בג"ץ הוציא צו על תנאי נגד משרד האוצר על הטלת מס על הסולר

בג"ץ קיבל את הטענות העותרים, מועצת המובילים והמסיעים, שעל פניו הצווים לכאורה, אינם חוקיים ודרשו ממשרד האוצר לנמק את המשך קיומם של הצווים, ולא יבוטלו תוך 30 יום


00:00 ,22.09.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בג"ץ קיבל את הטענות העותרים, מועצת המובילים והמסיעים, שעל פניו הצווים לכאורה, אינם חוקיים ודרשו ממשרד האוצר לנמק את המשך קיומם של הצווים, ולא יבוטלו תוך 30 יום

בדיון ראשוני שנערך היום (‏22/09/04) בבג"ץ בעתירה שהגישו מועצת המובילים והמסיעים, קואופרטיב הנמל החדש ועמותת בתי הספר לנהיגה בישראל, נגד המס שהטיל שר האוצר על הסולר, הוצא צו על תנאי כנגד משרד האוצר. העתירה הוגשה בסוף החודש הקודם על ידי עו"ד דוד כחלון ומאיר דהן כנגד החלטת שר האוצר להטיל מס על הסולר.

בדיון, שהיה בהרכב של שלושת השופטות בייניש, חיות ונאור, נטען שהנימוקים שהציג האוצר, שלפיהם המס נועד לממן את בניית הגדר ההפרדה כמו גם להשוואת מחירי הסולר והבנזין כמו בכל העולם, אינם מספקים. השופטות קיבלו את טענות העותרים, שעל פניו הצווים לכאורה, אינם חוקיים ודרשו ממשרד האוצר לנמק את המשך קיומם של הצווים ולא יבוטלו תוך 30 יום.

הצו להטיל מס על הסולר הוצא על ידי שר האוצר לפני 8 חודשים כ"הוראות השעה". "הוראת השעה", טענו במועצת המובילים, "נועדה מטבעה לצרכים דחופים ולא כדי לעקוף חוקי המדינה". נציגי האוצר הודיעו בשעתו, בוועדת הכספים של הכנסת כי כספי העלאת הבלו נועדים למימון בנייתה של גדר ההפרדה. העותרים טענו כי מדובר בהחלטה לא סבירה באופן קיצוני, משום שהיא מפלה לרעה ציבור קטן של נהגי משאיות ואוטובוסים המהווה בסך הכל 3% מהנוהגים בכלי רכב בישראל.

יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, מר גבי בן הרוש, מסר בתגובה: "מבחינתו, ההישג של בית המשפט העליון שאמר למשרד האוצר ולמדינה - פעלתם מחוץ לחוק. ההתחכמות של שר האוצר, תוך עקיפה של וועדת הכספים והכנסת, לא התקבלה על ידי בית המשפט העליון. בשלב הבא תוגש תביעה אזרחית נגד משרד האוצר והמדינה על גביית בכספים שנעשתה במשך 8 חודשים באופן לא חוקי".

"הפסד שמציג שר האוצר כאילו הוא בא לעודד את מגזר העסקי הוא שקרי ביסודו", הוסיף בן הרוש. "חברות ההובלה פושטות את הרגל כתוצאה מהתייקרות הסולר והנפט בעולם, ואילו שר האוצר במקום לעודד את ענף ההובלה מוסיף עוד מסמר בארון על ידי הטלת מס שערורייתי על הסולר."