תמיכה לא רק ביום אחד, אלא במהלך השנה כולה

בלשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון קוראים להתגייסות הרשויות למען העסקגים הקטנים והבינוניים, במיוחד לקראת תקופה מאתגרת כלכלית


00:00 ,03.02.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

בלשכת המסחר והתעשייה חיפה מנסים להעלות את בעיית ההזנחה בטיפול בעסקים קטנים.

העסקים הקטנים והבינוניים הוגדרו על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת כ"מנוע הצמיחה של הכלכלה הישראלית". הרוב המכריע של העסקים הקטנים הוא בענפי המסחר והשירותים, ענפים שהם בעלי שיעור צמיחה גבוה בתוצר ובתעסוקה. כאשר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדווחת כי הצמיחה לנפש בישראל הואטה ב-2012, הדאגה לשגשוגם של העסקים הקטנים היא אחד המכשירים החשובים בבלימת ההאטה ואף לגידול בצמיחה.

המדינות המפותחות, נוקטות מדיניות אקטיבית לעידוד העסקים הקטנים, מתוך הכרה בחשיבותם למשק. צעדים כמו תחיקה מיוחדת להגנה על עסקים קטנים, הקלות במיסוי ופיתוח מוסדות אשראי זעיר, הביאו במדינות רבות לרמה גבוהה יותר של תוצר לנפש ולהישרדות גבוהה יותר של עסקים קטנים, בעיקר בשנים הראשונות להקמתם.

מגזר העסקים הקטנים חשוף לסדקים ולקריסה הרבה יותר מאחיו הגדולים והמבוססים. למעשה, זה החלק החלש ביותר במגזר העסקי. לטענת אנשי הלשכה, משרד התמ"ת אמנם גילה יוזמה מבורכת בהקמת הסוכנות לעסקים קטנים ובהתחלת הקמה של קרנות תמיכה, אך ניתן, וצריך, לעשות הרבה יותר.

נשיא הלשכה ד"ר גד שפר טוען שהחסמים העיקריים, המאיימים על שרידותם של עסקים קטנים, הינם נגישות להון וקשיים בירוקרטיים, בעיקר בהוצאת רישיונות: "אני מצפה מהרשויות המקומיות, שראשיהן התגייסו ביום העסקים הקטנים, להתגייסות אמת בהקלה על הקשיים הבירוקרטיים החונקים את העסקים הקטנים. אני מצפה ממשרדי הממשלה לבנות רשת ביטחון הונית לעסקים הקטנים על ידי מתן הלוואות בערבות מדינה, בתנאים שיאפשרו לעסקים הקטנים ליהנות מהם, ועל ידי דרישה מהבנקים להקצות נתח גדול יותר ממתן האשראי לעסקים הקטנים והבינוניים.

"כל הכלכלנים והאנליסטים מעריכים ש-2013 תהיה שנה קשה מבחינה כלכלית. מגזר העסקים הקטנים רגיש במיוחד לתקופות של מיתון ומשברים. זה הזמן להתארגנות נכונה ולהקמת מסגרות התמיכה הדרושות לעסקים הקטנים. תמיכה לא ביום חג אחד, לא בהצהרות, אלא במעשים".