טייסים לשר התחבורה: החלטת רת"א לקרקע טייסים מעל גיל 65 אינה חוקית

חברי האיגוד הארצי לטייסים נתיבי אוויר שלחו עצומה לשר התחבורה, בה הם קובלים כי החלטת רת"א, בניגוד לקביעת בית המשפט העליון, גורמת לעומס על טייסים צעירים ומכריחה אותם לחפש מקום תעסוקה בחברות זרות בחו"ל


13:32 ,01.11.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

טייסים החברים באיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל שלחו עצומה דחופה לשר התחבורה ישראל כץ, בטענה כי בגלל ההגבלה הלא-חוקית על גיל הטייסים, נוצר מצב של עומס רב על שאר הטייסים, כשבמקביל נאלצות חברות התעופה להעסיק טייסים צעירים, לא מנוסים ולא מוכרים.

 

כתוצאה מכך, לטענת הטייסים, טייסים רבים שחצו את גיל 65 עוברים לטוס במדינות אחרות. העצומה לאחר שבית המשפט העליון קבע שדחייה באופן גורף של אפשרות טיסה מעל גיל 65 אינה חוקית, אך בפועל ולמרות ההחלטה רשות התעופה האזרחית (רת"א) אינה מאפשרת לטייסים אלה לטוס.

 

כתבו הטייסים בעצומה: "אנו, טייסים החברים באיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל, קוראים לשר התחבורה לאפשר לטייסים מנוסים, שחצו את גיל 65, להמשיך לטוס בשמי הארץ. טייסים אלו, שעברו את כל הבדיקות הדרושות, כשירים להמשיך ולתרום מניסיונם, כמקובל ביפן, קנדה, אוסטרליה ומדינות נוספות בעולם. 

 

"בית המשפט העליון קבע שדחייה באופן גורף של אפשרות טיסה מעל גיל 65 אינה חוקית, אך בפועל, ולמרות ההחלטה, רת"א אינה מאפשרת לטייסים ותיקים אלה לטוס. לא מתקבל על הדעת שטייסים טובים ומנוסים, שהוכשרו בחיל האוויר הישראלי, לחמו במלחמות ישראל והם זמינים וכשירים לטוס, ימצאו עצמם מחוסרי עבודה בגלל החלטה מנהלתית שרירותית, שאינה עומדת בקריטריונים שקבע בית המשפט.

 

"המחסור בטייסים זמינים ומוכרים גורם לעומס רב על הטייסים הנותרים והם נאלצים לעמוד בעומס טיסות רב ולהתייצב לטיסות בהתראה קצרה. מצב זה מכריח את חברות התעופה לקבל ולהעסיק טייסים בלתי מוכרים ובעלי ניסיון מועט, במקום את הבכירים והמנוסים ביותר. בנוסף, בהיעדר האפשרות לעבוד בארץ, אופק ההעסקה שלנו מצטמצם וחברינו הטייסים כבר בשנות ה-50 לחייהם מחפשים לטוס, או עוברים לעבוד במדינות זרות, המאפשרות לטוס מעל גיל 65. כמו כן, נוסעים המעוניינים ברמת בטיחות מרבית ורוכשים כרטיס בחברה ישראלית עם טייס ישראלי, מוטסים לעיתים, לצערם ולהפתעתם, על ידי טייסים ומטוסים זרים".

 

סיכמו הטייסים בפנייה לשר התחבורה: "דווקא מדינת ישראל, המתגאה מעל כל במה ברמת התעופה והבטיחות ובטייסיה המנוסים, גורמת הלכה למעשה למצב בלתי קביל וכואב זה, מה גם שהוא לכאורה לא חוקי. יחד איתנו בקריאה זו עומדים מנהלי אל על, ארקיע וישראייר, כל ועדי הטייסים והסתדרות העובדים הכללית החדשה".  

 

בתגובה נמסר ממשרד התחבורה: "הסטנדרטים הבינלאומיים אינם מאפשרים לטייס בטיסה בינלאומית להובלת נוסעים בשכר לשמש בתפקיד מעל גיל 65. זאת למען הבטחת בטיחות הטיסה והנוסע המשלם.

 

"תקנות הטיס הישראליות אינן מאפשרות לטייס לשמש בתפקיד מעל גיל 65 בטיסה להובלת נוסעים בשכר, בין שהיא בינלאומית, ובין שהיא פנים-ארצית, שכן בטיחותו של הנוסע המשלם בטיסה הפנים-ארצית אינה צריכה להיות פחותה מזו של אותו נוסע בטיסה בינלאומית.

 

"יצוין כי מדובר על עצומה לגבי טיסות 'בשמי הארץ'. כך, בניגוד למשתמע מה'עצומה', מדובר בסך הכל בשמונה טייסים שפנו עד היום בבקשה לטוס בטיסה פנים-ארצית מעל גיל 65, בניגוד לתקנות הטיס. רת"א בחנה כל בקשה לגופה, ומשהגיעה למסקנה כי לא הוכחו התנאים למתן פטור מהתקנות, דחתה כל אחת מהן כדין, בתוקף סמכותה ומחויבותה לבטיחות הטיסה. אין כל בסיס משפטי לטענות לפיהן החלטות אלה של רת"א אינן חוקיות, ולראייה לא הוגשה ובוודאי שלא התקבלה כל עתירה נגד רת"א בעניין.

 

"הצהרת איגוד הטייסים ממנה משתמעת, לכאורה, עמדת מנכ"לי חברות התעופה בדבר פגיעה בבטיחות הטיסה בשל העסקת טייסים 'בלתי מוכרים ובעלי ניסיון מועט', תיבדק על ידי רת"א בהקפדה, בשל אחריותם הישירה והעליונה של מנכ"לי חברות התעופה להעסיק בתפקיד טייס רק אדם הכשיר לכך באופן מלא".