תעשיינים קוראים לפרישת ישראל מהאמנה הבינלאומית לרכישות ממשלתיות

נשמעים קולות בקרב תעשיינים הקוראים לפרישת ישראל מהאמנה הבינלאומית לרכישות ממשלתיות בשל אפליה לרעה במכרזים בחו"ל; התאחדות התעשיינים עורכת סקר בנושא זה בקרב 1,800 המפעלים החברים בארגון - ההמלצות יועברו למשרד התמ"ת.


00:00 ,31.05.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
נשמעים קולות בקרב תעשיינים הקוראים לפרישת ישראל מהאמנה הבינלאומית לרכישות ממשלתיות בשל אפליה לרעה במכרזים בחו"ל; התאחדות התעשיינים עורכת סקר בנושא זה בקרב 1,800 המפעלים החברים בארגון - ההמלצות יועברו למשרד התמ"ת.

להתאחדות התעשיינים הגיעו לאחרונה פניות של מספר תעשיינים הקוראים לפרישת ישראל מהאמנה הבינלאומית לרכישות ממשלתיות (GPA), זאת בשל אפליה לרעה של התעשייה הישראלית במכרזים ממשלתיים וציבוריים בחו"ל בקרב אותן מדינות החתומות על האמנה, למעט ארה"ב.

התעשיינים הללו טוענים, כי אין למדינת ישראל כל תועלת באמנה זו, שכן חברות ישראליות אינן נהנות כמתבקש מהשתתפות במכרזים ציבוריים באותן מדינות החתומות על האמנה, בעוד שקיימת חובה של פתיחת מכרזים ממשלתיים בישראל בפני חברות זרות, כל זאת על חשבון הייצור המקומי.

עוד טוענים התעשיינים, כי קוד הרכישות הממשלתי אשר נועד לפתוח את שוקי הרכישות הציבוריות בעולם לספקים מהמדינות החתומות, לא הביא לפתיחת שווקים אלו בפני הספקים הישראליים (למעט השוק בארה"ב) וזאת למרות שמדינת ישראל חתומה, כאמור, על קוד זה ומקיימת אותו הלכה למעשה.

מאידך חוק חובת המכרזים הקיים כיום בישראל, מחייב מתן הזדמנות שווה לכל מציע במכרז, בין אם הוא ישראלי ובין אם לא.

שילוב של שני גורמים אלו, טוענים התעשיינים, יוצר מצב אבסורדי בו מחד רכישות ציבוריות מישראל פתוחות לכל דיכפין ומאידך לספקים ישראליים אין אפשרות ממשית להתמודד במדינות חוץ במכרזים ממשלתיים וציבוריים.

אחד הפתרונות שמציעים התעשיינים הינו להוציא את ישראל מקוד הרכישות הממשלתיות ולחתום על הסכם בילטרלי עם ארה"ב, ע"פ הסכם זה יהיו המכרזים בישראל פתוחים בפני יצרנים אמריקאים ולהפך.

בעקבות טענות אלו ובעקבות בקשת משרד התמ"ת, עורכת התאחדות התעשיינים באמצעות אגף סחר חוץ בראשותו של משה נחום, סקר בקרב 1,800 המפעלים החברים בארגון באופן ישיר ועקיף.

הסקר יבחן את שאלת פרישת ישראל מהאמנה וההשלכות לגבי החברות של ישראל מפרישתה מאמנה זו.

על פי תוצאות הסקר, תקבע עמדת התאחדות התעשיינים ביחס לאמנה הבינלאומית לרכישות ממשלתיות. המלצתה של התאחדות התעשיינים תועבר למשרד התמ"ת.

יצויין, כי מאז שנת 1994 חתומה ישראל על האמנה הבינלאומית המחייבת את 27 המדינות החברות באמנה, במכרזים בינלאומיים פתוחים לגבי רכישות ממשלתיות או גופים ציבוריים ישראליים. בין המדינות החברות באמנה נמנות בנוסף לישראל, ארה"ב, אוסטרליה, גרמניה, הונג-קונג, דנמרק, בלגיה, הולנד, יפן, איטליה, ספרד, שבדיה, נורווגיה, פורטוגל ועוד.