תוכנית "גלילאו" יצאה לדרך

מנהלת פרויקט החלל האירופאי קיבלה הצעות לפרויקטים מחברות ישראליות בהיקף כולל של למעלה מ-250 מיליון ₪. קרוב ל-50 הצעות לפיתוח יישומים הוגשו לקראת יום המידע שנערך בתל אביב


00:00 ,06.02.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

מנהלת פרויקט החלל האירופאי קיבלה הצעות לפרויקטים מחברות ישראליות בהיקף כולל של למעלה מ-250 מיליון ₪. קרוב ל-50 הצעות לפיתוח יישומים הוגשו לקראת יום המידע שנערך בתל אביב
 
150 מנהלי מו"פ מחברות ומאוניברסיטאות בארץ התכנסו בשבוע החולף בת"א לאירוע ראשון מסוגו שנערך בישראל ע"י מנהלת פרוייקט החלל האירופי "גלילאו", ומתימו"פ – מרכז התעשייה הישראלית למחקר ופיתוח, המפעיל את התוכנית בארץ מטעם לשכת המדען הראשי בתמ"ת.
 
מטרת המפגש העברת מידע לחברות המעוניינות להשתלב בהפעלת מערכת הניווט הלוויינית האירופית, שעלות הקמתה נאמדת ב-4 מיליארד אירו.
 
דר' אלי אופר, המדען הראשי במשרד התמ"ת, אומר כי ההשתתפות המרשימה ביום המידע והיקף ההצעות שהוגשו מעידים על הפוטנציאל הגבוה להשתתפות ישראלית בתוכנית, המצדיק את ההשקעה הממשלתית בתוכנית זו. דר' אופר הוסיף כי בנוסף לפוטנציאל העסקי הגלום בשותפות עם זכייני המערכת, הוא רואה בחיזוק תשתית הידע הקיימת בישראל, בנושאים הקשורים לגלילאו, מטרה מרכזית. לכן, המעורבות של האוניברסיטאות יחד עם חברות תעשייתיות גדולות וקטנות במיזם גלילאו תאפשר מיצוי מיטבי של פוטנציאל ההשתתפות בתוכנית.
 
יצוין כי לקראת יום המידע הוגשו קרוב ל-50 הצעות לפיתוח יישומים בתחומים שונים – החל מחיזוי רעידות אדמה, מעקב אחר הובלת חומרים מסוכנים, מניעת תאונות אוויריות, גבייה עירונית מבוססת מיקום  ועד לסנכרון רשתות תקשורת. בין החברות שהציגו רעיונותיהן  ביום המידע היו תע"א, קומברס, רד, אלביט, אלווריון, רג'יסופט, תדיראן ספקטרלינק, אקיוביט ומוביט וכן חוקרים מאוניברסיטת ת"א ומהטכניון.
 
ישראל משתתפת בתכנית "גלילאו" מתוקף הסכם שנחתם בספטמבר 2005 בירושלים במעמד מ"מ ראש הממשלה, אהוד אולמרט, והמדען הראשי במשרד התמ"ת, דר' אלי אופר.
 
עוד יציין כי פרויקט גלילאו מנוהל ע"י מנהלת שהוקמה במשותף על ידי האיחוד האירופאי וסוכנות החלל האירופאית. עפ"י ההסכם, מתימו"פ הצטרף למנהלת הפרוייקט. מלבד מדינות אירופה, רק לסין ולישראל מעמד של חברות במנהלת הפרוייקט, הנחשב באירופה לפרוייקט החלל האירופי המוביל בשנים הקרובות.
 
עם הצטרפות ישראל לתוכנית, הזמינה סוכנות החלל האירופית מספר חברות ישראליות להתמודד במכרזים לאספקת רכיבים ללוויינם ותחנות קרקע, ובימים הקרובים יפורסמו תוצאות המכרזים הראשונים. במקביל, הכריזו מתימו"פ ומנהלת "גלילאו" על קול קורא להצעות לפיתוח יישומים ושירותים המבוססים על מערכת "גלילאו", ומנצלים את יתרונותיה, ובפרט שירותי ניווט ותזמון מדויקים יותר ואמינים יותר מאלה הקיימים במערכות אחרות.
 
שלב ההקמה של המערכת אמור להסתיים ב-2008 ואז תעבור הפעלתה לזכיין מסחרי. המודל העסקי להפעלת המערכת מבוסס במידה רבה על יישומים ושירותים שיופעלו ע"י הזכיין, ומכאן נובעת החשיבות הרבה שמייחסים האירופים להשתתפות הישראלית בפרוייקט, הידועה ברמה גבוהה של חדשנות ויזמות עסקית בתחומים אלה.
 
בתוך 8 שבועות יפרסם מתימו"פ את המכרזים הראשונים, המזמינים פיתוח יישומים בנושאים שהוצגו ביום המידע. הפרוייקטים שייבחרו לביצוע על ידי ועדה משותפת של מתימו"פ ומנהלת גלילאו, יזכו בתמיכה כספית של עד 85% מעלויות המו"פ המוכרות. בשלב זה, תקציב התמיכה הכולל, המיועד לפרוייקטים אלה, עומד על כעשרה מיליון יורו.