שרגא ברוש: לראשונה מזה 25 שנה ירידה בפריון בתעשייה

בשנת 2007 צפוי פריון העבודה בתעשייה לרדת ב-0.4%. טוען: מצב זה מדליק "נורה אדומה" לגבי קצב הצמיחה העתידי. ברוש קורא לממשלה לאמץ שורה של פעולות שיאיצו את צמיחת התעשייה


00:00 ,08.10.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

בשנת 2007 צפוי פריון העבודה בתעשייה לרדת ב-0.4%. טוען: מצב זה מדליק "נורה אדומה" לגבי קצב הצמיחה העתידי. ברוש קורא לממשלה לאמץ שורה של פעולות שיאיצו את צמיחת התעשייה

לראשונה מזה 25 שנה, ירידה בפריון בתעשייה - בשנת 2007 צפוי פריון העבודה בתעשייה לרדת ב-0.4%. כך מסר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, על סמך ניתוח חודשי של מצב התעשייה שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.

ברוש הדגיש, כי מגמה זו מדליקה "נורה אדומה" ומציבה סימני שאלה רבים לגבי קצב הצמיחה העתידי של התעשייה.

לדברי נשיא התאחדות התעשיינים, נסיגה בפריון העבודה בתעשייה הינו מצב נדיר ביותר. הפעם האחרונה שחלה נסיגה בפריון העבודה בתעשייה היתה בשנת 82' (ירידה של 0.5%), מאז גדל פריון העבודה ברצף מדי שנה, למעט הקיפאון בפריון ששרר ב- 2001, עת נכנסה התעשייה למשבר עמוק שהושפע, בין היתר, מהמשבר בענף ההיי-טק.

ברוש קורא לממשלה לבצע שורה של פעולות שיאיצו את צמיחת התעשייה בשנים הקרובות. בין הצעדים - האצת הפחתת מס החברות; הארכת תוקף מסלול המענקים בחוק לעידוד השקעות הון ל-2008; הגדלת תקציב המדען הראשי וביצוע שורה של פעילויות לקידום היצוא הישראלי.

ברוש מציין, כי מתחילת השנה, קצב קליטת העובדים בתעשייה מהיר יותר מקצב צמיחת התעשייה, דבר שהביא לירידה בפריון העבודה בתעשייה.

מצב זה יכול לרמז מחד גיסא על כך שההאטה בקצב צמיחת התעשייה הינה זמנית בלבד והתעשיינים ממשיכים לקלוט עובדים על בסיס צבר הזמנות עתידי, או מאידך גיסא, שהתעשייה נכנסת לתקופת האטה ממושכת ותגובת התעשיינים למצב טרם באה לידי ביטוי בשוק העבודה.

מהניתוח החודשי של התאחדות התעשיינים מתברר כי בחודשים אפריל-יולי 2007 נמשך הגידול במצבת העובדים בתעשייה. נקלטו כ-4,000 עובדים (גידול של 1.1%), זאת בהמשך לגידול מהיר של כ-1.4% בממוצע לרבעון בשני הרבעונים שקדמו. יצויין, כי עם זאת, ניתן להבחין כי מסתמנת האטה קלה בקצב קליטת העובדים בתעשייה.

מהניתוח מתברר כי כ-36% מהעובדים (כ-1,430 איש) נקלטו בענפי הטכנולוגיה העילית (רכיבים אלקטרוניים, ציוד לבקרה ופיקוח וציוד רפואי ומדעי, ציוד תקשורת אלקטרוני וכלי הובלה). מדובר בגידול של 1.6% במצבת העובדים.

30% נוספים (כ-1,200 עובדים) נקלטו בענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית, (כרייה וחציבה, מינרלים אל מתכתיים, מוצרי גומי ופלסטיק מתכת בסיסית ומוצרי מתכת). מדובר בגידול של 1.5% במצבת העובדים.

כ-20% מהמועסקים החדשים בתעשייה (כ-820 איש) נקלטו בחודשים אפריל-יולי 2007 בענפי הטכנולוגיה המסורתית, (מזון משקאות וטבק, טקסטיל והלבשה, עור והנעלה, נייר ומוצריו, דפוס והוצאה לאור, עץ ורהיטים). מדובר בגידול של 0.7% במספר המועסקים. והיתר - כ-14% (כ-550 איש), נקלטו בענפי הטכנולוגיה המעורבת - עילית, (הכימיקלים וזיקוק נפט, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי). מדובר בגידול של 1.2%.

עוד מתברר מניתוח התאחדות התעשיינים כי בחודשים אפריל – יולי 2007 חלה צמיחה מחודשת בייצור התעשייתי - תפוקת התעשייה עלתה בשיעור מתון של 0.7%, לאחר נסיגה בשיעור דומה ברבע הראשון של השנה. כך, למרות הצמיחה המחודשת נותרת תפוקת התעשייה בחודשים הנסקרים ברמה הדומה לזו ששררה ברבע האחרון אשתקד.

מהניתוח עולה, כי צמיחת התעשייה בחודשים אפריל - יולי 2007 נגזרה כולה מענפי הטכנולוגיות המעורבות - עיקר הצמיחה נגזרה מהאצה בקצב גידול תפוקת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית שרשמו עליה של 4% לאחר גידול של 1% ברבע הראשון של השנה, בעוד יתר הגידול נגזר מצמיחתם המחודשת של ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית שרשמו גידול של כ- 1% לאחר נסיגה קלה ביותר ברבע הראשון של השנה.

צמיחתם של ענפי הטכנולוגיות המעורבות, מותנה בשל קיפאון בתפוקת ענפי הטכנולוגיה העילית ונסיגה מתונה של 0.4% בענפי הטכנולוגיה המסורתית.