שרת התחבורה לחברות התעופה הישראליות: המדינה מחויבת לשפות אתכם על הנזקים

שרת התחבורה רגב בהערכת מצב עם חברות התעופה והמטענים הישראליות: ״הפעילות שלכם חיונית ואסטרטגית, המדינה מחויבת לשפות אתכם על הנזקים בכדי לשמור על הרצף התפקודי״


10:14 ,30.10.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב קיימה אמש (א׳) הערכת מצב בנושא רציפות תפקודית של התעופה הישראלית בשעת חירום. הפגישה נערכה בהשתתפות מנכ״ל משרד התחבורה משה בן-זקן, מנכ״ל משרד ראש הממשלה מר יוסי שלי, מנהל רת״א תא״ל (מיל׳) שמואל זכאי, מ״מ מנהל רש״ת אמנון כהן ומנכ״לי חברות התעופה - אל על, ישראייר, ארקיע וחברת המטענים קאל.  

 

בפתח דבריה הודתה שרת התחבורה לחברות התעופה על ההירתמות והמסירות בשעת חירום בהטסת משפחות החללים והחטופים, בהטסה ארצה של מאות אלפי ישראלים שטיסתם בוטלה על ידי חברות התעופה הזרות, ובהפעלת ״רכבת אווירית״ לאנשי המילואים החיוניים ביחידותיהם, ולהבאת מאות טונות של ציוד חיוני למלחמה בהם אפודים, נשקים, כוונות וציוד רפואי קריטי.

 

בהקשר זה ציין מנכ״ל המשרד משה בן-זקן כי ״מרגע פרוץ המלחמה נרתמו חברות התעופה לעבודה סביב השעון על מנת להבטיח רציפות תפקודית דבר שתרם באופן קריטי לתפקוד תקין של המשק בשעת חירום ועל כך מלוא ההערכה וההוקרה״

 

שרת התחבורה הדגישה כי התעופה האזרחית היא נכס אסטרטגי של מדינת ישראל ובכוונתה לקדם חקיקה שתביא לתעדוף החברות הישראליות ולשימור הרציפות התפקודית האווירית בשעת חירום. 

 

חברות התעופה הציגו לשרת התחבורה את האתגרים הכלכליים והתפעוליים עימן הן מתמודדות כתוצאה ממצב החירום ובדגש על הסמיכות לתקופת הקורונה ממנה טרם התאוששו. החברות עדכנו על ירידה בביקושים וקשיים תפעוליים. 

 

בסיכום הערכת המצב הודיעה השרה על שורה של צעדים נחוצים אותם בכוונתה להביא באופן מיידי לביצוע בתיאום עם מנכל רוה״מ ומשרד האוצר, ביניהם שימור צי מטוסים פעיל  - היקף מטוסים פעיל על מנת להבטיח את המשך הגעת מטענים חיוניים וקשר אווירי רצוף מישראל ואליה, לשם כך נדרש לשמר את הצי בהפעלה רציפה על מנת לענות על צרכי המשק. 

 

יצויין כי חלק מרכזי בשימור צי מטוסים פעיל מחייב שימור העובדים בחברות, זאת לאור הקושי בהכשרה ואיתור עובדים חיוניים ואובדן ידע כפי שאירע במשבר הקורונה. על פי הצעת השרה רגב, מודל ההעסקה שיקודם משלב בין מימון של המדינה והשתתפות מצד המעסיק והעובד. 

 

בנוגע להשבת התמורה הכספית ללקוחות בגין ביטולי טיסות - אחת הסוגיות הבוערות - השרה ציינה כי בשעת חירום משפחות רבות במשק הישראלי זקוקות לתקציב קיום והחזר כספי בגין טיסה שבוטלה יסייע מאוד למאות אלפי משפחות. 

 

השרה הדגישה כי היא מצדדת בחברות התעופה שנקלעו בעל כורחן למשבר הנוכחי, וכי מדינת ישראל חייבת להירתם לסוגיה מיידית על מנת שחברות התעופה יוכלו להשיב לאזרחים את הכספים לאלתר. היא ביקשה מהחברות להעביר דו״ח כספי מפורט על הנזקים כתוצאה ממצב החירום בכדי לקיים ישיבת עבודה עם החשב הכללי באוצר. היא חתמה את הערכת המצב ואמרה: ״המשך הפעילות שלכם חיוני ואסטרטגי. המדינה מחויבת לשפות אתכם על הנזקים - רק כך נוכל לשמור על הרצף התפקודי״.