בן הרוש לשר כ"ץ: מחדל מתמשך באגף המטענים של מש' התחבורה

טוען: אנחנו מוצפים בפניות בשל תפקודו הלקוי של האגף בכל הקשור בהנפקת רישיונות מוביל למשאיות. משרד התחבורה בתגובה: בימים אלה נבחנים מגוון פתרונות


12:21 ,13.07.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר מועצת המובילים והמסיעים גבי בן הרוש פנה השבוע במכתב לשר התחבורה מר ישראל כ"ץ בעקבות פניות חברות של חברות הובלה על תפקודו הלקוי של אגף המטענים במשרד התחבורה. לדברי בן הרוש, מועצת המובילים והמסיעים "מוצפת" עקב פניות בשל תפקודו הלקוי של האגף בכל הקשור בהנפקת רישיונות מוביל למשאיות ואיחורים במתן אישורים לנהגים בוגרי קורס חומ"ס.

בן הרוש צירף למכתבו, אשר עותקים ממנו נשלחו למבקר המדינה, ליו"ר ועדת הכלכלה בכנסת  וליועצת המשפטית של משרד התחבורה, שתי דוגמאות של תלונות אשר מתארות מצב בו על מנת לקבל רישיון להובלת חומ"ס על חברת ההובלה לשלוח נציג למשרד התחבורה בתל אביב בעוד שבעבר שירות זה ניתן באמצעות הפקס'. מדוע, תוהים במועצת המובילים, בעוד אנו חיים בעידן של אינטרנט ותקשורת מהירה, צריך נציג של חברת משאיות בחיפה אשר מטפלת בהעברת חומרים מסוכנים על דרך קבע, להגיע למשרד התחבורה בתל אביב, ולהמתין בתור לשירות של פקיד?

לדברי בן הרוש, מדובר בלא פחות מ"מחדל שמתרחש יום יום זה מספר שנים ומתבטא בהתנהלות כושלת וחסרת אחריות באגף המטענים במשרד התחבורה".

בן הרוש כותב כי ההחלטה לאחד בין אגף תחבורה ציבורית לאגף מטענים יצרה דיס-פרופורציה בין האגפים כאשר "מול אגף מטענים מוזנח עם 7 עובדים – שמחציתם עומדים לפני פרישה, נבנה אגף תחבורה ציבורית עם כמאה עובדים".

"הפער בהעמדת משאבים לשני האגפים מייצר בעיות יומיומית של שירות לקוי, איחורים בלתי נסבלים בהנפקת רשיונות מוביל למשאיות, איחורים במתן אישורים לנהגים בוגרי קורס חומ"ס, ושנים רבות של חוסר תכנון אסטרטגי לענף המונה כ-40 אלף משאיות כבדות ועוד כ-15 אלף משאיות עד עשר טון העוסקות בהובלת חומ"ס.

בן הרוש מזכיר במכתבו כי "מדובר במערך לוגיסטי המונה כ-55 אלף משאיות אשר תומכות בכלל מרכיבי המשק – ביטחון, חקלאות, תשתיות, אנרגיה, תעשייה ומסחר, מערכת לוגיסטית חיונית שהכלכלה איננה יכולה לספוג יום אחד של פגיעה בתפוקה של הענף".

לדברי בן הרוש, מנכ"ל הרשות לתחבורה ציבורית, מר מאיר חן, מודע לבעיה וציין בתגובה לפנייתו כי נציבות שירות המדינה הקפיאה תקנים. "ברור שמדובר בתשובה לא עניינית, והמשרד חייב להתנהל על פי סדר עדיפויות הפנימיים שלו ובהתאם לכך להקצות תקנים מתוך המשאבים הפנימיים".

המצב שמתואר לעיל, מוסיף בן הרוש, עומד בסתירה לכל המלצות הוועדות שעסקו בענף ההובלה, לרבות ועדת סגיס שהמלצותיה הוגשו באפריל 2002, ואומצו על ידי כל שרי התחבורה.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "יחידת המטענים במשרד התחבורה הינה יחידה מקצועית, ייעודית לענף ההובלה בכבישים, העוסקת ברגולציה על כלל ענפי משק ההובלה בישראל, שינוע חומרים מסוכנים ומשק לשעת חירום. היחידה עוסקת בין בשאר גם ברישוי ורישום העוסקים במובילי מטענים והכשרות מקצועיות.
 

"צמיחה מואצת של משק התובלה בישראל ורכישת כלי רכב כבדים רבים מידי כל חודש מחד ושינויי כוח אדם לאורך השנים מאידך, מחייבים הרחבה ושיפור השירות לפונים.

"הטיפול בנושא נמצא במרכז הדברים, ובימים אלה נבחנים מגוון פתרונות כמענה לצרכים, בכלל זה: הרחבת ימי קבלת הקהל, הוספת תקני כוח אדם למחלקה, ייעול שיטות העבודה והמחשוב ועוד".