שרת הכלכלה ברביבאי יצאה לביקור עבודה בטורקיה

שרת הכלכלה והתעשייה יצאה הבוקר לביקור בטורקיה במסגרתו תקדם את התכנסותה מחדש של הוועדה הכלכלית המשותפת לשתי המדינות שלא התכנסה מאז שנת 2009. שרת הכלכלה ברביבאי תפגוש באנקרה את מקביליה הטורקים ותקיים פגישות מקצועיות


10:21 ,18.10.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחר ההכרזה על פתיחתה מחדש של הנספחות הכלכלית באיסטנבול ומינויו של מתן ספרן לנספח הכלכלי של משרד הכלכלה והתעשייה בטורקיה, יוצאת הבוקר שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי, לביקור מקצועי באנקרה במהלכו תקיים סדרת פגישות במטרה לחזק את יחסי הכלכלה והסחר בין המדינות. הביקור מתקיים בשיתוף משרד החוץ ואל השרה יצטרפו מנהל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה מר אוהד כהן, סמנכ״ל כלכלה במשרד החוץ הגב׳ יעל רביע צדוק, שגרירת ישראל המיועדת לטורקיה הגב' אירית ליליאן והנספח הכלכלי בטורקיה מר מתן ספרן. זהו הביקור הראשון של שר כלכלה ישראלי בטורקיה מאז שנת 2009.

 

במסגרת הביקור תפגוש השרה את שר התעשייה והטכנולוגיה של טורקיה, מר מוסטפה וורנאק עמו תדון בנושא הידוק שיתוף הפעולה בתחום הטכנולוגי, הרחבת שיתוף הפעולה בתחום החדשנות בתעשיית ההזנק, שיתוף פעולה בתחום העסקים הקטנים והבינוניים וכן הזמנת משלחות טורקיות לביקור בישראל ובכללן רשתות קמעונאיות.

 

עוד תפגוש השרה בביקורה את שר הסחר הטורקי, ד״ר מחמט מוּש, אשר אחראי על כלל היבטי המסחר הבינלאומי של טורקיה. השרים ידונו בכינוסה מחדש של הוועדה הכלכלית המעורבת המשותפת לשתי המדינות,  אשר לא התכנסה מאז משנת 2009, במטרה לדון בקידום הנושאים הכלכליים החשובים לשתי המדינות כגון פישוט הליכי הסחר והרחבתו, הפחתת מכסים הדדית, תקינה ועידוד שיתופי פעולה באמצעות ארגון משלחות מסחריות הדדיות, כנסים ואירועים משותפים בהובלת הנספחות הכלכלית הישראלית באיסטנבול.

 

בנוסף, השרה תיפגש עם חבר הנהלת המועצה למדיניות כלכלית של טורקיה ד״ר הקאן יוּרדַקוּל, בה תועבר סקירה מקצועית בנושא כלכלת טורקיה והצדדים ידונו בדרכים לחיזוק שיתוף הפעולה הכלכלי הבילטרלי.

 

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי: ״חיזוק שיתוף הפעולה הכלכלי-מסחרי בין טורקיה לישראל יהדק את היחסים בין המדינות ויתרום ליציבות האזורית. קידום הועידה הכלכלית המשותפת, לראשונה מזה 13 שנים, הנה אבן דרך משמעותית בהגדלת היקפי המסחר ויצירת הזדמנויות עסקיות ומהווה חלק אינטגרלי ממארג ההסכמים הכלכליים שישראל פועלת לקדם בסביבתה״.

 

אוהד כהן, מנהל מינהל סחר חוץ: ״טורקיה היא שותפת סחר טבעית של ישראל לאור המאפיינים המשלימים של שתי הכלכלות הללו ולראייה, זוהי אחת משותפות הסחר הגדולות שלנו. יחד עם זאת, הפוטנציאל הבלתי ממומש ביחסינו הכלכליים עם טורקיה מחייב שיתוף פעולה הדוק יותר בין הצדדים, בסקטור הציבורי והפרטי כאחד. אני סמוך ובטוח כי הפגישות המקצועיות שהתקיימו בביקור זה, לצד חידוש פעילות הנספחות הכלכלית שלנו באיסטנבול, יסייעו לחברות ישראליות וטורקיות לבסס קשרים מסחריים איתנים אשר יתרמו לרווחת כל הצדדים״.

 

נתוני סחר: על פי נתוני מינהל סחר חוץ שבמשרד הכלכלה והתעשייה, טורקיה וישראל הן שותפות סחר משמעותיות ונמצאות שתיהן בעשיריה הראשונה בהיקף יחסי הסחר, באופן הדדי. היקף הסחר המוערך בין ישראל לטורקיה בשנת 2021 עמד על כ-7.7 מיליארד דולר, נתון המשקף עלייה של כ-1.8 מיליארד דולר בהשוואה להיקף הסחר בשנת 2020 שעמד על כ-5.9 מיליארד דולר (עליה של כ-31%). מנתוני החציון הראשון לשנת 2022 עולה כי היצוא הישראלי רשם עליה מרשימה של 25% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. היצוא הישראלי לטורקיה הוא מוטה סחורות באופן מובהק (>95%) בעוד שבאופן כללי, בשנת 2021 עקף יצוא השירותים לראשונה את יצוא הסחורות. 

 

טורקיה וישראל חתומות על הסכם סחר חופשי אשר נכנס לתוקפו בשנת 1997, וזאת לצד שורה ארוכה של הסכמים כלכליים נוספים המסדירים את היחסים הכלכליים בין המדינות.

 

מתן ספרן, ראש הנספחות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בטורקיה: ״היחסים הכלכליים בין המדינות התאפיינו תמיד כאי של יציבות ואיתנות, וכעת יכולים לשוב ולתפוס את מקומם בקדמת במת היחסים הבילטרליים. מטרות הנספחות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה באיסטנבול הינן בראש ובראשונה הגדלת וגיוון היצוא הישראלי לטורקיה באמצעות סיוע לחברות בתחומים מובילים טכנולוגית ובראשם טכנולוגיות קלינטק (אקלים, חקלאות, מים, מזון), ייצור מתקדם וטכנולוגיות מכשור רפואי. בנוסף תפעל הנספחות למשיכת השקעות איכותיות לישראל״.