אושר בכנסת: כלי טיס זרים לא יורשו לנחות בישראל

זאת למעט טיסות מטען, טיסות כיבוי אש וטיסות לפינוי חירום רפואי. ועדת הכלכלה אישרה כי רשות שדות התעופה תוכל למנוע כניסה לנתב״ג ממי שאין לו אישור מתאים. היו״ר מרגי דרש לתקן את החוק בהקדם כך שתהייה אפשרות לעצור גם כניסת מטוסים פרטיים


08:20 ,26.01.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ יעקב מרגי, אישרה אתמול תיקונים לתקנות הקורונה העוסקות בהפעלת שדות תעופה וטיסות, שנועדו לצמצם ככל הניתן את הכניסה לישראל ולהגביל את היציאה ממנה. התיקונים נכנסו לתוקף החל מאמש בחצות ועד ל-31 בינואר 2021.

 

על מנת לאכוף את הידוק הסגר וההגבלות על היציאה מהבית לטיסה, אישרה הוועדה לאנשי רשות שדות התעופה לאסור כניסה לשדה של אדם שלא מציג אישור המעיד על כך שיצא לטיסה למטרה שהתקנות הכלליות מאפשרות. זאת לאחר שבתקנות הכלליות מבקשת הממשלה לקבוע כי היציאה לטיסה תותר אך ורק לצורך טיפול רפואי, לוויה של קרוב משפחה, לעבודה של עובד חיוני שלא ניתן לבצע מרחוק, לצורך הליך משפטי או יציאה לשהייה קבועה מחוץ לישראל. המשמעות היא כי גם מי שקנה כרטיס לפני כניסת הסגר לתוקף, ומבקש לצאת שלא לשם אחת העילות המותרות, לא יוכל לעשות כן.

 

בנוסף לכך אישרה הוועדה תיקונים שנועדו לצמצם למינימום גם את הכניסה לישראל. לפי התקנות שאושרו, כלי טיס זרים לא יורשו להיכנס לישראל למעט חריגים מסוימים, בהם טיסות מטען, טיסות כיבוי אש וטיסות לפינוי חירום רפואי. כל התיקונים ייכנסו לתוקף החל מחצות הלילה, והן לא יחולו על טיסות שהמריאו לפני כניסתן לתוקף - כלומר, טיסות שימריאו במהלך היום ועד חצות עדיין יוכלו לנחות בישראל.

נציגת משרד הבריאות, עו״ד טל פוקס, הסבירה את התיקונים ואמרה כי הכוונה היא לצמצם ככל הניתן את היציאה והכניסה לישראל, כאשר מנכ״לי משרדי התחבורה והבריאות יוכלו לאשר חריגים.

 

הממונה על בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד״ר שרון אלרעי פרייס, אמרה כי הווריאנט האנגלי כבר מפושט בקהילה, וכי 50% מהדגימות הן של הווריאנט הזה. לדבריה, לעיתים עד שמבינים את זה, זה כבר מאוחר מדי. היא הוסיפה כי המשרד מנהל מעקב צמוד אחרי 27 החולים עם הווריאנט האפריקאי.

 

ד״ר אלרעי פרייס הסבירה כי סגירת נתב״ג נחוצה משום שלא ידוע איפה הווריאנטים נמצאים, שכן הווריאנט הדרום אפריקאי הגיע לישראל עם אנשים שנכנסו מאיחוד האמירויות. היו״ר מרגי שאל מדוע הסגירה היא לשבוע, וד״ר אלרעי פרייס השיבה כי המטרה היא ליישר קו עם הסגר, אך תידרש סגירה של יותר משישה ימים. ח״כ בועז טופורובסקי שאל מדוע בדיקות לא יספיקו ואלרעי פרייס השיבה כי בדיקות מזהות רק 10% מהחולים לפני שעלו על המטוס, בעוד 90% מהחולים מתגלים לאחר שהם כבר בישראל.

היו״ר מרגי ביקש לדעת האם מטוסים פרטיים ישראלים יוכלו להיכנס לארץ. היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית, עו״ד רננה שחר, אמרה כי אזרח ישראלי וכלי טיס ישראלי יוכלו להיכנס לארץ בתקופה הזו. לדבריה, יש הבדל בין התמודדות עם אדם אחד לבין כמה מאות. ד״ר אלרעי פרייס התייחסה לכך ואמרה כי היא לא יכולה להסביר את זה. נציג משרד המשפטים, עו״ד שי סומך, אמר כי יש קושי משפטי למנוע זאת. היו״ר מרגי אמר כי הוא יכול לקבל את הטענה שקל יותר להתמודד מול אדם אחד, אך הבהיר כי צריך לטפל בעיוות הזה גם אם הדבר אומר שצריך לתקן את החוק.

 

בתום הדיון אישרו חברי הוועדה את התיקון לאסור על נחיתת כלי טיס זרים ברוב של 7 תומכים, בהם היו״ר מרגי, ח״כ אריאל קלנר, ח״כ מארק, ח״כ אתי חוה עטיה, ח״כ מאי גולן, ח״כ יצחק פינדרוס וח״כ שי וזאן. שני חברי כנסת התנגדו לתיקון, בהם ח״כ אימאן חטיב יאסין וח״כ יבגני סובה. תיקון התקנה המאפשרת לרשות שדות התעופה למנוע כניסה לנתב״ג ממי שאין לו את האישור המתאים אושר פה אחד.