ביה"ש המחוזי בחיפה דורש הבהרות בנוגע למעבר משאיות מלאות מדגון

מבקש לדעת האם הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים – בהם המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה, עיריית חיפה ונמל חיפה – הקדישו תקציב למעבר משאיות בנמל. נמל חיפה: לא אנחנו יזמנו את השינויים בהסדרי התנועה בעיר חיפה


12:39 ,05.09.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת העתירה שהגיש איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת לשינוע גרעינים ומספוא כנגד עיריית חיפה, המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה, איגוד ערים אזור מפרץ חיפה, חברת יפה נוף וחברת נמל חיפה בנוגע להגבלת שעות תנועת משאיות בעיר התחתית, ביקשה שופטת בית הדין המחוזי בחיפה, ריבי למלשטריך-לטר הבהרות מהגופים הנ"ל בנוגע למעבר משאיות מלאות ממגורות דגון בכבישי נמל חיפה כחלופה למעבר בכבישי העיר התחתית.

 

לטענת איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת לשינוע גרעינים ומספוא הותר מעבר של משאיות ריקות בכבישי הנמל בשעות בהן מוגבלת תנועתן בעיר התחתית (מ-6:30 ועד 9:30 בבוקר, ומ15:00 ועד 18:00 אחה"צ), וזאת עקב התוכנית המשולבת של עיריית חיפה והמשרד להגנת הסביבה שמטרתה הורדת זיהום האוויר באזור העיר חיפה. יחד עם זאת, תנועת משאיות מלאות בכבישי הנמל לא הותרה, שכן הדבר כרוך בעלויות שקילה, בדיקה ועוד שטרם ברור מי מהגופים אמור לשאת בהם.

שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה, ריבי למלשטריך-לטר ביקשה לקבל תוך שבעה ימים את התייחסות חברת נמל חיפה לשאלה האם האחרונה העבירה דרישת תשלום ספציפית שאמורה לכסות את עלויות תנועת המשאיות בנמל לגורמים הרלוונטיים – שהם המשרד להגנת הסביבה, עיריית חיפה או איגוד המשתמשים בתובלה ימית.  גם המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה, איגוד ערים אזור מפרץ חיפה ועיריית חיפה נתבקשו להגיב לנושא תוך 14 יום.

בהחלטת השופטת נכתב: "חברת נמל חיפה בע"מ הינה חברה ממשלתית, הנשלטת על ידי מדינת ישראל. בין חברי הדירקטוריון שלה מצויים קרוב לוודאי, נציג משרד האוצר ונציג משרד התחבורה. ברור שנושא ההגבלות על התנועה בעיר התחתית הם תולדה של תוכנית יזומה על ידי משרד להכנת הסביבה- שגם מהווה זרוע ממשלתית.... דהיינו בוודאי יוחד תקציב לכך.  מדובר בגופים, שכולם נציגי הרשות המבצעת ואמורה להיות זהות אינטרסים ביניהם לקידום התכנית. עוד אציין כי גם התנהלות מיטבית של פריקת התבואה המיובאת לארץ ומהווה את עיקר השימושים של האוכלוסייה הינו אינטרס ברמה הלאומית".

 

בעקבות החלטת השופטת, נמסר מאיגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת לשינוע גרעינים ומספוא: "עיריית חיפה והנתבעות האחרות לא מבינות את ההשלכות ההיקפיות של הגבלת התנועה ברבע משעות היממה על הזנת משק החי והאוכלוסייה בישראל. בינואר השנה, מיד לאחר החלת מגבלות תנועת המשאיות, נשלח מטעם האיגוד מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לראש עיריית חיפה, יונה יהב ולרשימה ארוכה של שרים, בהם שר התחבורה, ישראל כץ ושר האוצר משה כחלון. במכתב נאמר כי הגבלות תנועת המשאיות נעשו ללא בחינה מקדימה, מקיפה, רצינית ומעמיקה של השלכותיהן על מגזר התבואות במשק הלאומי, וללא מציאת פתרונות חלופיים לפני החלתם.

 

נמל חיפה: חברת הנמל לא אמורה לממן את מעבר המשאיות בתחומה

מחברת נמל חיפה נמסר בתגובה כי "חברת נמל חיפה הבהירה למן תחילת הדרך כי מעבר המשאיות בתחומי הנמל יתאפשר אך ורק במידה ויושג מימון לעלויות הכרוכות בכך. יודגש כי חברת נמל חיפה, כחברה עיסקית, לא יזמה את השינויים בהסדרי התנועה בעיר חיפה, ולא היא זו שאמורה להוביל את המהלך להשגת המימון הנדרש למעבר המשאיות בתחומי הנמל במקום בעיר".