יאט"א חזרה בה מההחלטה לשינוי יחס נפח משקל 1:6

על פי ההודעה שנשלחה מטעם איגוד המשתמשים האירופי החליט ארגון יאט"א, בכינוס אשר התקיים בליסבון ב-11-12 לחודש מרס השנה, לבחון מחדש את יישום ההחלטה מס' 502 שהתקבלה בחודש מאי 2002, ואשר נתקלה בהתנגדות גורפת


00:00 ,06.04.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי ההודעה שנשלחה מטעם איגוד המשתמשים האירופי החליט ארגון יאט"א, בכינוס אשר התקיים בליסבון ב-11-12 לחודש מרס השנה, לבחון מחדש את יישום ההחלטה מס' 502 שהתקבלה בחודש מאי 2002, ואשר נתקלה בהתנגדות גורפת.
 

בהחלטה 502 בקשה יאט"א לשנות את שיטת החישוב של משקל מטעני האוויר ולחשב כל ק"ג מטען כשווה ערך ל-5,000 סמ"ק במקום המצב שהיה קיים בו חושב כל ק"ג מטען כשווה ערך ל-6,000 סמ"ק. ההחלטה לא לשנות את המצב הקיים קיבלה אישור מהאסיפה הכללית של יאט"א בתאריך 21.03.05.
 
הנסיון לשנות את המצב הקיים לפיו מחושב כל ק"ג מטען ל-6,000 סמ"ק משקף, על פי יאט"א, את הצורך להתאים את הסטנדרטים הישנים לאופיים המשתנה של המשלוחים באויר ולהביא להתייעלות.
 
החלטה זו, שלא השיגה את ההסכמות הנדרשות מצד הרבה רשויות וממשלות, וגרמה לדעת יאט"א להרבה בלבול ומבוכה בתעשיית משלוחי האויר הביאה לידי דחייתה בכינוס של ארגון יאט"א בחודש שעבר, דחייה שאושרה מאוחר יותר על ידי האסיפה הכללית. עוד נמסר כי במידה ובעתיד יושגו האישורים וההסכמות הנדרשים יתקבל השינוי המבוקש ביחסי הנפח/משקל.
 
הדיון ביחסי נפח/משקל יש לו חשיבות בשינוע האווירי שבו מייחסים חשיבות מרובה לנפח ולמטען בעל צורה חריגה יותר מאשר למשקל, לעומת שינוע מטענים בים ביבשה או ברכבות משום שבמטוס יש ליחד מקום לכבודת הנוסעים באוויר.
 
חברות התעופה על כן מעונינות בשינוי כדי שיתאפשר להם לשאת יותר מטענים בכל טיסה וביתר יעילות. במשך 20 השנים האחרונות, מאז הוסכם על נוסחת היחס של נפח/משקל חברות התעופה התייעלו והשתפרו באופן משמעותי.
 
המטוסים כיום הם בעלי מנועים חזקים יותר היכולים לשאת יותר משקל מאשר בעבר בעוד שנפח ההובלה נשאר במצב סטטי. בהרבה מקרים קורה שנפח המטען התמלא ועדיין לא הגיע למשקל הנשיאה האפשרי המקסימלי של המטוס.
 
גם סוגי המטענים השתנו. בעבר רוב המטענים הורכבו ממכונות גדולות וכבדות והיום רוב המטענים הם מטעני הי-טק כמו מחשבים, תכנות, מכשירי וידיאו, DVD, משחקי מחשב, טלפונים ניידים וכו'. מוצרים אלו לא היו קיימים עדיין כאשר מטוסי הבואינג  747 נכנסו לשרות לפני 32 שנה.

מוצרים אלו הם קלים יותר אבל גם בעלי ערך כספי רב יותר מהמוצרים ששונעו בדרך האוויר בעבר. גם חומרי האריזה של היום עשויים מחומרים אחרים קלים יותר.
 
חלק מהענין שיש לחברות התעופה לעורר את השימוש בחומרי אריזה חדשים הוא בגלל שהם, בנוסף להיותם ידידותיים לסביבה, מאפשרים לדחוס יותר את המוצר ולאפשר לחברה להטיס יותר מטענים בטיסה אחת ולא להוסיף עוד מטוס שזהו ארגומנט נוסף התומך בסביבה ידידותית.
 
אלה הם חלק מהשיקולים שעוררו מחדש את הענין בקבלת נוסחה חדשה של יחסי נפח/משקל בההובלה האווירית.