תקציב הרשות לעסקים קטנים יוכפל ויסתכם בשנת 2005 ב 18 מיליון ש"ח

אולמרט: משרד התמ"ת פועל כדי לאפשר לעסקים קטנים ובינוניים להשתתף במכרזי הממשלה והשלטון המקומי. משרד התמ"ת בוחן בימים אלה את האפשרות להקצות לעסקים הקטנים אחוז מסוים מהיקף הרכישות בכל המכרזים המתפרסמים על ידי הממשלה החברות הממשלתיות והרשויות המקומיות, כפי שנ


00:00 ,29.03.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

אולמרט: משרד התמ"ת פועל כדי לאפשר לעסקים קטנים ובינוניים להשתתף במכרזי הממשלה והשלטון המקומי. משרד התמ"ת בוחן בימים אלה את האפשרות להקצות לעסקים הקטנים אחוז מסוים מהיקף הרכישות בכל המכרזים המתפרסמים על ידי הממשלה החברות הממשלתיות והרשויות המקומיות, כפי שנהוג בארה"ב ובאירופה– כך אמר היום מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת אהוד אולמרט בכנס העסקים הקטנים המתקיים בת"א.
 
השר אולמרט מציין כי כיום במכרזים המתפרסמים ע"י הממשלה ע"פ חוק חובת המכרזים אין מתכונת המגדירה העדפה לעסקים קטנים ובינוניים בשיעור נתון.
 
עוד ציין השר אולמרט כי בארה"ב החוק מחייב כי 23.5% מכל מכרז ממשלתי  יימסר לעסקים קטנים ובינוניים. במשרד התמ"ת לא נקבע עדיין מתכונת להפעלת העדפתם של עסקים אלו. משרד התמ"ת רואה  בעסקים קטנים את המקור העיקרי ליצירת מקומות תעסוקה ולהקטנת שיעור האבטלה.
 
עוד ציין השר אולמרט כי הוא שוקל את האפשרות למנות במשרדו נציב עסקים קטנים ובינוניים בדומה לתפקיד סנגור העסקים הקטנים בארה"ב. תפקידו של הנציב יהיה להגן על מגזר העסקים הקטנים והבינוניים מפני שרירות לב ועוולות מצד רשויות השלטון המרכזי והמקומי.
 
יצויין כי בשנת 2005 יסתכם התקציב הכולל לטיפול בעסקים קטנים בתמ"ת בכ- 46 מיליון ₪. מתוכם 18 מיליון ₪ יוקצה לרשות לעסקים קטנים לעומת 9 מיליון ₪ בבסיס התקציב. מתוצאות פעילות הקרן לעסקים קטנים  בשנה הראשונה לפעילותה עולה כי נמנעו פיטוריהם של כ-10,160 עובדים ונוספו כ-1080 מקומות עבודה חדשים.

זאת בעקבות הירתמותו של משרד התמ"ת והאוצר לטובת העסקים הקטנים. נושא העסקים הקטנים נמצא בסדר עדיפות גבוה וחשוב במשרד התמ"ת בשל חשיבות העסקים הקטנים לתעסוקה ותרומתם לצמיחה. העסקים הקטנים המעסיקים עד 50 עובדים, מעסיקים למעלה ממיליון עובדים.
 
ממחקרים במדינות ה- OECD עולה כי עסקים קטנים ויזמות הם מנועי צמיחה אפקטיביים במדינות המערב. ארגון ה-OECDשל המדינות המתועשות ייחד כבר לפני כארבע שנים לעסקים הקטנים את מרכז הבמה ויזם את "תהליך בולוניה"  בדרג שרי תעשייה לטיפול מואץ בעסקים הקטנים.
 
במסגרת יעדי משרד התמ"ת הוחלט לעודד את הצמיחה במשק  באמצעות פיתוח וקידום עסקים הקטנים והבינוניים בישראל . יצויין כי במרכז לחדשנות ופיתוח עסקי בתמ"ת קיים סל כלים מגוון  שפותח למטרה זו. הרשות לעסקים קטנים מהווה זרוע ביצוע של התמ"ת, במסגרת סל הכלים המוצע לטיפול בעסקים הקטנים.
 
כיום בישראל כ-380 אלף עסקים קטנים שמעסיקים 1.1 מיליון עובדים. הקמה של  עשרת אלפים עסקים קטנים בשנה הינו יעד אפשרי בעזרת הסיוע הנכון. עסקים אלו יוכלו ליצור תוך שנה כ- 30 אלף מקומות - עבודה. הקמתם של 10 אלף עסקים קטנים תוריד את האבטלה תוך פרק זמן קצר לשיעור אבטלה של כ-9%. שום פרויקט גדול לא יוכל ליצור מקומות תעסוקה רבים כל כך תוך פרק זמן כל כך קצר.

עלות של יצירת מקום תעסוקה בעסק  קטן אינה יקרה באופן משמעותי ועומדת על כ-6,000 ש"ח, לעומת 75 אלף ₪ בממוצע ליצירת מקום תעסוקה אחד בעסק גדול (בתעשייה למשל). ההבדל נובע מהצורך בהשקעות הוניות כבדות ליצירת מקום תעסוקה בעסק גדול. (ציוד, ידע וכו').
 
הקרן לעסקים קטנים אישרה במהלך שנת 2004 מעל 750 הלוואות  לחברות. נכון להיום גודלה של הקרן 490 מיליון ₪, זאת לאור הגדלת הקרן בעוד 180 מיליון ש"ח בתחילת 2005 
במסגרת תכנית חונכות עסקית טפל משרד התמ"ת עד היום בכ-20 אלף עסקים. התכנית מטפלת מיזמים בודדים ועד חברות המעסיקות 100 עובדים. חונכות הניתנת ליזם מטפלת בסיוע להקמת עסק. חונכות הניתנת לחברה קיימת מטפלת במגוון תחומים הכוללים הרחבה מבוקרת של העסק הקיים.
 
המרכז לחדשנות ופיתוח עסקי במשרד התמ"ת מפעיל תכנית לליווי שיווקי. מטרת התכנית ללמד את העסק הקטן שרוצה לייצא, את תהליך היצוא ודרכי הפעולה הנדרשים בפועל. התכנית מיועדת לסייע וללוות יצואנים קטנים בחשיבה, בתכנון ובהתארגנות שיווקית בחו"ל. התכנית מיועדת ליצואנים קטנים אשר ביצעו בשנה האחרונה לכניסתם לפרויקט עד 2 מיליון דולר יצוא ומחזור כולל עד 6 מיליון דולר. התכנית מצמידה יועץ שיווקי מומחה לתחום פעילות החברה והתמ"ת מממן 50% מסך של 200 שעות ייעוץ לחברה.