בן הרוש על גז טבעי: המשאיות שנכנסו ארצה לפיילוט לפני שנתיים הן כישלון חרוץ

יו״ר מועצת המובילים ציין בדיון בוועדת הכספים על שימוש בגז טבעי לטובת תחבורה כי ״אין עתיד לעסק הזה״. דוד כוכבא: דילגנו על הגז. הרכב החשמלי הוא העתיד. אליצור בר נתן: העולם עובר לחשמל ומדלג על הגז


12:02 ,04.07.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים, השתתף אתמול בישיבת ועדת הכספים של הכנסת שדנה בנושא שימוש בגז טבעי לטובת תחבורה.

 

נציין כי ועדת הכספים אישרה אתמול תיקון לתקנות התעבורה במסגרתו יוענקו הקלות באגרות הרישוי לכלי רכב ״ירוקים״. בנוסף, אושרו תקנות מס הכנסה לעניין פחת מואץ לרכבים כבדים המונעים בגז טבעי, לתחנות תדלוק גז טבעי, למתקן ערבול מתנול, לאוטובוסים חשמליים ולרכבי מורי נהיגה - כל אלה במסגרת החלטת הממשלה לעידוד תחליפי נפט שאושרה בחודש מרץ האחרון בוועדה הכספים. נציין כי במהלך הדיון נשמעה ביקורת רבה כלפי ההעדפה בשימוש בגז טבעי עבור שוק התובלה וכי יו״ר ועדת הכנסת, ח״כ גפני, אמר לנציגי משרד רה״מ שהשתתפו בדיון כי ״כשתהיה ועדת חקירה למה עשו גז ולא בדקו מה יש בעולם, אתם תהיו במרכז ועדת החקירה. המדינה מקבלת מזה הרבה כסף, אם מה שאנשים טוענים פה הוא נכון והתברר שנכנסנו לגז רק כי רצינו כסף, אז יהיה פה שמחה וששון, כי הולכתם אותנו שולל״.

 

בן הרוש, שהשתתף כאמור בוועדת הכספים אמר כך: ״המשאיות שנכנסו ארצה לפיילוט לפני שנתיים הן כישלון חרוץ בכל המובנים בנושא התדלוק, מנהל חברת אוטובוסים שחזר מאיטליה עדכן אותנו שאוטובוסים עומדים באיטליה במגרשי חנייה כי עשו להם הסבה לגז ונוצרו בעקבות כך הרבה בעיות. אין עתיד לעסק הזה. ההנעה בגז מתאימה למשאיות קטנות ולא למשאיות בעלות הנפח שאנו משתמשים בהן. משאיות יורו 6 ויורו 7 עתידי הן משאיות מתקדמות, אז למה להוסיף לנו עוד עלויות עם משהו שיש לגביו חוסר ודאות? אנחנו לא גופים ציבוריים, אלא פרטיים. אני מבקש לקבוע דיון נוסף על ההישבון״. 

 

אליצור בר נתן מחברת תעבורה ונציג הנהלה במועצת המובילים, אמר: ״כל הסיפור של מנועי גז למשאיות גדולות זוהי אגדה. יש יצרן אחד שהביא כמה משאיות, אבל ישנן מגבלות גדולות בגז לתחבורה, העולם עובר לחשמל ומדלג על הגז, ההנעה בגז זוהי אגדה מטופשת. רק כדי לסבר את האוזן, אם למשאית גדולה יהיה מנוע גז, היא תוכל לנסוע רק 200 ק״מ בין תדלוק לתדלוק ולא יותר, המנוע לא מצליח לפתח מנועים טכניים כמו שהבטיחו״.

 

דוד כוכבא, מנכ״ל מועצת המובילים: ״דילגנו על הגז. הרכב החשמלי הוא העתיד, נקודות התדלוק החשמליות זמינות בכל מקום ולא צריך לפתח אותן. המנועים האלה עושים בעיות. ברכב מונע בגז לא יכול להתקיים מנוע שמשתמש גם בגז וגם בסולר ולכן אתה מחוייב לנסוע רק עם גז ואתה צריך לתכנן את המסלול לא בהתאם לדרך הקצרה, אלא בהתאם לתחנות התדלוק שנכון לעכשיו כלל לא קיימות. משאיות יעדיפו לבחור בחשמל שמתפתח משנה לשנה, הגז הוא אנכרוניסטי ופה רוצים לפתח אותו מאינטרסים לא ברורים. אני מציע לצד הממשלתי לבדוק מה קורה בנורווגיה אחת המדינות הירוקות בעולם, יש הרבה מה ללמוד מהם, יש שם חוק שאוסר על דיזל להיכנס למרחב העירוני ורק משאיות חשמליות מורשות להיכנס״.

 

 

ח״כ מיקי לוי אמר כי ״מבקשים מכמה ח״כים לקבוע את שוק התחבורה העתידי במדינת ישראל, השתגעתם? תעשו מחקר, מה שאמרו אליצור בר נתן וגבי בן הרוש מטריד אותי. לא נאשר דברים באפילה. אני מבקש להעביר את כל השמות של מי שנמצא כאן למחלקת המחקר של הכנסת, אני לא יכול לפסוק ולא ארים את ידי לשום דבר״.