בן הרוש חושף שורת ליקויים בהובלת טנקים ונגמ"שים במלחמת לבנון השנייה

פרסום ראשון. יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל טוען כי 50% מהובלות הטנקים והנגמ"שים במלחמה האחרונה נעשו על מובילים לא מתאימים וכי החקיקה האחרונה מקשה על שינוע הולם של אמצעי לחימה


00:00 ,17.10.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

פרסום ראשון. יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל טוען כי 50% מהובלות הטנקים והנגמ"שים במלחמה האחרונה נעשו על מובילים לא מתאימים וכי החקיקה האחרונה מקשה על שינוע הולם של אמצעי לחימה. בן הרוש מתריע: "ההתעלמות מכשלים אלה כבר תגבה מאתנו מחיר יקר במלחמה הבאה"
 
במלחמת לבנון השניה, נקרא גבי בן הרוש למערכה, בתפקידו כיו"ר איגוד המובילים והמסיעים בישראל. שינוע הטנקים והכלים הכבדים, בוצע בעיקר בעזרת מובילים אזרחיים. גם בתחומים נוספים, של שינוע כוחות חי"ר ואספקת מוצרים ותחמושת, חלקו של השוק האזרחי במלחמה היה רב.
 
שבועות ספורים לאחר תום הלחימה חושף גבי בן הרוש, בראיון מיוחד שקיים עם port2port, שורת ליקויים. למעשה, מלחמת לבנון השנייה השאירה אותו מוטרד במיוחד משני כשלים חמורים: האחד הינו הסתמכות על נהגים שאינם יהודים ושלא שירתו בצה"ל להובלת אמצעי לחימה לחזית, היכולים להיחשף לחומרים רגישים וסודיים. והשני הינו מעבר השוק למשאיות מתקדמות המתמחות בהובלת מכולות ושאינן כשירות להוביל טנקים או נגמ"שים. "ההתעלמות מכשלים אלה כבר תגבה מאתנו מחיר יקר במלחמה הבאה".
 
לטענת יו"ר מועצת המובילים, השוק הגלובאלי עבר למשאיות מתקדמות, המתמחות בהובלת מכולות. הנגררים המיועדים למכולות, בשונה ממה שהיה מקובל בעבר, כוללים קורות שנועדו לשאת את משקל המכולה, בכפוף למגבלות המשקל בכל העולם. "הקורות הדקות, אינן מאפשרים הובלת נגמ"ש, או טנק על גבי נגררים אלה", הוא מתריע.
 
בן הרוש מספר כי במלחמת לבנון השנייה היה פער של 30% בין מספר ההובלות הרצוי למצוי. בנוסף, בשל הצורך, הועלו טנקי מרכבה על מובילים לא מתאימים בכ-50% מהובלות הטנקים הנ"ל. בן הרוש מדבר על כשלים חמורים הנובעים מאי הפקת לקחים שהיו צריכים להיעשות כבר לפני 30 שנה – מאז מלחמת יום הכיפורים. "באופן אישי, אני כבר הזמנתי את עצמי לוועדת החקירה", אומר בן הרוש, "לא ייתכן שיחלפו יותר משלושים שנה ואנחנו לא למדנו כלום". חורה לבן הרוש בעיקר העובדה כי הובלת טנקים וציוד כבד אינה נמצאת על סדר העדיפויות של מקבלי ההחלטות.
 
בן הרוש מציין כי החקיקה האחרונה הגבילה את משקל המוביל הישראלי ל-50 טון, וכי היא מביאה אל קצה את התקופה שבה ניתן להעמיס שני נגמ"שים על מוביל, או אפילו טנק מרכבה אחד השוקל 80 טון.
 
מדובר צה"ל וממשרד התחבורה בחרו שלא להגיב לידיעה.
 
הראיון המלא עם גבי בן הרוש מתפרסם בימים אלה במגזין port2port לחודש אוקטובר.