שתיים מהמפסידות במכרז לסלילת כביש 431 ביקשו לעיין בפרוטוקולים

שתיים משלוש הקבוצות שהפסידו לפני כשבועיים במכרז לסלילת כביש 431, ביקשו מוועדת המכרזים הבין-משרדית לעיין בהחלטות הוועדה ובפרוטוקולים של הדיונים - כדי לבחון לפי אילו פרמטרים נבחרה חברת דניה סיבוס כזוכה. כך נודע ל-TheMarker.


00:00 ,03.05.2005 מאת: מערכת פורט2פורט
שתיים משלוש הקבוצות שהפסידו לפני כשבועיים במכרז לסלילת כביש 431, ביקשו מוועדת המכרזים הבין-משרדית לעיין בהחלטות הוועדה ובפרוטוקולים של הדיונים - כדי לבחון לפי אילו פרמטרים נבחרה חברת דניה סיבוס כזוכה. כך נודע ל-TheMarker.

המכרז לסלילת כביש 431 הוא אחד המכרזים החשובים בתחום התשתיות שפירסמה המדינה בשנים האחרונות. המדובר באחד מכבישי הרוחב החשובים של כביש חוצה ישראל, המתוכנן לחבר בין ראשון לציון למודיעין. אורכו של כביש 431, שצפוי להיפתח לתנועה ב-2008, יהיה 20 קילומטר. היקף הפרויקט הוא כ-2 מיליארד שקל, מהם 1.5 מיליארד לסלילה עצמה. בתום ההקמה ישולם לזכיינית מענק הקמה בסך 400 מיליון שקל.

המפסידות הן קבוצה הכוללת את שפיר הנדסה, גנדיר השקעות (2004) וניו קופל; קבוצת אשטרום בשיתוף סולל בונה ושיכון ובינוי; וקבוצת ראשון למודיעין, הכוללת את א. ארנסון, האחים רויכמן ורמט. שתי הראשונות הן שהגישו את הבקשה לעיון בפרוטוקולים.

לדברי מקורבים לוועדת המכרזים, לא מדובר בבקשה נדירה. בענף מעריכים כי קרוב לוודאי שאף אחת מהמפסידות לא תערער על החלטת ועדת המכרזים, "אך הכל יכול לקרות, מאחר שהמכרז היה חשוב לכל הקבוצות".

על פי ההערכות בענף, הקבוצות השקיעו 5-3 מיליון שקל בשנה האחרונה בהכנת המכרז. המכרז היה בעל חשיבות רבה לכל הקבוצות, אך בעיקר לסולל בונה שהציגה דו"חות גרועים ל-2004; זכייה במכרז מסוג זה יכלה לשפר את מצבה הפיננסי של החברה.

ועדת המכרזים צפויה לדון השבוע בבקשת שתי הקבוצות, וככל הנראה תאפשר להן לעיין בחומר. לדברי המקורבים, תקנות חובת המכרזים מחייבות שקיפות מלאה, וכאשר מי מבין המתמודדים מבקש לעיין בחומר, ניתנת לו הזכות, פרט לחשיפת סודות מסחריים של המתמודדים.

הקבוצות המתמודדות הגישו ארבע מעטפות שכללו את ההצעה ההנדסית, ההצעה הטכנית, המודל הפיננסי-עסקי וההצעה הכספית, כלומר התשלום אותו הן מבקשות מהמדינה עבור תחזוקת הכביש במשך 25 שנות הזיכיון. הפרמטר העיקרי שלפיו הוחלט על הזוכה היה התשלום שביקשו המתמודדות מהמדינה

בתוך כך נודע כי ועדת המכרזים שקלה לפסול את אחת משלוש המפסידות ערב קבלת ההחלטה על הזוכה. זאת עקב פער המחירים בין ההצעה הכספית של הקבוצה למודל הפיננסי שהציגה. לאחר שהתברר כי הצעת הקבוצה אינה הזוכה, הוחלט שלא לפסול אותה.

לדברי מקורות המקורבים למכרז, שלוש הקבוצות האחרות הציעו מחיר זהה במודל הפיננסי ובהצעה הכספית. דניה סיבוס הציעה 58 מיליון שקל לעומת אומדן המדינה שהיה 75 מיליון שקל. הקבוצה שדורגה שנייה הציעה 60 מיליון שקל.

431 הוא הפרויקט התחבורתי הראשון בישראל המתוכנן להתבצע באמצעות יזם פרטי בשיטת PFI. בשיטה זו הזכיין מקים ומתפעל את הכביש ל-25 שנה ומקבל תשלום מהמדינה. בתום התקופה מועבר הפרויקט למדינה.