לראשונה: נהגי רכב כבד יחויבו בהשתלמות באבטחת מטענים

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה כי אבטחת המטענים תיעשה לפי תקן ישראלי ומובילי המטענים יחויבו בהשתלמות מקצועית כך שמי שלא יעבור השתלמות ייחשב כמי שעבר עבירה פלילית. גבי בן הרוש: ״יש לבצע דברים בצורה מקצועית ומסודרת. משרד התחבורה יכול לייעל פעילותו״


10:35 ,26.10.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ יעקב מרגי, אישרה אתמול תיקונים לתקנות התעבורה שנועדו לשפר את רמת הבטיחות בהובלת מטענים ברכבים מסחריים ומשאיות.

 

עד עתה, נהגים שהוציאו רישיון למשאית, נהגו במהלך שיעורי הנהיגה על משאית ריקה ובאופן אבסורדי, ביום בו הוציאו רישיון, כבר יכלו להוביל עשרות טונים מבלי שנדרשו ללמוד ו/או להתנסות כיצד להעמיס, לקשור ולהוביל מטענים.

 

טרם משבר הקורונה הסתיים פיילוט הכשרות ביוזמת משרד התחבורה, משרד העבודה, הרלב״ד ומועצת המובילים שביקש לשנות זאת. הפיילוט כלל הפקת ספר דרך לאבטחת מטענים והשתלמות המתבססת על התקן הישראלי לאבטחת מטענים אשר הועברה לשוטרי אגף התנועה, סדרני עבודה וקציני בטיחות בחברות הובלה והסעה.

 

לאור הצלחת הפיילוט, הובטח למועצת המובילים כי נושא ההכשרות ייכנס לתקנות התעבורה במושב הכנסת הקרוב, לאור זאת, פנה לאחרונה גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים למשרד התחבורה בבקשה לקיים את הדיון בוועדת הכלכלה. ואכן, היום התקיים הדיון המיוחל ובמסגרתו אישרה הוועדה, כי אבטחת המטענים תיעשה לפי תקן ישראלי שנקבע בדצמבר 2015, מובילי המטענים יחויבו בהשתלמות מקצועית ומי שלא יעבור השתלמות ייחשב כמי שעבר עבירה פלילית. כמו כן נקבע, כי נהג שיעבור עבירות שנקבעו בתיקון יזקפו לחובתו 6 נקודות. במהלך הדיון נקבע כי החובה לעבור השתלמות מקצועית, שלא תפחת משמונה שעות, תיכנס לתוקף מהאחד במרץ 2021 והאכיפה הפלילית תחל שנה לאחר מכן, החל מאחד במרץ 2022. זאת לאחר שבמהלך הדיון התברר כי ישנם כ-80 אלף נהגים פעילים שצריכים לעבור את ההשתלמות. כמו כן, נקבע כי החובה להתקין נקודות עיגון ברכב מסחרי, בהתאם לתקן שנקבע בתקנות, תיכנס לתוקף באחד בספטמבר 2021.

 

גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים והמסיעים אמר היום כי ״אנו מברכים את משרד התחבורה על שעמד בהתחייבותו והכניס את נושא ההכשרות לספר החוקים. על פי דו״ח מבקר המדינה שפורסם החודש בנושא בטיחות בדרכים של רכב כבד, 20% מהמטענים אשר אינם אובטחו כראוי נשמטו מהרכב. התופעה הינה מסכנת חיים ואני בטוח שהתיקון הנוכחי יסייע לצמצמם אותה. בהזדמנות זאת אני מבקש ממשרד התחבורה ומשרד העבודה להפיק לקחים ולא לתת למכללות את תכני הלימוד לפני שמכשירים לכך מדריכים מתאימים. לאורך השנים, הכנתי מספר פעמים תכנית לימודים מקצועית לבקשת משרדי הממשלה, אך התכנית לא יושמה כיוון שלא היו מדריכים מתאימים. הפעם מדובר בהשתלמות חובה ויש לכך השלכות בטיחותיות ומשפטיות, על כן חשוב לוודא כי הדברים ייעשו בצורה מקצועית ומסודרת״.

 

בן הרוש הוסיף: ״משרד התחבורה הוציא לפני חודשיים קול קורא לציבור להציע הצעות לייעול פעילות משרד התחבורה, בעקבות כך ריכזתי את כל העבודות שנעשו במהלך השנים ללא תמורה כסיוע למשרדי הממשלה - כל מסקנות הדיונים והוועדות הציבוריות השונות שלא יושמו עד היום. עכשיו הביצוע חל על משרד התחבורה״.