הממס"ח פרסם מסמך הדן בדרישות המכס האמריקאי ביבוא אווירי לארה"ב

הממס"ח בישיבתו האחרונה פרסם מסמך הדן בדרישות המכס האמריקאי ביבוא אווירי לארה"ב. במסמך זה מצויינות דרישות המכס האמריקאי לגבי קבלת מידע ותהליכי דיווח מחברות תעופה על מטענים המיובאים לארה"ב בדרך האוויר.


00:00 ,14.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
הממס"ח בישיבתו האחרונה פרסם מסמך הדן בדרישות המכס האמריקאי ביבוא אווירי לארה"ב.
במסמך זה מצויינות דרישות המכס האמריקאי לגבי קבלת מידע ותהליכי דיווח מחברות תעופה על מטענים המיובאים לארה"ב בדרך האוויר.
 
בכוונת המכס היתה ליישם דרישות אלו בתחילת מרץ 2004 אך מסיבות שונות נדחה הביצוע לאוגוסט 2004.
לאור הדרישות הנ"ל הקים הועד המנהל של ממס"ח צוות עבודה בראשותו של אבנר פורטנוי, מנהל אגף מידע במכון היצוא, ללימוד הדרישות של האמריקאים ולבחינת ההערכות של המשק הישראלי לעמידה בדרישות אלו.
 
המטה המקצועי של הממס"ח, אשר הכין את המסמך שרכז את הדרישות, העלה את הבעיות הנובעות מהיישום שלהן. בין הנקודות שעוררו תשומת לב היתה שאלת האחריות על הדיווח למכס האמריקאי שלפיו האחריות היא של חברות התעופה ועל מנת לעמוד בדרישות חייב להיות תיאום ושיתוף פעולה בין חברות התעופה, המשלחים והיצואנים לצורך העברת נתוני שטרי המטען הפנימיים בנוסף לשטרי המטען הראשיים מהם אל חברות התעופה באופן אלקטרוני.
 
לצורך הנ"ל, שוקדת ממס"ח על הגדרת מבנה מסר XML אשר יכיל את הנתונים הנדרשים להעברה מהמשלח לחברת התעופה. מבנה זה שיהיה מוכן בקרוב יופץ לכל חברי הקהילה.
 
בממס"ח ציינו כי מבנה זה אשר מוגדר על ידי ממס"ח, נעשה בתיאום ובשיתוף פעולה מלא עם איגוד המשתמשים בהובלה אווירית, ארגון סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל ומכון היצוא הישראלי, והינו בגדר המלצה ואינו מחייב את חברות התעופה והמשלחים.
 
להלן נקודות עיקריות בדרישות ה- CBP  (Bureau of Customs and Border Protection)
 
מערכת המחשוב של המכס האמריקאי ה- ACS (Automated Commercial System) היא מערכת אינטגרטיבית המבצעת את המעקב – משמשת כלי אכיפה ופקוח של ה-CBP, מאפשרת לצורך זה להתתמשק ישירות עם מרכז המידע של ה-CBP באמצעות ה- ABI (Automated Broker Interface) לצורך הפקת מצהרי ים, אוויר ורכבת ה- AMS (Automated Manufest System).
 
המסמך שהממס"ח דן בו מתייחס לדרישות ה-CBP בתהליך היבוא האווירי לארה"ב ובמערכת מצהרים אוויר של המכס האמריקאי ה- Air AMS AAMSובהסתמך על מסמכים שהתקבלו מ- IATA ו- FIATA.
 
יש להדגיש כי הארגונים IATA ו – FIATA הם הגופים המרכזיים הפועלים לסיוע וליישום הדרישות של ה – CBP בקהילה האווירית. כחלק מתכנית העבודה של ארגון IATA לשנת 2004, יופקו הנחיות לפיתוח ויישום מסרי EDI מכסיים אשר מיועדים לסייע לחברי IATA ו – FIATA בעמידה בדרישות המידע של המכסים. תהליך הפקת ההנחיות נמצא בעיצומו והמהדורה הראשונה תפורסם בעתיד הקרוב.
הגירסא האחרונה של ה-CBP שנכנסה לתוקף ב-4 במרץ 2004 מופיעה בנוסחה המלא באינטרנט:
 
על פי החקיקה הנ"ל יש לשדר את נתוני המטען הנכנס לארה"ב למערכת ה-AAMS 4 שעות לפני הגעת הטיסה לארה"ב, או בזמן "wheels up" במקרה של המראת המטוס מנמל תעופה בצפון אמריקה (מקסיקו, מרכז אמריקה, דרום אמריקה, הקריביים וברמודה).
חובת הדיווח היא על טובין בשטעון, על חפצי החברה והטובין של המוביל, דיווח ברמת שטר מטען פנימי של משלוחי קונסולידציה.
תאורים כללים של הטובין, כגון STC, לא יתקבלו. כן לא ישלח מסר אישור מהמכס האמריקאי על קבלת הנתונים.
חובת הדיווח היא על המובילים האווריים הנכנסים לתחומי ארה"ב אך גם משתמשים אחרים כמו יבואן או סוכן מכס/משלח, מסוף מטענים/דה-קונסלידטור המזוהים בקוד FIRMS, בלדר המזוהה בקוד IATA/ICAO, ומרכזי שרות (להעברת המידע האלקטרוני עבור לקוחותיהם) יכולים להעביר נתונים משלימים על המטען הנכנס (נתוני שטר מטען פנימי).
 
לגבי הקישור של גורמים אחרים ל-AAMS, עדיין תהליך האישור מה-CBP הוא מורכב ואיטי ולא בטוח שיתקבל עד למועד כניסתה של התקנה לתוקף. לכן מומלץ למשלחים להיות מוכנים לספק לחברות התעופה את פרטי שטר המטען הפנימי שלהם. IATA ממליצה שהמשלחים ישתמשו לשם כך במסר FHL (Consolidation List) בסטנדרט IMP CARGO.
 
התהליך הנדרש לביצוע על-מנת לקשר כל סוג של משתתף למערכת AAMS מחייב את המשתתף להקים או לרכוש תוכנה מתאימה, לפתח או לרכוש תוכנת תקשורת התומכת בדרישות ה-CBP, ולעמוד במבחן לקבלת אישור השתתפות.
 
משלחים אשר יחליטו לא לשדר ישירות ל – AAMS יצטרכו לסכם עם חברת התעופה את הדרך להעברת המידע על שטר המטען הפנימי
 
 
מידע ומסרים
מערכת AAMS מבוססת על סטנדרט IMP CARGO של IATA.
להלן פירוט המידע הנדרש לדיווח למערכת AAMS מכל גורם:
מקרא:
"מס."                    -              מספר רציף של הנתון בטבלה.
"שדה"                   -              שם נתון המידע הנדרש.
"סטטוס"                -              M = חובה, C = מותנה
"בעלות"                -              הגורם בבעלותו נמצא המידע, C = מוביל, F = משלח
"הערות"                -              הבהרות ליישום
"IMP - C"              -              מסר IMP CARGO באמצעותו מועבר המידע.
 
מידע על המטען הנדרש מהמוביל האווירי:
C-IMP
הערות
בעלות
סטטוס
שדה
מס.
FFM/ FWB/ CIR
מספר ש"מ סטנדרטי של IATA המכיל 11 ספרות
C
M
מספר שטר מטען אווירי
1.
FFM/ FWB/ CIR
 
C
M
מספר טיסה
2.
FFM/ FWB/ CIR
מערכת AAMS תומכת בקודי ICAO של 2 ושל 3 תווים בתנאי שהתו האחרון בקוד של 2 התווים אינן נומרי
C
M
קוד מוביל/קוד ICAO
3.
FFM/ FWB/ CIR
קוד אלפא 3 תווים של ICAO המתייחס לנמל התעופה ההגעה הראשון בארה"ב
C
M
נמל הגעה
4.
 
מידע על המטען הנדרש מהמוביל האווירי (המשך):
 
C-IMP
הערות
בעלות
סטטוס
שדה
מס.
FFM/ FWB/ CIR
קוד אלפא 3 תווים של  ICAO לנמל התעופה הראשון ממנו החלה ההטסה של המשלוח לארה"ב (דוגמא: משלוח מהונג-קונג שעובר שטעון דרך נמל ביפן לארה"ב, נמל המקור הוא הונג-קונג)
C
M
נמל מקור
5.
CIR
 
C
M
תאריך הגעה מתוכנן
6.
FFM/ FWB/ CIR
סה"כ כמות בהתבסס על יחידת האריזה החיצונית הקטנה ביותר (דוגמא: 2 משטחים המכילים כל אחד 50 חתיכות ידווח כ – 100)
C
M
סה"כ כמות
7.
FFM/ FWB/ CIR
בק"ג או בפאונד
C
M
סה"כ משקל
8.
FFM/ FWB/ CIR
עבור משלוחי קונסולידציה מספיק לרשום את המילה "קונסולידציה" ברמת ש"מ מסטר. עבור שאר המשלוחים יש להעביר תאור מדוייק של המטען או להעביר תאור ב - 6 ספרות לפי ה - HTS
C
M
תאור הטובין
9.
FWB/ CIR
עבור משלוחי קונסולידציה ניתן לדווח כאן ברמת ש"מ מסטר את פרטי הקונסלידטור, בלדר או מוביל אחר. עבור שאר המשלוחים יש לדווח את פרטי השוגר של המשלוח (הבעלים והיצואן) במדינה הזרה
C
M
שם וכתובת השוגר
10.
 
מידע על המטען הנדרש מהמוביל האווירי (המשך):
C-IMP
הערות
בעלות
סטטוס
שדה
מס.
FWB/ CIR
עבור משלוחי קונסולידציה ניתן לדווח כאן ברמת ש"מ מסטר את פרטי מסוף המטען, בלדר או מוביל אחר. עבור שאר המשלוחים יש לדווח את פרטי הגורם אליו מיועד המטען חוץ מאשר במקרה של FROB (Foreign Cargo Remaining On Bord)
C
M
שם וכתובת הנשגר
11.
FWB/ CIR
חובה במקרה של קונסולידציה
C
C
זיהוי קונסולידציה
12.
FFM/ FWB/ CIR
חובה במקרה של פיצול משלוח. מידע זה כולל את נתוני המטען שפוצל והוטען (כמות ומשקל)
C
C
ציון משלוח מפוצל
13.
?
מידע זה כולל את נמל היעד לטיסת ההמשך ותאריך ההגעה המתוכנן ליעד ההמשך
C
C
אישור טיסת המשך
14.
FWB/ CIR
זיהוי גורם אחר המתוכנן להעביר מידע נוסף על שטר המטען
C
C
זיהוי גורם אחר
15.
CIR
מידע זה כולל את נמל היעד, מזהה בינ"ל/לאומי (סוג ה – BOND IN), את מספר ה – BOND IN (אם קיים) ואת מוביל ההמשך (אם קיים)
C
C
נתוני BOND IN
16.
CIR
 
C
C
אתר העברה מקומי
17.
 
מידע נוסף הנדרש מהמשלח או מגורם מורשה אחר (גורם משלים):
C-IMP
הערות
בעלות
סטטוס
שדה
מס.
FZB/ FHL/ CIR
מספר ש"מ מסטר ומספר ש"מ פנימי הקשור אליו (M). מספר ש"מ פנימי יכול להיות עד 12 תווים (כל תו אלפא-נומרי המצויין בניירת של ש"מ, חייב להיכלל במסר האלקטרוני
F
M
זיהוי שטר המטען
1.
FZB/ FHL/ CIR
קוד אלפא 3 תווים של  ICAO לנמל התעופה הראשון ממנו החלה ההטסה של המשלוח לארה"ב (דוגמא: משלוח מהונג-קונג שעובר שטעון דרך נמל ביפן לארה"ב, נמל המקור הוא הונג-קונג)
F
M
נמל מקור
2.
FZB/ FHL/ CIR
תאור מדויק של המטען או תאור ב – 6 ספרות לפי HTS. תאור כללי כגון FAK או STC לא יתקבל
F
M
תאור מטען
3.
FZB/ FHL/ CIR
סה"כ כמות בהתבסס על יחידת האריזה החיצונית הקטנה ביותר (דוגמא: 2 משטחים המכילים כל אחד 50 חתיכות ידווח כ – 100)
F
M
סה"כ כמות
4.
FZB/ FHL/ CIR
בק"ג או בפאונד
F
M
סה"כ משקל
5.
FZB/ FHL/ CIR
השם והכתובת של השוגר (הבעלים והיצואן) במדינה הזרה
F
M
שם כותובת שוגר
6.
 
מידע נוסף הנדרש מהמשלח או מגורם מורשה אחר (המשך):
C-IMP
הערות
בעלות
סטטוס
שדה
מס.
FZB/ FHL/ CIR
שם וכתובת הנשגר אליו נשלחת הסחורה בארה"ב (חוץ במקרה של FROB)
F
M
שם וכתובת נשגר
7.
CIR
מידע זה כולל את נמל היעד, המזהה הבינ"ל/ביתי (סוג BOND-IN), מספר ה – BOND IN (אם קיים) וזיהוי מוביל ההמשך (אם קיים)
C
C
נתוני BOND IN
8.
 
נתונים נוספים מהמוביל האווירי – משלוח מפוצל (Split):
C-IMP
הערות
בעלות
סטטוס
שדה
מס.
FZB/ FHL/ CIR
מספר ש"מ מסטר ומספר ש"מ פנימי הקשור אליו (M). מספר ש"מ פנימי יכול להיות עד 12 תווים (כל תו אלפא-נומרי המצויין בניירת של ש"מ, חייב להיכלל במסר האלקטרוני
F
M
זיהוי שטר המטען
1.
FFM/ FWB/ CIR
 
C
M
מספר טיסה
2.
FFM/ FWB/ CIR
מערכת AAMS תומכת בקודי ICAO של 2 ושל 3 תווים בתנאי שהתו האחרון בקוד של 2 התווים אינן נומרי
C
M
קוד מוביל/קוד ICAO
3.
 
 
נתונים נוספים מהמוביל האווירי (המשך) – משלוח מפוצל:
C-IMP
הערות
בעלות
סטטוס
שדה
מס.
FFM/ FWB/ CIR
קוד אלפא 3 תווים של ICAO המתייחס לנמל התעופה ההגעה הראשון בארה"ב
C
M
נמל הגעה
4.
FFM/ FWB/ CIR
קוד אלפא 3 תווים של  ICAO לנמל התעופה הראשון ממנו החלה ההטסה של המשלוח לארה"ב (דוגמא: משלוח מהונג-קונג שעובר שטעון דרך נמל ביפן לארה"ב, נמל המקור הוא הונג-קונג)
C
M
נמל מקור
5.
CIR
 
C
M
תאריך הגעה התוכנן
6.
FFM/ FWB/ CIR
סה"כ כמות בהתבסס על יחידת האריזה החיצונית הקטנה ביותר (דוגמא: 2 משטחים המכילים כל אחד 50 חתיכות ידווח כ – 100)
C
M
סה"כ כמות
7.
FFM/ FWB/ CIR
בק"ג או פאונד
C
M
סה"כ משקל
8.
FFM/ FWB/ CIR
עבור משלוחי קונסולידציה מספיק לרשום את המילה "קונסולידציה" ברמת ש"מ מסטר. עבור שאר המשלוחים יש להעביר תאור מדוייק של המטען או להעביר תאור ב - 6 ספרות לפי ה - HTS
C
M
תאור מטען
9.
 
נתונים נוספים מהמוביל האווירי (המשך) – משלוח מפוצל:
C-IMP
הערות
בעלות
סטטוס
שדה
מס.
?
מידע זה כולל את נמל היעד לטיסת ההמשך ותאריך ההגעה המתוכנן ליעד ההמשך
C
C
אישור טיסת המשך
10.
FFM/ FWB
כמות המטען, מתוך סה"כ המטען המפוצל, המגיעה בטיסה הנוכחית
C
M
כמות שהוטענה
11.
FFM/ FWB
משקל המטען, מתוך סה"כ המטען המפוצל, המגיע בטיסה הנוכחית
C
M
משקל שהוטען
12.
 
קיימת כרגע בעיה לגבי היישום של מסר FHL להעברת המידע על שטרי המטען הפנימיים. הגירסא הנוכחים (גירסא 2) מאפשרת להעביר רשימה של שטרי המטען הפנימיים (מינימום פרטים לגבי כל שטר מטען פנימי) הקשורים לשטר מטען מסטר או להעביר את מלוא הפרטים של שטר מטען פנימי אחד בלבד.
בהתאם לדרישות ה – CBP, פרטי שטר המטען הפנימי יצטרכו לההפך ל"מותנים" במקום "אופציונלים" על מנת שניתן יהיה להשתמש במסר זה להעברת פרטי שטר המטען הפנימי.
ארגון IATA פרסם המלצה לגירסא חדשה של מסר FHL. גירסא זו עונה על הדרישה להעברת פרטים מלאים על שטר המטען הפנימי וכן לאפשר להעביר במסגרת מסר זה מידע על מספר רב של שטרי מטען.
 
נספחים
נספח א'
דוגמא למסר IMP - CARGO
 
FWB/9
777-12345675JFKLHR/T21150
RTG/LHRII
SHP
/ACME MACHINERY LTD.
/500 MADISON AVE
/NEWYORK/NY
/US
CNE
/ACME MACHINERY LTD.
/12 PETTICOAT LANE
/LONDON
/GB
CVD/USD//PP/NVD/NCV/XXX
RTD/1/P2/L150/CQ/W150/R4.25/T637.50
/NG/PAINTING
/2/NG/MACHINERY PARTS
OTH/P/RAC50.00
PPD/WT687.50
/OC50.00/CT687.50
CER/ACME MACHINERY LTD.
ISU/01OCT93/J.F.KENNEDY/TRANSPARENT AIR
REF///AIR/TRANSPARENT AIR  /JFK

נספח ב'
רשימת נושאים לבדיקת מוכנות לעמידה בדרישות החדשות של ה – CBP:
לא
כן
נושא
- פיתוח יכולת העברת מסר FHL
- קבלת שירות מספק חיצוני
 
1. יכולת העברת מסר FHL
- פניה וקבלת אישור
- קבלת שירות מספק חיצוני
 
2. קבלת אישור וקישוריות ל - AAMS
- פיתוח מיפוי נתוני FHL והעברתם
 ל – AAMS
- כתיבת נוהל ידני לאיסוף נתוני FHL והעברתם ל - AAMS
 
3. מערכת ההפעלה מעבירה אוטומטית ל – AAMS את נתוני ה - FHL
- כתיבת נוהל ידני לאיסוף נתוני HWB והעברתם ל – AAMS
- פיתוח פתרון ב – WEB להזנת נתונים
- קבלת שירות מספק חיצוני
 
4. יכולת עבודה ידנית לגורמים לא ממוכנים
- זיהוי הדרישות המשפטיות לאחסון מידע וכתיבת נוהל מתאים לשמירת הנתונים
 
5. עמידה בדרישות שמירת הנתונים
- חתימת הסכם הפוטר את המוביל מאחריות משפטית הנובעת מטעויות או השמטת מידע ע"י גורם מורשה אחר
 
6. אחריות על המידע בין הגורמים המורשים השונים
 
נספח ג'
מקריאת החומר המקצועי שהתקבל, עלו מספר בעיות/שאלות הדורשות בירור. נשלח דואר אלקטרוני לגבי חלק מנושאים אלו לנציג ה – CBP המטפל ביבוא אווירי לארה"ב, שאר הנושאים יבוררו על-ידי הגופים בארץ (ח"ת, משלחים, מכס וממס"ח).
 
בעיות/שאלות לברור:
1.           מהוא התהליך לקבלת אישור של שידור ישיר למערכת AAMS וכמה זמן לוקח תהליך זה?
2.           במקרה והמשלח מעביר ישירות ל – AAMS את נתוני שטר המטען הפנימי, כיצד תדע חברת התעופה האם כל המידע הנדרש סופק?
3.           האם ה – CBP מבצע בדיקה של נתוני שטר המטען הפנימי מול נתוני רשימון היבוא?
4.           מתי תאושר הגירסא העדכנית של מסר FHL העונה על דרישות ה - CBP              ומה מומלץ ליישם עד לאישור הגירסא החדשה?
5.           החקיקה של ה – CBP מציינת ש:
א.              company material and carrier's own goods must be reported
ב.           no positive acknowledgement messages back from Customs concerning data
transmission receipt will be issued;