תעשיית התרופות בצמיחה - בשנת 2003 גדל הייצוא ב-26%

למרות שהתעשייה טרם יצאה מהמיתון, תעשיית התרופות הישראלית - ענף צומח בתעשייה הישראלית. כך אומר חיים הורביץ, יו"ר ענף הפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל טבע ישראל, במסיבת כתבים לרגל יום תעשיות הענף.


00:00 ,12.02.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
חיים הורביץ: למרות שהתעשייה טרם יצאה מהמיתון, תעשיית התרופות בצמיחה - בשנת 2003 גדל הייצוא ב-26% והסתכם ב-1.4 מיליארדי דולרים; בנוסף - גדלו אשתקד ב-15% מכירותיהן של חברות התרופות הישראליות הממוקמות בחו"ל והסתכמו בכ-1.5 מיליארדי דולרים; ב-2004 - צפוי גידול נוסף של יותר מ-20% ביצוא; קורא לממשלה להנחות את הגורמים הרלוונטים לרכוש תרופות תוצרת כחול-לבן.

למרות שהתעשייה טרם יצאה מהמיתון, תעשיית התרופות הישראלית - ענף צומח בתעשייה הישראלית. כך אומר חיים הורביץ, יו"ר ענף הפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל טבע ישראל, במסיבת כתבים לרגל יום תעשיות הענף.

הורביץ ציין, כי בשנת 2003 גדל ייצוא תעשיית הפרמצבטיקה ב-26% לעומת השנה שקדמה לה והסתכם ב-1.4 מיליארדי דולרים. בנוסף - גדלו המכירות של החברות הישראליות הממוקמות והמייצרות בחו"ל בכ-15% והסתכמו בכ-1.5 מיליארדי דולרים.

להערכתו, צפוי בשנת 2004 גידול נוסף של יותר מ-20% ביצוא הענף שיסתכם בכ-1.7 מיליארד דולר.

הורביץ מסביר, כי בין הסיבות לגידול ביצוא הענף ניתן לציין את הגידול בתוחלת החיים; הבשלת השקעות במחקר ופיתוח ורישום תרופות בחו"ל; שירותים ברמה גבוהה של משרד הבריאות ומשרד התמ"ת; רגולציה מתקדמת בישראל המאפשרת לחברות הישראליות להתחרות בהצלחה בשווקים זרים; ייצור לפי תקנים מתקדמים ועמידה בדרישות אירופאיות ואמריקאיות; חוק הפטנטים בישראל, שהוא מהמתקדמים בעולם;

הורביץ מסר, כי מכירות תעשיית הפרמצבטיקה בשוק המקומי בשנת 2003 גדלו בכ-2% בלבד לעומת השנה שקדמה לה והסתכמו בכ-435 מיליון דולר. יו"ר ענף התרופות בהתאחדות התעשיינים מציין, כי למעשה לא מדובר בגידול ריאלי, שכן עיקר הגידול הדולרי במכירות התרופות לשוק המקומי נובע מהחלשות הדולר אשתקד לעומת השנה שקדמה לה.

להערכתו, בשנת 2004 מכירות הפרמצבטיקה לשוק המקומי ישארו ללא שינוי.

הורביץ מסר, כי סך כל המכירות (שוק מקומי + יצוא) של תעשיית הפרמצבטיקה גדל בשנת 2003 בכ-19% והסתכמו בכ-1.83 מיליארדי דולר, (לא כולל מכירות של חברות ישראליות הפועלות וממוקמות בחו"ל).

הורביץ הוסיף, כי בשנת 2003 גדל יבוא המוצרים הפרמצבטיים לישראל ב-10%, לעומת השנה שקדמה לה והסתכם בכ-729 מיליון דולר. מתוך זה יבוא התרופות ההומניות (תרופות לבני אדם) גדל אשתקד בכ-9% לעומת 2002 והסתכם בכ-566 מיליון דולר. השנה צפוי גידול נוסף של כ-8% ויסתכם בכ-610 מיליון דולר.

יו"ר ענף הפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים מציין, כי בשנים האחרונות גוברת והולכת המגמה של עלייה ביבוא תרופות הומניות לארץ, במקביל לירידה או קיפאון במכירות התרופות לשוק המקומי וגידול ביצוא. כך שבעוד שבשנת 96' עמד חלקו של היבוא בשוק התרופות ההומניות בארץ על 52% (334 מיליון דולר), הרי שבשנת 2003 הוא הגיע ל-73% מכלל שוק התרופות, העומד על 773 מליון דולר.

הורביץ מציין, כי אחוז זה הינו בין השיעורים הגבוהים בעולם ביחס של יבוא תרופות מכלל השוק. הממוצע בעולם הוא 40% בלבד.

הורביץ הוסיף, כי בשנת 2003 גדלו מכירות התרופות ההומניות לשוק המקומי בכ-1% בלבד לעומת השנה שקדמה לה והסתכמו ב-207 מיליוני דולרים. גם כאן אין מדובר למעשה בגידול ריאלי. יצויין, כי ב-5 השנים האחרונות ירדו מכירות התרופות לשוק המקומי ב-35%.

הורביץ ציין, כי פיטורי העובדים בתעשייה בשנת 2003 פסחו על ענף התרופות ונוספו כ-100 עובדים (כ-2%) לענף. כיום מועסקים בתעשייה זו כ-5,400 איש, מתוכם 40% אקדמאים.

הוא ציין, כי על מנת לחזק את יתרונותיה ולהגדיל את יכולת השיווק שלה בחו"ל, השקיעה התעשייה הפרמצבטית בשנת 2003 במחקר ופיתוח, ללא מענקי המדען הראשי כ-160 מיליון דולרים - המהווים גידול של כ-36% לעומת שנת 2002. כמו כן השקיעה אשתקד התעשייה הפרמצטית כ-135 מיליון דולר בציוד ובמבנים - גידול של כ-23% לעומת שנת 2002.

הורביץ ציין, כי שוק התרופות המקומי הינו שוק תחרותי מאוד, תחרות זו הביאה לירידה בהוצאה על תרופות בעלות תחליף גנרי (תרופות זהות) ולהפניית משאבים לתרופות מיוחדות. התרופות הגנריות מהוות למעלה מ 60% מסך התרופות הנצרכות בישראל מבחינה כמותית אך רק כ-15% מהעלות הכספית של ההוצאה על תרופות. עם זאת, בשל עליית שער היורו חלה עלייה בתשומות היצרנים ושחיקה במחירי התרופות.

הורביץ קרא לממשלה להביא לכך, שקופות החולים יעדיפו לקנות תרופות תוצרת כחול-לבן, כאשר האיכות והמחיר עומדים באותם סטנדרטים של היבוא.

הוא מבקש מהממשלה לפעול להכרה הדדית של ה-G.M.P – Good Manufacturing Practice (תנאי ייצור נאותים) מול האיחוד האירופי. הכרה זו תביא לחיזוק ייצוא התרופות, לחסכון בעלויות ייצור, להמשך פעילות ללא הפרעה גם בעיתות משבר ביטחוני ולהעלאת הרמה של בדיקת בקרת האיכות במעבדות בארץ.

הכרה הדדית של ה-G.M.P תתרום גם לגידול בנפח פעילויות אחרות אשר יבוצעו בארץ ולא בחו"ל, כמו ניסויים קליניים. יצויין, כי אישור ה-G.M.P דרוש לשיווק תרופות באירופה ובארה"ב.

הורביץ קרא לממשלה לחזק את תעשיית התרופות הישראלית על מנת שזו תוכל להמשיך ולתרום למשק הבריאות בארץ.