שרגא ברוש: נמשך הגידול בפעילותן של החברות הישראליות להן פעילות ייצורית בחו"ל

62% מהן רשמו בסוף 2004 עלייה בתפוקה ו-28% דיווחו על קליטת עובדים וגידול בהשקעות; לרבע הראשון של 2005 - הן צופות המשך גידול מהיר בתפוקה, האצה בקליטת עובדים וגידול נוסף בהשקעות; מתריע - תופעה זו תלך ותגבר באם הממשלה לא תתן עדיפות לסעיפים תקציביים מחוללי צמי


00:00 ,30.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

62% מהן רשמו בסוף 2004 עלייה בתפוקה ו-28% דיווחו על קליטת עובדים וגידול בהשקעות; לרבע הראשון של 2005 - הן צופות המשך גידול מהיר בתפוקה, האצה בקליטת עובדים וגידול נוסף בהשקעות; מתריע - תופעה זו תלך ותגבר באם הממשלה לא תתן עדיפות לסעיפים תקציביים מחוללי צמיחה.
 
נמשך הגידול בפעילותן של חברות התעשייה הישראליות להן פעילות ייצורית בחו"ל. כך מסר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים בהסתכמו על סקר הציפיות בתעשייה שנערך ע"י אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים בסוף חודש דצמבר 2004 ובמהלך חודש ינואר 2005 והקיף כ-180 מפעלי תעשייה.
 
מהניתוח עלה כי ברבע האחרון של 2004 רשמו 62% מהחברות להן פעילות ייצורית בחו"ל, האצה בקצב צמיחת התפוקה במפעלים בחו"ל, ו-3% בלבד רשמו ירידה קלה. זאת לצד האטה מסויימת בקצב קליטת העובדים, (28% דיווחו על קליטת עובדים בחו"ל לעומת 10% שרשמו צמצום) והאטה מסויימת בקצב גידול ההשקעות בנכסים קבועים במפעלים בחו"ל, (28% רשמו גידול בהשקעותיהם במפעלים בחו"ל ורק 10% צמצמו השקעותיהם); גם לגבי הרבע הראשון של השנה ממשיכות החברות הישראליות המייצרות בחו"ל להיות אופטימיות - הגידול המהיר בתפוקת המפעלים בחו"ל צפוי להימשך, אם כי תוך התמתנות מסוימת בקצב, האצה צפויה בקצב קליטת העובדים בחו"ל וגידול נוסף צפוי בהשקעות במפעלים בחו"ל. ברוש מציין, כי דיווחים אלו טובים באופן משמעותי מהדיווחים הנוגעים לפעילות התעשייה בארץ וכי גם התחזית לרבע הראשון של השנה, אופטימית ביותר בהשוואה לתחזית המתייחסת לפעילות היצרנית בארץ.
 
נשיא התאחדות התעשיינים מתריע כי התופעה, לפיה מעבירים מפעלים וחברות בארץ פעילות ייצורית לחו"ל תלך ותגבר באם הממשלה לא תתן עדיפות לסעיפים תקציביים מחוללי צמיחה. ברוש קרא לממשלה לערוך שינויים בתקציב, ביניהם – האצת תהליך של הפחתת מיסי החברות; הנהגת פחת מואץ לתעשייה בשיעור של 100% לשנה אחת; הפעלתם המלאה של הכלים החדשים לעידוד היצוא; הגדלת תקציב המו"פ; הימנעות מקיצוץ בכלי התמיכה של התמ"ת וחקיקת חוק עידוד השקעות הון אטרקטיבי, לרבות מסלול תעסוקה.
 
ברוש ציין כי מסקר הציפיות של התאחדות התעשיינים עולה כי ברבע האחרון של 2004 חודשו פיטורי העובדים מהתעשייה, זאת לאחר קליטת עובדים בשני הרבעונים שקדמו. יצויין כי קצב הפיטורים המדווח, מתון ביותר - 23% מהתעשיינים בסקר פיטרו עובדים, ו- 18% דיווחו על קליטה, (19% ו- 26% דיווחו כך, בהתאמה בסקר הקודם). התעשיינים צופים כי ברבע הראשון של 2005 יימשכו פיטורי העובדים בקצב מתון ביותר - 20% צופים פיטורים ו- 18% צופים קליטת עובדים.
 
עוד מתברר מסקר הציפיות של התאחדות התעשיינים כי ברבע האחרון של 2004 נמשכה, הצמיחה בתפוקת התעשייה - 49% מהתעשיינים הרחיבו את תפוקתם, מהם 10% דיווחו על עלייה ניכרת, ו-26% צמצמו תפוקתם, (47% רשמו גידול ו- 24% ירידה, בסקר הקודם); במקביל, נמשכה ברבע האחרון של 2004 העלייה בניצולת הציוד בתעשייה - 34% מהתעשיינים רשמו עלייה בניצולת וכ- 18% רשמו ירידה. בנוסף, מדווחים התעשיינים על עלייה מסוימת במלאי המוצרים המוגמרים לצד עלייה ניכרת במלאי חומרי הגלם; לרבע הראשון של 2005 צופים התעשיינים האטה קלה בקצב התרחבות תפוקת התעשייה - 41% צופים עלייה ו- 20% צופים ירידה.
 
עוד מתברר מהסקר כי ברבע האחרון של 2004 נרשמה האטה ניכרת בקצב גידול המכירות לשוק המקומי - 41% מהתעשיינים רשמו עלייה במכירות ו- 28% ירידה, (48% ו- 20% דיווחו כך, בהתאמה, בסקר הקודם); לרבע הראשון של השנה צופים התעשיינים האצה קלה בקצב התרחבות המכירות לשוק המקומי - 38% צופים עלייה במכירות ו- 21% צופים נסיגה. ברוש סבור, כי יתכן וחלק מההאצה הצפוייה, נובעת מגורמים עונתיים, (לקראת חג הפסח).
 
ברוש הדגיש כי מהסקר עולה כי ברבע האחרון של 2004 חלה האצה מסוימת בקצב גידול משלוחי היצוא - 52% מהיצואנים רשמו גידול ביצוא מהם 12% רשמו עלייה ניכרת, ו- 21% רשמו ירידה, (48% רשמו גידול ו- 25% ירידה בסקר הקודם); נשיא התאחדות התעשיינים מניח כי לפחות חלק מההאצה המדווחת ביצוא נובעת מסיבות עונתיות – הרבע האחרון של כל שנה מאופיין על פי רוב בגידול מהיר ועונתי בהיקף משלוחי היצוא; היצואנים צופים כי בתחילת 2005 תחול האטה ניכרת בקצב צמיחת היצוא - 42% מהם צופים עלייה ביצוא ו- 22% צופים ירידה.
 
עוד עולה מסקר הציפיות של התאחדות התעשיינים כי ברבע האחרון של 2004 חלה האצה בקצב התרחבות השקעות התעשייה בנכסים קבועים - 26% מהתעשיינים רשמו גידול בהשקעות ו- 14% רשמו ירידה; לרבע הראשון של 2005 צופים התעשיינים האצה קלה נוספת בקצב גידול ההשקעות בתעשייה - 25% מהתעשיינים צופים גידול ו- 10% צופים ירידה.