שרגא ברוש: היצואנים הקטנים והבינוניים מייצאים כ-22% בלבד מכלל היצוא התעשייתי

לטענת ברוש, ניתן להגדיל את היצוא של היצואנים הקטנים בלבד ל-5.5 מיליארדי דולרים תוך 5 שנים – יוסיף 45 אלף מקומות עבודה חדשים; ברוש קורא לממשלה ולכנסת להקים רשות מרכזית אחת לתמיכה בעסקים קטנים ובינוניים כמו בארה"ב.


00:00 ,20.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

לטענת ברוש, ניתן להגדיל את היצוא של היצואנים הקטנים בלבד ל-5.5 מיליארדי דולרים תוך 5 שנים – יוסיף 45 אלף מקומות עבודה חדשים; ברוש קורא לממשלה ולכנסת להקים רשות מרכזית אחת לתמיכה בעסקים קטנים ובינוניים כמו בארה"ב.
 

היצואנים הקטנים והבינוניים מייצאים כ-22% בלבד (כ-5.2 מיליארד דולרים) מכלל היצוא התעשייתי, זאת למרות שפדיונם של המפעלים הקטנים והבינוניים מהווה 30% מכלל פדיון התעשייה. כך מסר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים לקראת יום עסקים קטנים ובינוניים שיערך מחר (21 ביוני) בכנסת.
 
לטענתו, ניתן להגדיל את היצוא של היצואנים הקטנים בלבד, מ-1.8 מיליארד דולר אשתקד, ל-5.5 מיליארדי דולרים, תוך 5 שנים (עד 2009 כולל), והדבר יוסיף 45 אלף מקומות עבודה חדשים.
 
ברוש טוען שבכדי שתחזית זו תתממש, על הממשלה לנקוט במספר פעולות, בסיוע הכנסת. הראשונה, להקים רשות מרכזית אחת לתמיכה בעסקים קטנים ובינוניים כמו בארה"ב. ברשות זו ירוכזו סמכויות, אחריות ותקציבים ותפקידיה העיקריים יהיו התווית מדיניות לאומית לעידוד עסקים קטנים ובינוניים ויזום חקיקה לעידוד ולתמיכה בהם.
 
פעולה שניה היא להקים ועדה ממשלתית בינמשרדית, שתקבע מדיניות לקידום פעילות הייצוא של העסקים הקטנים והבינוניים. (בוועדה ישתתפו גם נציגי התאחדות התעשיינים ממגזר המפעלים הקטנים והבינוניים).
 
בנוסף, יש לחדש ולחזק את פעילות הקרן לעידוד היצוא לחו"ל וכן יש לתת פטור ממס, לתקופה של שנתיים, על גידול רווחי מפעל הנובעים מפעילות נוספת לייצוא מוצריו.
 
פעולה נוספת שיש לנקוט היא בחיזוק מספר הנספחים המסחריים של ישראל בחו"ל – תוך הרחבת פריסתם לאיזורים נוספים. בנוסף, קורא ברוש לחברי הכנסת לתמוך ביוזמתה של סגנית השר רוחמה אברהם, לחקיקת חוק עסקים קטנים ובינוניים.
 
כמו כן קורא ברוש לחברי הכנסת להגביר את התמיכה בתוכניות סיוע קיימות למפעלים הקטנים והבינוניים כגון: ניצוץ, חונכות עסקית, חונכות עיצובית, ניהול איכותי ועוד.
 
נשיא התאחדות התעשיינים קורא לח"כים לתמוך במתן מענקי מו"פ גם למפעלים מהתעשייה המסורתית כולל הקטנים והבינוניים. מדובר בסיוע לפיתוח מוצרים ולשדרוג תהליכי הייצור במפעלים. זאת כדי להגביר את כושר התחרות מול שווקי העולם.
 
יצויין, כי בשנת 2004 נוספו למעגל היצוא 2,000 יצואנים קטנים, (המייצאים כל אחד עד 3 מליון דולר בשנה), מהווה גידול של 21% לעומת השנה שקדמה לה. כיום מגיע מספרם לכ-9,335 (כ-94% מכלל היצואנים).
 
כן נוספו בשנת 2004 - 65 יצואנים בינוניים, (המייצאים כל אחד מ-3 מליון דולר עד 15 מליון דולר בשנה), דבר המהווה גידול של כ-15%. כיום מגיע מספרם ל-505, (כ-4% מכלל היצואנים).