אחים ביבאס ניהלה מבצע לוגיסטי מורכב להטסת 12 קופים לזמביה

חברת אחים ביבאס, המתמחה בטיפול במטענים מיוחדים ובבעלי חיים, נענתה לבקשה מיוחדת של "מקלט הקופים הישראלי" והצטרפה למבצע הצלה של קופים בהטסתם אל מקלט קופים בזמביה


00:00 ,20.01.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
12 קופי גונון ירוק יצאו בסוף השבוע ממקלט הקופים ביער בן שמן חזרה לאפריקה- זמביה

חברת אחים ביבאס, המתמחה בטיפול במטענים מיוחדים ובבעלי חיים, בנוסף לשרותי עמילות המכס והשילוח הבינלאומי, נענתה לבקשה מיוחדת של "מקלט הקופים הישראלי" והצטרפה למבצע הצלה של קופים בהטסתם אל מקלט קופים בזמביה.

מאחר ואין טיסות ישירות בין ישראל לזמביה, המבצע חייב לטוס ישירות ליוהנסבורג שבדרום אפריקה, שם היה צורך לחבור לחברה המתמחה בהטסה של בעלי חיים, ומשם בטיסת המשך ליעד הסופי בזמביה. בנוסף, הדבר הצריך תיאומים בין הרשויות הישראליות לבין רשויות דרום אפריקה על מנת למנוע כל עיכוב וסבל לקופים המוטסים.

יוסף ביבאס, מנכ"ל החברה ציין : "מבצע משלוח כזה עולה אלפי דולרים, שלא לדבר על עלויות תקופת השיקום במקלט. אחים ביבאס משתפת פעולה עם מקלט הקופים הישראלי כבר שנים רבות מתוקף התמחותנו בהטסת בעלי חיים ורגישותנו הרבה בהגנה על בעלי החיים".

"מקלט הקופים הישראלי "היא עמותה שמטרתה לעזור לקופים במצוקה בארץ. המקלט מוכר כמתקן מוגן על פי חוק צער בעלי חיים. "פארק הקופים" ביער בן שמן תרם שטח לעמותה מחוץ לאזור המבקרים של הפארק על מנת להקים מקלט לשיקום קופים שעברו סוגים שונים של התעללות, ומצוקות שונות במקלט עוברים הקופים שיקום פיזי ונפשי ולומדים לאט לאט, בעזרת הצוות המקצועי של המקלט כיצד לחיות שוב כקוף בחברת קופים אחרים.

במהלך תקופת השיקום עושה המקלט, שמקושר עם פרוייקטים רבים בעולם, חיפוש בכל העולם על מנת למצוא מגורי קבע לקוף/ קבוצת קופים ששוקמו.

12 קופים כאלה, שהוחזקו בניגוד לחוק במקומות שונים בארץ, עברו שיקום במקלט ולמדו לחיות כקופים, וחלקם אף חוו התעלולויות.

כך למשל "שירז" נמצא קשור לעץ בדרום תל-אביב כשהוא פצוע בכל גופו. ההשערה היא שהמחזיקים בו השתמשו בו למלחמות עם כלבים. כשהגיע למקלט, שירז היה צריך לעבור תקופה של שיקום פיזי במהלכה קיבל משחקים מאתגרים מיוחדים שעודד אותו להשתמש בשתי ידיו כפזיותרפיה לידו הפגועה.

הקופה "עוזה" גדלה בניגוד לחוק בכלוב קטן בבית. כשהגיעה למקלט חששה לצאת מתחום ה"מטר על מטר" אליו הייתה מורגלת ולקח זמן רב עד שהשתקמה והחלה מטפסת על עצים. בובת דובי שקיבלה במקלט , הפכה להיות עוגן הבטחון שלה שעזר לה להתקדם ולצור קשר עם שאר הקופים.

הקוף "גל" נמכר מפינת חי בניגוד לחוק לחוות סוסים. אזרח שראה אותו בחווה התקשר למקלט לדווח על קוף במצב קשה. עוד באותו לילה הובא גל למקלט ובעזרת תפריט מיוחדת התאושש והחל את תהליך החיבור לקופים האחרים.
ו"לואי " נמצא כלוא על גג בית במרכז הארץ, הוחרם ע"י רשות שמורות הטבע והגיע למקלט. ועוד סיפורים קשים אחרים.

במקלט החל תהליך חיפוש אינטנסיבי עבור הקבוצה שהחלה להתגבש . לפני כשנה נוצר קשר עם מקלט בזמביה שהסכים לקלוט את החבורה ולתת להם שטח מחייה ענק, ואקלים אפריקאי. היה צורך לחכות זמן רב עד שקבוצת קופים, אשר חיה במקלט בזמביה שוחררה וחזרה לטבע, וכך התפנה מקום לקבוצה הישראלית.

ביום שבת בערב, קיבל המקלט הודעה ממנהל המקלט בזמביה: "החבורה הגיעה, הם קיבלו ארוחת ערב דשנה ומתכוננים לשנת הלילה הראשונה שלהם בחזרה באפריקה". מבצע העברה הצליח למרות כל הקשיים שהיו בדרך: ההכרח שיגיעו לזמביה לפני ה- 20 לינואר, הלוגיסטיקה המסובכת והקשיים שהערימו הדרום אפריקאיים דרכם עברו הקופים.

מקלט הקופים הישראלי עובד בשיתוף פעולה עם רשות שמורות הטבע, אחים ביבאס בע"מ ועם המשרד לאיכות הסביבה- מערך ההגנה על בעלי חיים.