרה שלכם, הכוונה היא שעוד השנה משרד התחבורה יוביל מהלך של השתלמות חובה בנושא ריתום מטענים, זאת תהיה הסנונית הראשונה שתקדם ותוביל את תיקון 118״.

 

״המשאיות היום משוכללות ונראות כמו קוק פיט של מטוס, אבל בכל מה שקשור לגורם האנושי, אנחנו באותו מקום ולא התפתחנו וחשוב לדאוג לרמה המקצועית של הנהגים. המהלך שעשינו עכשיו הוא פורץ דרך, הוא לקח שנתיים של הכנת החומרים שעדיין צריכים לעבור אי אלו תיקונים וכן איתור של אנשי ריתום כשאין הרבה אנשים שבקיאים בתחום הזה, זהו שינוי מבורך״.

 

לדברי חנניה אפנג׳ר, מנהל מחוז רישוי הדרום באגף הרישוי: ״בשנת 2014 הוחלט במשרד התחבורה שיש לכתוב תקן לריתום מטענים. מצאנו מכון תקנים שהכין תקן, אבל התקן נכתב בשפה של מהנדסים ולא של נהגים, ולכן הוחלט שיש לזקק את התקן. ב-2015 הוקמה ועדה בראשותי לקבוע מי חייב בהכשרה, כמה זמן, מי יהיו המדריכים, מהיכן נביא את התקציב. הוועדה גיבשה את החוברת שתקבלו היום שנקראת: ׳ספר הדרך׳, לאחר שנבנו התכנים, קיבלנו תקציב מהרלב״ד וצילמנו סרטי הדרכה, צילמנו נקודות עיגון, אמצעי הובלה, היתה פה עבודת שטח משותפת״.

 

התקנות יחייבו כל נהג לעשות השתלמות ואם לא - לא יחודש רישיונו. אבל כרגע זה נמצא בוועדת כלכלה ולכן התקנות ייכנסו לחוברת רק במהדורה הבאה. את כל שאר הנושאים החוברת כוללת והיא טובה מאוד. החוברת תהיה בידי סדרני העבודה, קציני בטיחות, נהגים, שוטרים וכולי וכולם יעבדו בצורה אחידה. ניתן לכם היום מצגות שכולם יעבדו רק איתן בכדי לייצור אחידות״.