בן הרוש בעקבות דוח מבקר המדינה: משרד התחבורה נמצא במוות קליני

זאת בעקבות דו״ח מבקר המדינה אשר מצא כי אף אחת מההמלצות שהתקבלו בשלל תחומי הובלת המטענים היבשתית והרכב הכבד התקבלה. משרד התחבורה בתגובה: דרושה עבודת מטה בין משרדית בנושא מחסור בנהגי רכב כבד


12:02 ,21.10.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

דו״ח מבקר המדינה שהתפרסם בתחילת השבוע כולל ביקורת רבה על פעילות משרד התחבורה בתחום כלי הרכב הכבדים – הן בנושא בטיחותם, הובלת המטענים והן בנוגע למחסור בנהגי רכב כבד. על פי הדו״ח, עבודת משרד התחבורה לקויה בכל הנושאים הללו ואינה משיגה את יעדיה.

 

ממשרד התחבורה נמסר בנוגע למחסור בנהגי רכב כבד כי ״משרד התחבורה מודע לחשיבות הענף ולצורך בנהגים מיומנים, וביצע מגוון רפורמות לייעול, פישוט וקיצור תהליכי ההכשרה שלהם, מבלי להתפשר על הדרישות ועל איכות ההכשרה.

 

״בין היתר, קוצר הליך המיון וההתאמה הרפואית מ-8 חודשים לחודשיים בלבד; הסמכת נהגים יוצאי צבא לרישיון אזרחי תוך יום אחד; אישור לביצוע מבחן מעשי ("טסט") פנימי בחברות הציבוריות הגדולות; וזירוז קבלת אישור היעדר רישום פלילי ממשטרת ישראל.

 

״משרד התחבורה רואה חשיבות רבה בקידום מעמדו של הנהג בישראל ופועל בשיתוף פעולה עם צה״ל, משרד הכלכלה ומשרד העבודה והרווחה, לשם שיפור מעמד הנהג ולהגדלת מאגר הנהגים וקציני הבטיחות, מקרב חיילים שעומדים לפני שחרור.

 

״למרות כל האמור לעיל, ועל אף שמדי שנה מוסמכים אלפי נהגי רכב משא ואוטובוסים, רבים מהם אינם ממשיכים לפעול בענף בשל פער בין הדרישות של הנהגים ובין התנאים בשוק העבודה ובהן שכר ותנאי עבודה. כדי לתת מענה הולם לבעיות אלה, נדרשת עבודת מטה בין משרדית רחבה, והצבת הנושא כיעד לאומי של ממשלת ישראל, ובכוונת המשרד לקחת חלק גם בקידום נושא זה על-ידי כלל המשרדים הרלוונטיים״.

 

צפו בסרטון משרד מבקר המדינה אודות הליקויים

 

 

 

בנוגע לנושא בטיחות הובלת המטענים היבשתיים נמסר ממשרד התחבורה כי: ״משרד התחבורה רואה חשיבות רבה בתחום הובלת המטענים היבשתית ובטיחותם של כלי רכב כבדים. מנכ״ל המשרד הורה על הקמת צוות בין משרדי, הכולל את כל הגורמים הרלוונטיים, שמטרתו לקדם פרויקטים רבים וחדשניים בתחום, ולהתמודד עם בעיית המחסור בנהגים.

 

״משרד התחבורה הקים לפני כשנה אגף פיקוח ובקרת רכב, האחראי לנושאי בטיחות רכב כבד והובלת חומרים מסוכנים. לאגף הוקנו סמכויות רגולטוריות ובימים אלה מתבצעת עבודת מטה נרחבת לגיבוש מדיניות כוללת בנושא לטובת שיפור מיידי ככל הניתן של הבטיחות ברכבים אלו״.

 

ממועצת המובילים והמסיעים אשר עובדת עם נושאים אלה על בסיס יומיומי ומתריעה עליהם  נמסר כי ״כל המחדלים שאנו מתריעים עליהם שנים, באים לידי ביטוי בדו״ח מבקר המדינה. ועדות, מסקנות, דיונים והחלטות, אך שום דבר לא מיושם וזוהי התוצאה העגומה״.

 

גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים, הוסיף ואמר כי ״שר תחבורה היה בתפקיד מעל עשור משנת 2009 , ולמרות זאת על פי דו״ח המבקר אף המלצה לא יושמה. משרד התחבורה נמצא במוות קליני.

 

״בנוסף, על פי הדו״ח יש 28% הרוגים בתאונות בהן מעורב רכב כבד ומעל 50% מהרכבים הכבדים נמצאים עם ליקויי בטיחות ע"י ניידות משרד התחבורה וכל רכב שני יורד מהכביש, אם כך מה עזר שקצין בטיחות חותם כל חודש שהרכב תקין? אולי צריך לעשות חישוב מסלול מחדש?״.