דיון בכנסת בנושא שדה תעופה משלים: הגבלות שמשמעותן הרס החקלאות

בכתב הבקשה נטען כי עוד בטרם התקבלה החלטה סופית בדבר הקמת שדה התעופה ברמת דוד פורסמו הגבלות שמשמעותן הרס החקלאות והצמיחה ופגיעה בתושבי האזור. ראש מנהל התכנון: ״אם רוצים שכל תושב יצטרך להזמין מקום בנתב״ג שנה מראש, אז אפשר להשאיר את המצב כפי שהוא״


14:16 ,29.07.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הפנים והגנת הסביבה קיימה היום (ב׳) דיון מהיר בנושא ההשלכות התכנוניות הנובעות מקידום תכנית המתאר הארצית (תמ״א) לשדה תעופה משלים בעמק יזרעאל (רמת דוד) של ח״כ מטי הרכבי צרפתי וקבוצת חברי כנסת. בכתב הבקשה נטען, כי עוד בטרם התקבלה החלטה סופית בדבר הקמת שדה התעופה ברמת דוד פורסמו הגבלות שמשמעותן הרס החקלאות והצמיחה ופגיעה בתושבים בכל האזור. עוד נטען, כי המועצה הארצית עצמה, החליטה על בחינה של הקמת שדה התעופה גם בנבטים ושדה התעופה ברמת דוד טרם אושר. על אף שטרם נבחנה לעומק החלופה הדרומית וטרם התקבלה הכרעה, מוטלות הגבלות המשבשות ומקפיאות את קידומם של תכניות והיתרים הפוגעות בצמיחה ובהתפתחות של כ-23 רשויות מקומיות. יש לעצור את הטלת המגבלות עד אשר תיפול ההכרעה בין שתי החלופות. 

 

יו״ר הוועדה, ח״כ אשר, אמר כי לא מדובר בדיון האמור להחליף את מוסדות התכנון אבל עדיין לא התקיימו הדיונים במוסדות התכנון וזה אינו נמצא בהליך. ״אני חושב שהראיה צריכה להיות רחבה וכל עוד לא התקבלה החלטה אי אפשר לבוא ולעצור חבל ארץ שנמצא גם היום במשבר גדול. מקבלים החלטות סטטוטוריות שמשמעותן עצירת בנייה ופיתוח כאשר המדינה משחקת את הפינג פונג הזה 30 שנה ואין אמירה ברורה היכן לפתח את שדה התעופה. עד אז זה לא נכון ולא ראוי להטיל את המגבלות הללו״. 

 

ח״כ מטי צרפתי הרכבי, מיוזמות הדיון: ״אני בתחושה שאנחנו בתקופה של מחדלים ומשברים בחינוך, בבריאות, בהגנת הסביבה בהגנה על האזרחים ואני חוששת כי שדה תעופה בעמק יזרעאל יצטרף למחדלים הללו וזו תהיה בכייה לדורות. זה פוגע בתכניות הפיתוח בכל העמק כי יש כאן חוסר איזון והפרה בוטה של שימור מול פיתוח. יש לקיים את הפרויקט הזה בנגב. זה טוב ברמה הכלכלית האסטרטגית והפרחת הנגב כערך״.

 

ח״כ אלון שוסטר: ״אפשר לשרטט ולהניח נמל תעופה. אבל יש כאן מחירים אדירים ולייצר הגבלות פיתוח, כלכלה ודמוגרפיה מבלי לדעת אם יהיה שם נמל תעופה. חייבים לוודא שיש חלופה ואפשרויות נוספות: כמו בנגב, בים. יש הרבה דברים לעשות לפני שמחרבים את העמק״. 

 

ח״כ רם בן ברק: ״ברור שלשים שדה תעופה בינלאומי יחייב פינוי יישובים כי הם לא יוכלו להתקיים בגלל הרעש. היו דיונים בחוץ וביטחון לפני שנתיים. שמשרד הביטחון יבוא ויגיד מה הוא צריך כדי לקיים את שדה התעופה בדרום. עד עכשיו זה טרם נעשה. כמובן צריך לקחת בחשבון את הפגיעה של מיליארדים שתיווצר כתוצאה מכך״. 

 

עו״ד שלומית שיחור רייכמן, ראשת מועצת עמק יזרעאל, אמרה כי שדה תעופה בנגב הוא חשוב למדינת ישראל וראשי רשויות רוצים אותו כבר הרבה מאד שנים ויש התנגדות של חיל האוויר לנבטים ולא ברור לנו מדוע וכיצד ניתן לתת פתרונות. ״אין בוועדת העורכים התייחסות לבריאות הציבור. אין חבר של משרד הבריאות ואין התייחסות של משרד החקלאות. מישהו מבין את המשמעות של פגיעה ב-650 אלף דונם חקלאי, בעצירת תכניות, נזקי רעש, טבע ועוד? יש חוסר שקיפות״.

 

משנה למנכ״ל משרד התחבורה, נתנאל אייזק, ציין כי עמדת המשרד היא לתכנן שני שדות תעופה במקביל כפי שמובא בהחלטת הממשלה. ״אנו מדברים על התכנון ולא  על המימוש בשלב זה״. 

 

אמיר סיטבון, מחברת נתיבי ישראל, הסביר כי מדינת ישראל זקוקה לעוד שדות תעופה כאשר בשנת 2050 מדובר על 74 מיליון נוסעים. 40 מיליון נוסעים בנתב״ג והיתר בשדות התעופה המתוכננים. ״20 מיליון נוסעים ברמת דוד וכ- 15 מיליון נוסעים בנבטים. החלופות נדונות במסגרות שונות גם בממשלה הקודמת ובמוסדות התכנון. כדי לענות על הביקוש שתי התוכניות מקודמות במקביל״.