האוצר דוחה את טענות מועצת המובילים בנושא הבלו על הסולר

האוצר דחה אמש את הצהרותיו של יו"ר מועצת המובילים בנוגע לייקור הבלו על הסולר; האוצר: ועדת הכספים היא זו שהפכה את הצו להוראת שעה בקביעתה כי הוא יוגבל בזמן. מכאן לא ברורה הטענה לגבי ניסיונות האוצר לעקוף את הועדה על ידי הוראת שעה


00:00 ,30.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
האוצר דחה אמש את הצהרותיו של יו"ר מועצת המובילים בנוגע לייקור הבלו על הסולר; האוצר: ועדת הכספים היא זו שהפכה את הצו להוראת שעה בקביעתה כי הוא יוגבל בזמן. מכאן לא ברורה הטענה לגבי ניסיונות האוצר לעקוף את הועדה על ידי הוראת שעה.
 

לדברי מקורות באוצר, ועדת הכספים של הכנסת אישרה ביום 17 במאי 2004 את העלאת הבלו על סולר ב-30 אג'. יחד עם זאת קבעה הועדה כי הצו תקף לתקופה של חודשיים בלבד מיום אישור הועדה, קרי עד ליום 17 ביולי 2004. הלכה למעשה, נמסר מהאוצר, ועדת הכספים היא זו שהפכה את הצו להוראת שעה בקביעתה כי הוא יוגבל בזמן. מכאן לא ברורה הטענה לגבי ניסיונות האוצר לעקוף את הועדה על ידי הוראת שעה.

עוד נמסר שמכיוון ופג תוקפו של הצו האמור לא ניתן להאריכו עוד כמות שהוא. לפיכך, בהתאם לבקשת ועדת הכספים, ובמטרה להקל על ציבור המשתמשים בסולר, נקבע כי הגם שהחל מינואר 2005 יוטל בלו בגובה 30 אג' על ליטר סולר, הרי שעד סוף שנת 2004 תופחת התוספת לבלו והיא תעמוד על 20 אג' בלבד.

עפ"י האוצר, הרי שמועצת המובילים טוענת כי הבלו על הסולר הועלה פעם אחר פעם "בדרך השמה ללעג את החוק", אך, לאור העובדה שמזה עשרות בשנים הועלה הבלו על הסולר פעמיים בלבד – באפריל 2002 ובדצמבר 2003, לא ברורה הטענה לפיה הועלה הבלו על הסולר "פעם אחר פעם".

באוצר ציינו כי התייקרות הבלו על הסולר מ- 11 אג' ל- 68 אג' נעשתה בהדרגה על רקע העובדה שהבלו המוטל על ליטר בנזין עומד על 2.2 ₪ לליטר. קרי, עד לפני שנתיים הבלו על הבנזין היה יקר פי 20 בקירוב מהבלו על הסולר. "לפערים אלה אין אח ורע בעולם, והם מתעלמים מהנזקים הדומים שנגרמים למשק כתוצאה מפליטות המזהמים כתוצאה משימוש בסולר בהשוואה לבנזין", ציין הדובר.

עוד נמסר כי בדצמבר 2003, במהלך הדיונים בועדת הכספים לאישור תקציב המדינה לשנת 2004, הוצגה לחברי הועדה העלאת הסולר ב-30 אג' כמקור פיסקלי שנדרש לצורך הקצאת התקציבים הנוספת שסוכמה עם ועדת הכספים. כך שבפועל מדובר במקור לגיטימי המהווה חלק מהכנסות המדינה, סיכם דובר האוצר.