בית המשפט לעניינים מנהליים סיים הסדר רב שנים בין מועצת המובילים ומערכת הביטחון

בית המשפט קבע כי הפסקתו של ההסדר הקודם עם מועצת המובילים היה כורח המציאות למציאת פתרון חוקי למצב הלא חוקי שקוים בפועל בניגוד להחלטות הממונה על ההגבלים העסקיים. מועצת המובילים: "נלמד את הנושא ואם יש צורך נשקול הגשת ערעור"


00:00 ,31.01.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

בית המשפט קבע כי הפסקתו של ההסדר הקודם עם מועצת המובילים היה כורח המציאות למציאת פתרון חוקי למצב הלא חוקי שקוים בפועל בניגוד להחלטות הממונה על ההגבלים העסקיים. מועצת המובילים: "נלמד את הנושא ואם יש צורך נשקול הגשת ערעור"
 
מאת עו"ד שמוליק גרוסמן
 
פסק דין שניתן לפני מספר ימים על ידי בית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב הביא לידי סיום סופי הסדר רב שנים בין מועצת המובילים ומערכת הביטחון.
 
גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, אמר בתגובה להחלטה כי "המועצה תלמד את הנושא ואם יש צורך נשקול הגשת ערעור".
 
על פי ההסדר הנהוג מזה למעלה מ-20 שנה, שימשה מועצת המובילים כ"סדרן עבודה" של מערכת הביטחון;  מחירי ההובלות נקבעו בהסכם בינה למשרד הביטחון, ומועצת המובילים היתה זו שחילקה את עבודות ההובלה בין חבריה.
 
עוד בשנת 2003 קבע הממונה על ההגבלים העסקיים כי ההסדר הוא בבחינת "הסדר כובל" בלתי חוקי, שאין ליתן לו פטור מחוק ההגבלים העסקיים ויש לפעול להפסקתו בתוך פרק זמן קצוב.
 
הממונה קבע כי מדובר במיזם משותף של רוב חברות ההובלה וההיסעים בישראל, המתחרות זו בזו, ומטרתו להתקשר עם משרד הביטחון למתן שירותי הובלה והיסעים ולחלק בין חבריו של הארגון את דרישות משרד הביטחון לשירותי היסעים והובלות.
 
הממונה קובע, בין היתר, כי "מיזם המועצה, ככל שפעילותו ממושכת, מעורר חשש לפגיעה משמעותית בתחרות. לא שוכנעתי מהמידע והמסמכים בפני כי הכבילות המתקיימות ממתן ארגון ההובלה של משרד הביטחון דווקא בידי המובילים עצמם המאוגדים במסגרת מועצת המובילים הן חיוניות...".
 
הממונה הורה למשרד הביטחון להתארגן להקמת הסדר חלופי בתוך פרק זמן מוגדר. בפועל נמשך ההסדר הקודם עוד מספר שנים ורק לאחרונה הודיע משרד הביטחון למועצת המובילים על סיום ההסדר ביום 31.12.06 ותחילתו של הסדר חדש. על פי ההסדר החדש, יתקשר משרד הביטחון עם חברת ניהול חיצונית שתשמש כ"סדרן העבודה" במקום מועצת המובילים והיא זו שתקבע את חלוקת העבודה בין המובילים השונים, בהתאם לצרכים ולהזמנות של משרד הביטחון. במכרז שפורסם לצורך בחירתה של חברת הניהול החיצונית זכתה חברת אמן.
 
מועצת המובילים עתרה לבית המשפט לעניינים מנהליים כנגד משרד הביטחון בדרישה להשאיר על כנו את ההסדר הקודם ולהימנע מלהתקשר עם חברת אמן שזכתה במכרז, לביצוע ההסדר החלופי.
 
לפני ימים אחדים ניתן פסק דינו של השופט ד"ר קובי ורדי, הדוחה את עתירת מועצת המובילים ומכשיר בכך את הקרקע לתחילת הפעלתו של ההסדר החדש.
 
בית המשפט קבע כי הפסקתו של ההסדר הקודם עם מועצת המובילים היה כורח המציאות למציאת פתרון חוקי למצב הלא חוקי שקוים בפועל בניגוד להחלטות הממונה על ההגבלים העסקיים. זאת, לאחר שלא צלחו המאמצים לשכנע את הממונה להכשיר את ההסדר הקודם. בית המשפט מדגיש כי הפסקת ההתקשרות עם מועצת המובילים, איננה הפסקת התקשרות עם החברות נותנות שירותי ההובלה, שימשיכו לתת שירותים באמצעות חברת הניהול החיצונית שזכתה במכרז.
 
בית המשפט מותח ביקורת על מועצת המובילים על כך שהציגה את עצמה, באופן בלתי ראוי, כמי שנפלה עליה ההחלטה על הפסקת ההתקשרות עם משרד הביטחון "כרעם ביום בהיר", על אף שהיתה מודעת, משך שנים, להחלטות הממונה על ההגבלים העסקיים ועל כך שפעילותה במסגרת ההסדר הקודם היא בניגוד לדין. על אף זאת, נמנעה מועצת המובילים מלפנות לממונה או לנקוט בהליכים משפטיים לאישור ההסדר הכובל בבית הדין להגבלים עסקיים.