שרגא ברוש מזהיר: החל מ-1 באפריל צפוי מחסור חמור בגז לתעשייה ולמשקי הבית

זאת תוך התייקרות המחירים ב-20% עד 30% בממוצע. קורא לשר התשתיות לדחות הפעלת התקן הקובע הפחתת אחוז האולפינים בגפ"מ עד לכניסת הגז הטבעי או עד להקמת מתקני אחסון שיאפשרו הגדלת היקפי ייבואו מחו"ל


00:00 ,06.03.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

זאת תוך התייקרות המחירים ב-20% עד 30% בממוצע. קורא לשר התשתיות לדחות הפעלת התקן הקובע הפחתת אחוז האולפינים בגפ"מ עד לכניסת הגז הטבעי או עד להקמת מתקני אחסון שיאפשרו הגדלת היקפי ייבואו מחו"ל
 
החל מ-1 באפריל 2007 צפוי מחסור חמור בגז לתעשייה ולמשקי הבית (גפ"מ - גז פחמימני מעובה), זאת תוך התייקרות המחירים ב-20% עד 30% בממוצע. המשמעות - תוספת עלות שנתית של עשרות מליוני שקלים למשקי הבית ושל  כ-75 מליוני שקלים לתעשייה לשנה. דבר שיפגע קשה בכושר התחרות של המפעלים, בהשוואה למתחריהם. כך מזהיר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, זאת אם ייכנס לתוקף תקן אשר קובע הפחתה של אחוז האולפינים בגפ"מ (גז פחמימני מעובה) מ-40% כיום ל-20% ב-1 באפריל 2007.
 
כתוצאה ממהלך זה, עלולים להיסגר מספר מפעלים הצורכים גז ישיר (סוג מסוים של גפ"מ) ואשר לא קיימת עבורם אלטרנטיבה אחרת, טוען ברוש.
 
נשיא התאחדות התעשיינים מציין כי הפחתת אחוז האולפינים, לפי התקן החדש, תביא לירידה של כ-200 אלף טון גפ"מ ביכולת הייצור השנתית של בתי הזיקוק בשל הקושי בדרך הייצור.
 
יצוין כי בתי הזיקוק מספקים גפ"מ למגזר הביתי (המשמש כגז בישול), לתעשייה (המשמש כדלק בעירה) ולמגזרים נוספים במשק, בהיקף של כ-520 אלף טון לשנה. כבר כיום קיים מחסור בגפ"מ, עקב שיעורי הגידול המשמעותיים בביקוש אליו.
 
ברוש מציין כי החלתו של תקן זה נדונה כבר בספטמבר 2005, אולם בעקבות ההבנה כי הפחתת אחוז האולפינים תגרום לירידה ממשית ביכולת ייצור ואספקת הגפ"מ למשק ולפגיעה קשה לצורכים אותו, הוחלט לדחות את הפעלתו ל-1 באפריל 2007. עד למועד זה, הבטיח משרד התשתיות כי יעשה מאמץ למצוא פתרונות לבעיית יכולת אחסון הגפ"מ, ובכך לאפשר להגדיל את היקפי ייבואו מחו"ל. אך עד היום טרם נפתרה בעיה זו. כך שלא ניתן למעשה להגדיל את כמויות הגפ"מ המיובאות כיום מחו"ל העומדת על 120-130 אלף טון בשנה.
 
יצוין כי בישראל קיים כיום כושר אחסון אפקטיבי של כ-9,500 טון גפ"מ בלבד במתקני אחסון בקצא"א, בקריית אתא, בבאר-שבע ובאשדוד.
 
במכתב לשר התשתיות מר בנימין בן אליעזר קורא ברוש לפעול לדחיית התקן עד לכניסת הגז הטבעי למשק, אשר עשוי לשמש כאלטרנטיבה לגפ"מ, או לחילופין לדחות את הפעלת התקן עד להקמת מתקני האחסון הנדרשים, כך שימצא פתרון הולם לבעיית הייבוא והאספקה למשק של כמויות הגפ"מ הנדרשות.
 
מהתאחדות התעשיינים נמסר, כי היקף צריכת הגפ"מ במשק עמדה בשנת 2006 על כ-520 אלף טון. מתוך כך, צורך המגזר הפרטי (משקי הבית) כ-30%, דהיינו כ-150 אלף טון בשנה ומפעלי התעשייה צורכים גם הם כ-30%. בשנת 2006 שילמו מפעלי התעשייה עבור צריכת גפ"מ כ-400 מיליוני שקלים.