חברת החשמל תשנע פחם מחדרה לאשקלון ב-170 משאיות

חברת החשמל תשנע 6,000 טונות פחם ביום מתחנת הכוח אורות רבין בחדרה לתחנת הכוח באשקלון ב-170 משאיות. השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: נבחנו כמה חלופות וזו נבחרה כרגע כטובה ביותר


09:19 ,01.05.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

בעקבות קריסת מזח הפחם לפני כשישה שבועות באתר תחנת הכוח רוטנברג, הגישה חברת החשמל בקשה לתיקון היתר הפליטה לאורות רבין שתאפשר העברת פחם באמצעות משאיות מתחנת הכוח אורות רבין בחדרה לתחנה באשקלון. על פי הבקשה, מדובר בכ-170 משאיות ביום, אשר ישנעו כ-6,000 טונות פחם ביום.

 

לטענת משרד האנרגיה, חברת נגה וחברת חשמל לישראל, אי העברת פחם לתחנה באשקלון תייצר סיכון לפגיעה משמעותית באספקת החשמל בארץ. יצוין, כי תחנת הכוח באשקלון מצוידת בסולקנים ובאמצעים לצמצום הזיהום, ואמורה להיות מוסבת לגז עד סוף 2025.

 

כל תוכנית של שינוע הפחם מחדרה לאשקלון תביא לתוספת זיהום אוויר מהמשאיות ומהעמסת ופריקת הפחם, כמו גם לעלויות כלכליות למשק. המשרד להגנ״ס פנה למשרד האנרגיה, לרשות החשמל ולחברת נגה על מנת לקבל נתונים ומידע נוסף הנדרש לצורך בחינת ההשלכות הסביבתיות השונות וחלופות לצמצום הזיהום.

 

המשרד להגנ״ס דרש מחברת החשמל ומחברת נגה לבחון חלופות שיצמצמו את הזיהום הסביבתי משינוע הפחם. החלופות שנבדקו: שינוע פחם במשאיות מאורות רבין לאשקלון; פריקת פחם בנמל אשדוד והובלה במשאיות לרוטנברג באשקלון; פריקה באורות רבין, העברה במשאיות למסוף הרכבת חדרה, הובלה ברכבת למסוף אשדוד, פריקה במשאיות והובלה ברוטנברג; הובלה ימית בדוברה מנמל חדרה למעגן ברוטנברג ושינוע לאתר.

 

על פי הנתונים שנמסרו מחברת החשמל ומחברת נגה, חלופת ההובלה במשאיות זמינה באופן מיידי והיא היחידה שישימה בשלב זה.

 

בהמשך לפיילוט השינוע של הפחם במשאיות, המשרד אישר את בקשת חברת החשמל, תוך קביעת שורת מגבלות ותנאים למניעת זיהום כולל אשר יחולו בתקופת ביניים עד לשיקום המזח, בהם: אמצעים לצמצום פליטות: הרטבה רציפה, העמסת משאיות בגובה מינימלי, משטר רוחות, שטיפת גלגלי משאיות, קיבוע אזור ייעודי להעמסה. דרישה להתקנת מצלמה על אזור העמסה, דרישות לרישום ודיווח יומי באתר החברה על מספר המשאיות שהועמסו ונפח הפחם ששונע, ודיווח על אירועים חריגים.