בן הרוש בכנס בטיחות: קיים קשר בין יציבות כלכלית למצב הבטיחות של הרכב

לדברי יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בכנס בטיחות "כאשר לנהגים אין כסף מחליפים צמיגים 'בכאילו' כמה שעות לפני שניגשים לטסט". בשנת 2008 משאיות היו מעורבות ב-61 תאונות דרכים קטלניות


00:00 ,07.01.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

לדברי יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בכנס בטיחות "כאשר לנהגים אין כסף מחליפים צמיגים 'בכאילו' כמה שעות לפני שניגשים לטסט". בשנת 2008 משאיות היו מעורבות ב-61 תאונות דרכים קטלניות
 
מצבו הכלכלי של נהג המשאית הוא בין הגורמים המשפיעים על אירוע התאונה וכאשר אין כסף "גונבים בטיחות". כך הזהיר גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, בכנס בטיחות שנערך השבוע בתל אביב.
 
בן הרוש היפנה גם אצבע מאשימה כלפי קציני הבטיחות שאינם עושים עבודתם. "לא יעלה על הדעת שנהג משאית גרם לתאונה קטלנית ולאחר שבודקים את הרקורד שלו מגלים שבאמתחתו 250 עד 300 הרשעות קודמות והוא עדיין נמצא מאחורי ההגה בחסותו של קצין הבטיחות. נהג כזה צריך להיות מורד מההגה לפני התאונה הקטלנית ולא לאחריה", אמר בן הרוש בכנס.
 
בן הרוש המשיך ואמר כי "כל עוד הכניסה לענף ההובלה פתוחה לכל מי שקונה משאית שעומדת לגריטה   ומוביל במחירי דמפינג, הענף לא יתרומם ולא יודברו תאונות הדרכים", הזהיר יו"ר מועצת המובילים והמסיעים. "המומחים מזהירים מפני צמיגים פגומים, אבל מי מנהגי המשאיות שבקושי מצליח לשלם עבור מיכל דלק מסתכל בכלל לכיוון הצמיגים?", תהה בן הרוש.
 
בכנס הבטיחות, שנערך ביוזמת מועצת המובילים והמסיעים והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, השתתפו מנהלי חברות הובלה, קציני הבטיחות בחברות ההובלה וההסעה, מנכ"ל הרשות לבטיחות בדרכים יאיר דורי, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים גבי בן הרוש, דוד כוכבא, מנכ"ל מועצת המובילים והמסיעים, וסמנכ"לית הרשות לבטיחות בדרכים, יונת מרטון.
 
בכנס  הוכרז על פתיחתו של פרויקט לאומי שנקרא "נוהגים אחרת בתובלה" אשר מטרתו היא הקטנת מעורבותן של משאיות בתאונות דרכים. הפרויקט מקיף 100 מנהלי חברות תובלה, 100 קציני בטיחות בחברות התובלה וכ-2,000 נהגים.
 
לדברי מנכ"ל הרשות לבטיחות בדרכים, יאיר דורי, בשנת 2008 המשאיות היו מעורבות ב-61 תאונות דרכים קטלניות. משאיות במשקל 4 טון עד 34 טון מעורבות בתאונות קטלניות בשיעור של 0.82% ל-1,000 משאיות - פי 4 לעומת כלי רכב פרטיים. לדברי דורי, בולטת במיוחד היא מעורבותן של משאיות כבדות בתאונות.
 
בהתייחסו לקבוצות גיל אמר יו"ר הרשות לבטיחות כי מרבית נהגי המשאיות המעורבים בתאונות הם בגילאי 25 עד 35. וכי נהגי מהמגזר הערבי מועדים לתאונות ביחס גבוה לזה של המגזר היהודי, כאשר הנתונים מראים כי   66 נהגים מהמגזר הערבי בגילאי 30-34 היו מעורבים בתאונות קטלניות בשנים 2003 – 2007, זאת מול 31 נהגים מהמגזר היהודי. על פי הנתונים, הימים הקריטיים לתאונות משאיות הם ימי ראשון וחמישי.
 
מנכ"ל הרשות לבטיחות בדרכים התייחס לוועדות ממשלתיות שבחנו את נושא תאונות הדרכים, וציין לטובה  את דו"ח ועדת סגיס שאותה כינה "המאסטרפיס" שעל פיו צריך לנהוג. לדברי דורי, בדו"ח סגיס ישנה הבשורה להעלאת הבטיחות בקרב נהגי המשאיות.
 
דורי מסר עוד כי במדגם שערכה הרשות נמצא כי ב-15% מהמשאיות שנבדקו נמצאו ליקויים המצדיקים הורדת הרכב מהכביש.
 
לדברי בן הרוש, עובדה זו מחזקת את הטיעון כי קיים קשר בין יציבות כלכלית למצב הבטיחות של כלי הרכב. "כאשר לנהגים אין כסף", סיפר בן הרוש, "מחליפים צמיגים 'בכאילו' כמה שעות לפני שניגשים לטסט".
 
בן הרוש קרא לממשלה לבנות ללא דיחוי מפרצי חנייה בצירי התחבורה הראשיים בכדי לאפשר לנהגי המשאיות לקיים הפסקות מנוחה והתרעננות כנדרש בחוק ולהגביר את אמצי הבטיחות במפגשי כביש - מסילת ברזל.
 
לדבריו, על גורמי הבטיחות להיעזר באנשי מקצוע מהשטח במאבק להדברת הקטל בדרכים. "אנשי השטח יותר מנוסים. מי שעושה יום-יום את הירידות בכביש סדום עם מטען של 40 טון הוא יועץ טוב יותר מהתאורטיקן שמכין שקפים ועושה השוואות סטטיסטיות", אמר בן הרוש.
 
דוד כוכבא, מנכ"ל מועצת המובילים והמסיעים, סיפק נתונים על ענף התובלה היבשתית לפיהם בענף ההובלה הכבדה פועלות כיום כ-30 אלף משאיות כבדות. לדבריו, הענף משנע 95% מכלל ההובלות של המשק הישראלי בעוד הרכבת משנעת את 5% הנותרים. ענף התובלה מעסיק כ-40 אלף עובדים בישראל כאשר היקף פעילות הענף עומדת על כ-14 מיליארד שקל בשנה.
 
כוכבא ציין כי שנת 2009 תוקדש לטיפוח איכות הנהיגה בקרב הנהגים.