בן הרוש לשר התחבורה החדש: היעזר בצוות המקצועי

לדברי יו"ר מועצת המובילים והמסיעים כ-40% נהגים עצמאיים בישראל לא מעוניינים לשמוע על בטיחות וחוקים. "אין רף כניסה לענף – הכל הפקר", "מי שנכשל הוא האבא הרוחני, הביצועי - משרד החבורה"


00:00 ,07.04.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

לדברי יו"ר מועצת המובילים והמסיעים כ-40% נהגים עצמאיים בישראל לא מעוניינים לשמוע על בטיחות וחוקים. "אין רף כניסה לענף – הכל הפקר", "מי שנכשל הוא האבא הרוחני, הביצועי - משרד החבורה"
 
גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, השתתף במושב התשתיות של ועידת Port2port 2009והירצה במושב המקצועי על ענף התובלה היבשתי במדינת ישראל. בן הרוש התראיין עם סיום המושב באולפן של נפתלי בן סימון וביקש מאנשי משרד התחבורה להיעזר בגורמים מקצועיים על מנת להגיע להחלטות שיקלו על חיי העוסקים בתחום.
 
נפתלי בן סימון: תחום התובלה היבשתית. יש מישהו שמבין בזה?
 
לצערי, במסדרונות הממשלה אין אפילו אחד שמבין במדובר כל הסחר של מדינת ישראל - יבוא ויצוא. אני נתקל בלא מעט פעמים שאני צריך ללמד את השר ואת המנכ"ל ועד שסוף סוף הוא מתחיל להבין – הוא מתחלף. ואני חייב לשבח את ועידת port2portשזה הוא גוף מקצועי שמרכז את כל התקשורת והידע שיש בנושא הזה בתחום הים, האוויר, היבשה, התשתיות והלוגיסטיקה וכל מה שמשתמע לעומת התקשורת הכלכלית בארץ שלא נותנת לזה את הבמה המתאימה - ומדובר פה ב-98% מהסחר של מדינת ישראל. עד שאין הפגנת כוח מצדנו זה לא בא לידי ביטוי. מדובר בנזקים של שנים שמגולגלים עלינו. 
 
- מהו התפקיד שלכם הלכה למעשה?
 
בן הרוש: "ארגון המובילים הוא גוף של מתנדבים שמאגד בתוכו את חברות האוטובוסים והמשאיות, אנחנו לא גוף סטטוטורי – גוף התנדבותי. לא פעם אני נתקל בטענות למה אתם לא עושים כך וכך אך החשיפה שלנו מול התקשורת היא בעיקר בזמן של שביתות בנמלים ותאונות דרכים לא עלינו. לשמחתי, ובלי להיות חברים באף מפלגה זו או אחרת, הצלחנו להעביר מספר חוקים כגון: החזר של היטל הבלו על הסולר - כל המוניות, האוטובוסים, המשאיות, הציוד החקלאי מקבל החזר של 50% מהחזר הבלו. אוטובוס למשל מקבל החזר מהמדינה של כ-4,000  שקל כל חודש על השימוש שלו בסולר. זהו מס שהושת באופן ישיר על כל המובילים והצלחנו בעזרת מאבקים רבים להחזיר את תשלום הבלו על הסולר. נושא של בטיחות בדרכים נושא של אחריות שילוחית ושרי התחבורה התנגדו. במהלך השנים הצלחנו להעביר. מה המשמעות? שמשאיות לא ייסעו עם מטען יתר ושלא ייסעו שעות חריגות".
 
- אתה טוען כי מצבו הכלכלי של נהג המשאיות משפיע על תראונות הדרכים. למה אתה מתכוון?
 
בן הרוש: "בארץ יש 40 אחוז נהגים עצמאיים שלא מעניין אותם החוקים ובטיחות – רק להביא את המשכורת לבנק. אני חייב להגיד שבמדינת ישראל אין אכיפה – יש מבצעים. כל הנהגים האלה לא דואגים להחליף צמיגים באוטובוסים ובמשאיות. לא דואגים לבטיחות הרכב והדבר משפיע על תאונות הדרכים, על הבטיחות בדרכים – כל שנה כ-450 עד 500 תאונות. בעניין הזה אני חסר פשרות. כשאני בודק עם הקולגות אתה מבין שיש תחרות ובשביל להתקיים הנהגים מוכנים 'לגנוב בטיחות' ואני לא מוכן בשביל הילדים שלי ובשביל הנכדים שלי – ושלך ושל כולנו – כולם נוסעים על הכבישים האלה ובגלל הנהגים האלה כולם נמצאים בסכנת רולטה על הכביש".
 
- מהו המודל הרצוי או האופטימלי לתובלה יבשתית?
 
בן הרוש: "מנסים להשוות אותנו לאירופה אבל אנחנו לא דומים לאירופה בשום פרמטר. באירופה יש מחירון מנחה, יש תחרות, יש חוקים שנאכפים. לדוגמה, אם משאיות מגרמניה רוצות לצאת למדינה אחרת מודדים לנהג את כמות הדלק כי אם יש לו יותר מדי דלק במיכל הוא בכלל לא יצא מאותה מדינה. אני מקנא באירופאים ובאמריקאים. אצלנו אין רף כניסה לענף – הכל הפקר".
 
בן הרוש ציין כי "המודל שאני רוצה זה שר ממונה – שר תחבורה, הוא האחראי, הוא זה שצריך להנחות. לצערי זה לא קיים בארץ. החלפתי 12 שרי תחבורה ואני לא יכול להצביע על מישהו אחד שעשה משהו משמעותי ואמיתי. מדובר במשרד שמשפיע על חיינו יום יום -  בתחום תעופה, ספנות, כבישים – הכל ביחד. וכשאין לך שר, כשאתה מקבל מנכ"ל לא מקצוען ושר לא מקצוען התוצאה היא שהפקידים מנהלים לנו את החיים – וחבל מאוד שככה הדברים מתנהלים".
 
- אולי מועצת המובילים נכשלה? לא הצלחתם להביא את הדבר לידיעת הציבור?
 
בן הרוש: "אני עושה הכל על חשבון הזמן הפרטי, אני ימים כלילות בכנסת – גם דיני נפשות וגם המצב הכלכלי. הייתי מתפלל שאם היה לנו סטטוס של גוף סטטוטורי היינו משפיעים, אבל מי שצריך ומי שנכשל הוא האבא הרוחני, הביצועי - משרד החבורה, והוא נכשל בתפקידו. לצערי, נתנו למשרד הזה אינספור המלצות של ועדות מקצועיות ושום דבר לא ייושם. וזה לא פספוס שלי אישי אלא של הציבור בישראל".
 
- בימים הקרובים יהיה שר תחבורה חדש. מה אתם מתכוונים לעשות?
 
לא נעים לומר אבל אני לא אושפע. התרגלתי שהשרים לא תורמים לצערי. הזכרת את הרפורמה כשאני שומע על זה אני מסרב להאמין. יש כל יום סיבה להשבית את הנמלים ולצערי השרים החדשים באים, לא מכירים, לכל אחד יש הרפתקה או רעיון והם משאירים אותם לדמם, חד משמעית, במשך ימים ושבועות, וחבל מאוד. אני מציע למשרד הזה לפחות להיעזר בגורמים מקצועיים ולא לצאת להרפתקאות כי לא ראיתי שיצא מזה כלום מלבד נזקים כלכליים – במיוחד לנו".
 
בן סימון: אתה מפתיע אותי בנאיביות שלך - שהמשרד ייעזר בגורמים מקצועיים?
 
בן הרוש: "אנחנו משלמים את המס בסוף, אנחנו משלמים לו את המשכורת, הוא עובד אצלנו – בואו לא נשכח את זה".