שרגא ברוש: הסכם ה- QIZ עם מצרים יגדיל את היצוא הישראלי לשם בכ-100 מליוני דולרים בשנה

"הסכם ה- QIZ עם מצרים שנחתם לאחרונה, יגדיל את היצוא הישראלי לשם בכ-100 מליוני דולרים בשנה. תוספת היצוא תוכפל ותגיע ל-200 מליוני דולרים לשנה כבר בשנת 2010". כך מעריך שרגא ברוש


00:00 ,27.02.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

ברוש: עד היום הגישו יותר מ-400 יצרנים מצרים בקשות לייצור משותף באזורי הקוויז במצרים; קורא להקים ועדה מייעצת.
 
הסכם הקוויז - "אזור סחר מאושר" - עם מצרים שנחתם לאחרונה, יגדיל את היצוא הישראלי לשם בכ-100 מליוני דולרים בשנה. תוספת היצוא תוכפל ותגיע ל-200 מליוני דולרים לשנה כבר בשנת 2010. כך מעריך שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר מכון היצוא.
 
ברוש גילה, כי עד היום הגישו יותר מ-400 יצרנים מצריים בתחום הטקסטיל, הלבשה, קרמיקה, מתכת, מוצרי עור ומזון, בקשות לייצור משותף באזורי הקוויז במצרים. דבר שיאפשר לבעלי מיזמים משותפים משתי המדינות לייצוא לארה"ב בתנאי סחר חופשי וללא מכסים. מדובר ביצוא ישראלי למצרים של תשומות משלימות, בעיקר טקסטיל (חוטים ובדים), אריזות, קרטונים, כימיקלים דטרגנטים ועוד.
 
ברוש הוסיף, כי התעניינות רבה מורגשת גם בצד הישראלי, כאשר יותר מ-100 תעשיינים ישתתפו ביום העיון ב-1 במרס.
 
נשיא התאחדות התעשיינים קורא לממשלה ולשר התמ"ת להקים וועדה מייעצת מקרב קהילת התעשיינים והיצואנים, שתייעץ לוועדת הקוויז המשותפת לישראל ולמצרים, זאת על מנת למנוע עקיפה של הכללים, וגרימת נזק לתעשייה הישראלית והמצרית, תוך פגיעה באמינות מול האמריקאים.
 
ברוש גילה כי בעקבות חתימת הסכם הקוויז עם מצרים מקימה התאחדות התעשיינים פורום יצרנים של תשומות לשימושי היצרנים המורשים במסגרת הסכם הקוויז עם מצרים ועם ירדן.
 
יצויין כי ההסכם עם מצרים, בדומה לזה עם ירדן, מאפשר צבירת מקור בין היצרן הישראלי למצרי, בתנאים שנקבעו בהסכם ולייצר מוצר בעל ערך מוסף משותף ולייצאו ללא מכסים לארה"ב. הערך המוסף המינימלי הישראלי הנדרש הוא 11.7% לגבי מצרים, ו-8% לגבי ירדן.
 
יצויין כי היצוא הישראלי למצרים גדל אשתקד ב-11% והגיע ל-29.2 מליוני דולרים.
 
יצויין כי לפני יותר מ-5 שנים נחתם הסכם קוויז בין ישראל, ירדן וארה"ב, דבר שהביא ליצירת 11 אזורי קוויז בירדן, הכוללים 45 מפעלים ו-35 אלף עובדים. היצוא משם לארה"ב הסתכם בכ-200 מליוני דולרים לשנה. אשתקד הגיע היצוא משם לארה"ב לכ-800 מליון דולר. יצויין, כי היצוא לירדן גדל בשנת 2004 בכ-55% לעומת השנה שקדמה לה והסתכם בכ-134 מליון דולר. עיקר הגידול ביצוא – מוצרי טקסטיל, הלבשה, עור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס.