שרגא ברוש: מצב התעשייה ממשיך להדאיג

שרגא ברוש: מצב התעשייה ממשיך להדאיג - בחודשים ינואר - אפריל 2005 - קיפאון במצבת העובדים לאחר 3 רבעונים של קליטה; האטה בקצב צמיחת התעשייה - גידול של 0.4% בלבד בתפוקה


00:00 ,19.07.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מניתוח חודשי על מצב התעשייה
שרגא ברוש: מצב התעשייה ממשיך להדאיג - בחודשים ינואר - אפריל 2005 - קיפאון במצבת העובדים לאחר  3 רבעונים של קליטה; האטה בקצב צמיחת התעשייה - גידול של 0.4% בלבד בתפוקה; קורא לממשלה ולאוצר להשקיע בתשתיות, בקידום היצוא, במו"פ ובעידוד מגזר העסקים הקטנים והבינוניים - בכך תושג צמיחה מואצת במשק ובתעשייה.

 
מצב התעשייה ממשיך להדאיג. בחודשים ינואר - אפריל 2005 עלתה תפוקת התעשייה ב-0.4% בלבד לעומת הרבע האחרון של 2004 (ממוצע חודשי). כן נרשם קיפאון במצבת העובדים בתעשייה, זאת לאחר  3 רבעונים רצופים בהם נקלטו עובדים. כך מסר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים בהתבססו על  הניתוח החודשי של התאחדות התעשיינים על מצב התעשייה.
 
ברוש ציין, כי מניתוח הנתונים מתברר, כי בתעשייה המסורתית פוטרו בארבעת החודשים הראשונים של השנה כ-330 עובדים (מהווה 0.4% מכלל המועסקים בענף זה, אשר כולל את תעשיית העץ והריהוט, המזון, הנייר ומוצריו, טקסטיל והלבשה, הדפוס וההוצאה לאור וענף העור וההנעלה). ירידה זו קוזזה ע"י קליטה של 270 עובדים (0.6%)  בתעשיית ההייטק וקליטת עובדים מתונה ביתר הענפים. מדובר בהשוואה לרבע האחרון של 2004.
 
בעקבות נתונים אלה קורא ברוש לממשלה להציג תקציב מוטה צמיחה והשקעה, שיאפשר להביא את המשק למתווה הצמיחה והתעסוקה כפי שהוכרז ע"י שר האוצר,  זאת תוך כדי שמירה על יעד הגרעון ועל גידול של 1% בהוצאה הציבורית, כפי שנקבע בחוק הפחתת הגרעון.
 
נשיא התאחדות התעשיינים הדגיש, כי הדרך הנכונה להשיג צמיחה מואצת, בת קיימא, היא אינה ע"י הגדלת הסקטור הציבורי, אלא ע"י השקעה בתשתיות, קידום היצוא, השקעה במו"פ ועידוד מגזר העסקים הקטנים והבינוניים.
 
מהניתוח החודשי של התאחדות התעשיינים עולה, כי קליטת עובדים מתונה של 0.5% נרשמה בתקופה זו במצבת עובדי קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, (כימיקלים וזיקוק נפט (כולל תרופות), מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי), זאת לאחר נסיגה של כ-0.5% שנרשמה ברבע האחרון של 2004.
 
במקביל, נרשם גידול מתון של 0.4% במצבת עובדי קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, (מדובר בענפי הכרייה והחציבה, מינרלים אל מתכתיים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת). זאת בהמשך לגידול של כ- 0.5% ברבע האחרון אשתקד.
 
עוד מתברר מניתוח התאחדות התעשיינים, כי נסיגה ריאלית של 0.9%  נרשמה בחודשים  ינואר - אפריל  2005 בתפוקת ענפי הטכנולוגיה העילית. (רכיבים אלקטרוניים, ציוד לבקרה ופיקוח וציוד רפואי ומדעי, ציוד תקשורת אלקטרוני וכלי הובלה), נסיגה זו מקורה בירידה של 1% שחלה בתפוקת ענף ציוד התקשורת האלקטרוני, זאת לאחר כשנה וחצי בהן נרשם גידול בתפוקת הענף.
 
מהניתוח עולה, כי קיפאון נרשם בחודשים ינואר – אפריל 2005 בתפוקת קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית, זאת בהמשך למגמת ההאטה שאפיינה את המגזר ברבע האחרון של 2004.
 
במקביל, נרשם קיפאון בחודשים ינואר - אפריל  2005 בתפוקת קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, זאת בהמשך ליציבות שנרשמה ברבע האחרון אשתקד.
 
מנגד, נרשמה עלייה ריאלית משמעותית של 3.9% בתקופה זו  בתפוקת קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית – יצויין כי העלייה נובעת, רובה ככולה, מזינוק חד של 15% שחל בתפוקת ענף המינרלים האל מתכתיים - זאת לאחר ארבעה רבעונים רצופים בהם נרשם קיפאון ואף נסיגה משמעותית בתפוקת הענף.
 
נשיא התאחדות התעשיינים מסר עוד, כי בחודשים ינואר - אפריל 2005 נרשמה נסיגה של 1.4% בפריון העבודה בתעשייה (תוצר לשעת עבודה), זאת לאחר עלייה של 3.6% ברבע האחרון של 2004. יצויין, כי ירידה זו הינה חריגה בעוצמתה והיא חלה על רקע העלייה בשעות העבודה שהתרחשה על אף ההאטה בצמיחת התעשייה בחודשים אלו.
 
ברוש מציין, כי הנסיגה נגזרה מירידה בפריון שחלה במרבית ענפי התעשייה, כאשר נסיגה של 2.7% נרשמה בפריון קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, נסיגה של 1.8% נרשמה בפריון קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית ושל 1.4% בתפוקת ענפי הטכנולוגיה המסורתית. מנגד, נרשמה עלייה של 2.2% בפריון קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית.