שרגא ברוש: התרסקות הדולר גרמה לנזק אדיר לתעשייה

נשיא התאחדות התעשיינים טוען להפסד מכירות של כ-3.4 מיליארד דולר השנה ולאי קליטתם של כ-35 אלף עובדים


00:00 ,21.11.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא התאחדות התעשיינים טוען להפסד מכירות של כ-3.4 מיליארד דולר השנה ולאי קליטתם של כ-35 אלף עובדים
 
התרסקות הדולר גרמה לנזק אדיר לתעשייה. מדובר בהפסד מכירות כולל השנה של כ-3.4 מיליארד דולר, כאשר המשמעות היא אי קליטתם של כ-35 אלף איש והפסד צמיחה פוטנציאלית של כ-1.3% תוצר, (במילים אחרות המשק יכול היה לצמוח השנה בכ-6.5% תוצר). כך מסר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים.
 
מניתוח שביצע אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים עולה, כי הפסד עסקאות היצוא השנה יגיע לכ-2.5 מיליארד דולר והפסד המכירות לשוק המקומי יגיע השנה לכ-880 מיליון דולר (בשל הוזלת היבוא המתחרה במונחי שקל).
 
ברוש קורא לממשלה לעשות מעשה ולמנוע קטסטרופה בקרב היצואנים, בעיקר הבינוניים והקטנים המהווים כ-97% מסך היצואנים.
 
ברוש קורא לממשלה לסייע בהסטת שוקי היעד מהגוש הדולרי (המהווה כ-75% מכלל היצוא התעשייתי) לגוש האירו ולמטבעות אחרים. זאת באמצעות בניית כלי חדש וחכם אשר יסייע למפעלים קטנים ובינוניים בכל הקשור לידע, שיווק ומימון. בכל הקשור למימון, מבקש ברוש מהמדינה, להשקיע סכום של 50 מיליון דולר, לצורך מתן אפשרות ליצואנים לבצע את ההתאמות לשווקים אחרים.
 
ברוש מציין כי על פי נתוני מכון היצוא, 400 יצואנים קטנים ובינוניים שחסר להם הידע והמימון לביצוע ההתאמות, הפסיקו לייצא בשל הפגיעה ברווחיות, ויצואנים רבים אחרים צמצמו מאוד את היקף היצוא שלהם לגוש הדולרי.
 
ברוש טוען, כי היחלשותו של הדולר פוגעת ברווחיות היצוא ובכושר התחרות של היצואנים הישראלים בחו"ל. דבר המסכן את המשך תנופת הצמיחה של המשק כולו.
 
נציין כי מאז תחילת 2006 חל תיסוף נומינלי מצטבר של קרוב ל-16% בשערו של השקל ביחס לדולר.