תעשיית הכימיה והפרמצבטיקה: מקום ראשון בצמיחת התעשייה

יוסף ברנע: המכירות גדלו בכ-10%, הייצוא גדל ב-18% לכ-7.6 מיליארד דולר. מעריך כי השנה צפוי גידול נוסף בייצוא הענף. מתריע: היעדר השקעות בתשתיות בתעשייה הכימית בארץ יעודד המגמה של מעבר חברות כימיה מישראל לחו"ל


00:00 ,08.02.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

יוסף ברנע: המכירות גדלו בכ-10%, הייצוא גדל ב-18% לכ-7.6 מיליארד דולר. מעריך כי השנה צפוי גידול נוסף בייצוא הענף. מתריע: היעדר השקעות בתשתיות בתעשייה הכימית בארץ יעודד המגמה של מעבר חברות כימיה מישראל לחו"ל
 
שנת 2005 הייתה השנה הטובה ביותר בעשור האחרון לתעשיית הכימיה והפרמצבטיקה שהגיעה אף למקום הראשון בצמיחת התעשייה. שנת 2006 יכולה להיות טובה יותר. כך אומר יוסף ברנע, יו"ר איגוד הכימיה והפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים במסיבת כתבים לרגל יום תעשיות הכימיה.
 
ברנע ציין כי בשנת 2005 גדל ייצוא תעשיית הכימיה והפרמצבטיקה ב-18% לעומת השנה שקדמה לה והסתכם ב-7.6 מיליארד דולר; מכירות הענף לשוק המקומי גדלו אשתקד בכ-2% לעומת השנה שקדמה לה והסתכמו ב-6.6 מיליארד דולר. סה"כ מכירות ענף הכימיה והפרמצבטיקה בישראל גדלו בשנת 2005 בכ-10% לעומת השנה שקדמה לה והסתכמו בכ-14.2 מיליארד דולרים.
 
ברנע ציין כי גם במצבת כוח האדם של הענף חל גידול. תעשיית הכימיה והפרמצבטיקה קלטה אשתקד 800 עובדים (גידול של 3%). כיום מועסקים בענף 27,700 עובדים.
 
עוד אמר, כי בשנת 2005 השקיעה התעשייה הכימית והפרמצבטית בארץ בציוד ומכונות 420 מיליון דולר - גידול של 3% לעומת השנה שקדמה לה.
 
הוא ציין כי הגידול בייצוא הענף נובע בעיקר מהבשלת השקעות שנעשו בתעשייה הכימית והפרמצבטית הגנרית בישראל וכן בשל מאמצי שיווק וחיפוש לקוחות חדשים בחו"ל. גם צמיחת התעשייה הכימית והפרמצבטית בעיקר בתחום הדשנים, תרמה אף היא לגידול בייצוא הענף, אמר.
 
ברנע גילה כי נמשכת התופעה של מעבר חברות כימיה ותרופות לחו"ל, וכי כיום פועלות שם יותר מ-25 חברות הנמצאות בבעלות ישראלית, בעיקר בסין, ברזיל, הולנד, אנגליה, ארה"ב ועוד. המעבר לחו"ל הוא בעיקר בשל היעדר השקעות בתשתיות בתעשייה הכבדה בארץ, שיבושים במשק וקיומה של סביבה עסקית אוהדת יותר בחו"ל.
 
ברנע מסר כי בשנת 2005 נקנו עוד 5 חברות כימיה ופרמצבטיקה בחו"ל בהיקף כספי של כ-7.7 מיליארד דולר. הוא ציין כי ב-11 השנים האחרונות השקיעה התעשייה הכימית כ-11 מיליארד דולר ברכישת חברות ומפעלים במדינות שונות.
 
בהתייחסו לשנת 2006, מעריך ברנע כי ייצוא הענף יגדל השנה בכ-15% לעומת שנת 2005 ויסתכם בכ-8.74 מיליארד דולר, וסך כל מכירות התעשייה הכימית יגדלו השנה בכ-8% ויסתכמו בכ-15.3 מיליארד דולר.
 
ברנע ציין כי תעשיית הכימיה והתרופות משקיעה מאמצים רבים כדי להתאים את המפעלים לדרישות החדשות בתחום איכות הסביבה. הוא ציין לדוגמה כי המפעלים ברמת חובב בלבד מתכננים ב-3 שנים הקרובות להשקיע כ-800 מיליון שקלים בתחום זה, זאת בנוסף ל-600 מיליוני שקלים שכבר הושקעו בכך עד היום.
 
ברנע הדגיש, כי תעשיית הכימיה והפרמצבטיקה מסוגלת לצמוח ביותר מ-10% לשנה, זאת אם תקודם חקיקה ראשית ומשנית בתחום איכות הסביבה; יינתן סיוע בחוק לתעשייה בשדרוג קווי הייצור בהתאם לדרישות סביבתיות חדשות - כמו חוק אוויר נקי, טיפול בקרקע ופינוי פסולת מסוכנת; יקודם פרוייקט הגז הטבעי ויקודם הטיפול בתשתיות ברמה הארצית - מדובר בסילוק שפכים מטופלים, בהוזלת עלות הקרקע ובשדרוג מסילות ברזל מקרית גת ודרומה.
 
ברנע קרא לממשלה לסייע לתעשייה הכימית בנושאים אלו על מנת להאיץ את צמיחת הענף. במסגרת זו דרש ברנע מהממשלה להעניק סיוע של 400 מיליון שקלים במטרה לשדרג את קווי הייצור לדרישות הסביבתיות - הסיוע יתפרס על פני 4 שנים בהשקעות המפעלים בתחום איכות הסביבה.