אכזבה בוועדת הכלכלה: לא אושר התיקון לתקנה 168

למרות ששר התחבורה מופז הגיע לדיוני הוועדה שהיתה אמורה לשמש חותמת רשמית לתיקון לתקנת שעות עבודה ומנוחה היא לא אושרה על ידי חברי הוועדה. בן הרוש: מדובר בהתחשבנות פוליטית, המצב כיום גרוע מבעבר – כל אחד עושה דין לעצמו


00:00 ,18.12.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

למרות ששר התחבורה מופז הגיע לדיוני הוועדה שהיתה אמורה לשמש חותמת רשמית לתיקון לתקנת שעות עבודה ומנוחה היא לא אושרה על ידי חברי הוועדה. בן הרוש: מדובר בהתחשבנות פוליטית, המצב כיום גרוע מבעבר – כל אחד עושה דין לעצמו
 
אכזבה רבה הסתמנה בקרב מועצת המובילים והמסיעים ואנשי משרד התחבורה אשר הופתעו לגלות כי במסגרת דיוני ועדת הכלכלה שהתקיימו אתמול לא אושר התיקון לתקנה 168 אשר נחתם על ידי שר התחבורה והיה אמורה לקבל את הגושפנקא הרשמי מידי ועדת הכלכלה כאמור.
 
הוועדה הכלכלה דנה אתמול באישור התיקון לתקנה 168, שעות עבודה ומנוחה לנהגים. כידוע לכל, התקנה הנוכחית מאשרת 12 שעות עבודה בלבד עבור נהגי המשאיות והאוטובוסים. לאחר שהתקבלה התקנה הנ"ל, הגישה מועצת המובילים והמסיעים בשנת 1999 תביעה לבג"צ בנוגע לתקנה האמורה ובג"צ בתשובתו הורה לרשויות המדינה להפריד בין שעות עבודה של נהג בפועל לבין שעות המנוחה ובעקבות פסיקת בג"צ הוקמה ועדה לבחינת התקנה האמורה ותגיש מסקנות למשרד התחבורה.
 
כידוע לכל, ועדה כזאת אכן הוקמה ובמהלך שלוש שנים של דיונים, שכללו את כל הגורמים המקצועיים המעורבים בעניין, בהם מומחים של משרד התחבורה, משטרת ישראל, אנשי מקצוע ממועצת המובילים וחברות אגד ודן ואף מספר מומחים לשינה, פורסמו המלצות הוועדה אשר קראו להאריך את שעות העבודה בתקנה האמורה ל-14 שעות.
 
שר התחבורה דאז, אפרים סנה, אימץ את המלצות הוועדה אך מטעמים בירוקרטיים היא לא הגיעה לדיון בוועדת הכלכלה על מנת שתעניק לה גושפנקא רשמית. מאז גם השר מאיר שטרית, שכיהן כשר התחבורה, חתם עליה אך גם בזמן כהונתו היא לא הגיעה לאישור ועדת הכלכלה.
 
לאור המצוקה ההולכת וגוברת בענף התובלה בחודשים האחרונים – אשר מתבטא במחסור חמור במשאיות בנמלי חיפה ואשדוד, הבטיח שר התחבורה הנוכחי, שאול מופז, לקדם את אישור התיקון לתקנה 168 והבטיח כי התקנה תאושר במושב החורף הקרוב של הכנסת. כאמור, הדיון באישור התקנה התקיים אתמול בוועדת הכלכלה אך התיקון לתקנה טרם אושר.
 
לדברי גבי בן הרוש, אשר נכח בדיוני הוועדה ואף השמיע דברים בפני הח"כים החברים בה, התקנה הנוכחית מכשילה למעשה את הנהגים המקצועיים וגורמת להם לעבור על החוק. לדבריו, במהלך הדיון בוועדת הכלכלה התיקון המוצע קיבל חיזוקים ממשטרת ישראל אשר יועציה המשפטיים הודו בפה מלא כי זוהי פעם ראשונה שמדובר בתקנה הנהירה הן למשטרה כאוכפת החוק והן לנהג האמון על שמירת החוק.
 
לדברי בן הרוש, יו"ר ועדת כלכלה, ח"כ גלעד ארדן, סירב להעביר את התיקון לתקנה ללא כל סיבה נראית לעין והפגין חוסר כבוד כלפי שר התחבורה מופז שהגיע בכבודו ובעצמו לדיון בלוויית מנכ"ל משרדו גדעון סיטרמן. לדברי בן הרוש, על ועדת הכלכלה היה במקרה זה לקבל החלטה פורמלית ולאשר את חתימת השר על התקנה.
 
לדברי בן הרוש, התחושה היתה כי מדובר בהתחשבנות פוליטית אשר פגמה באישור תקנה ראויה אשר המשק משווע אליה כבר חודשים ואף שנים. בן הרוש הוסיף ואמר כי חברי הכנסת החברים בוועדה הפגינו זלזול בבג"צ ובמשרד התחבורה בעצם סירובם לאשר את התיקון האמור.
 
לדברי בן הרוש, המצב לאחר הדיון בוועדת הכלכלה הינו אף חמור מבעבר שכן על פניו כיום אין אף תקנה המסדירה את שעות עבודה ומנוחה של הנהגים. "קיים מצב של חוסר ודאות שהוא מסוכן ביותר מכיוון שכל אחד עושה דין לעצמו", טען בן הרוש.
 
לדברי בן הרוש, כיום נהגים אינם יכולים להתייצב למשמרת ג' בנמלים אך כפי שמצטייר כיום לנהגים יהיו קשיים גם להגיע למשמרת א' ולמשמרת ב'.
 
בן הרוש הוסיף ואמר כי המצב כיום הוא ש-50% מחברות ההובלה בענף ההובלה הינן חברות עצמאיות אשר ממילא אינן "שמות פס", כדברי בן הרוש, על התקנות והחוקים, ולכן הפער בין חברות שומרות חוק לבין אלו ש"מצפצפות" עליו רק הולך וגדל. "נוצר מצב של צדיק ורע לו – רשע וטוב לו'" סיכם בן הרוש.