שרגא ברוש: ברבע השני של השנה 52% מהתעשיינים הרחיבו את תפוקתם

שרגא ברוש: ברבע השני של השנה 52% מהתעשיינים הרחיבו את תפוקתם ו-23% דווחו על קליטת עובדים, 44% - על עלייה במכירות לשוק המקומי; לרבע השלישי - צופים המשך גידול בתפוקה, במכירות לשוק המקומי ובמספר העובדים


00:00 ,14.08.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

שרגא ברוש: ברבע השני של השנה 52% מהתעשיינים הרחיבו את תפוקתם ו-23% דווחו על קליטת עובדים, 44% - על עלייה במכירות לשוק המקומי; לרבע השלישי - צופים המשך גידול בתפוקה, במכירות לשוק המקומי ובמספר העובדים.
 
ברבע השני של 2005 חלה האצה בקצב צמיחת תפוקת התעשייה ובהיקף המכירות לשוק המקומי, זאת לצד המשך התרחבות איטית במצבת העובדים בתעשייה. מנגד, נרשמה האטה בהיקף משלוחי היצוא לצד האטה קלה בהיקף ההשקעות בנכסים קבועים. כך מסר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, בהסתכמו על ניתוח ראשוני  של סקר הציפיות שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים. הסקר נערך בסוף חודש יוני ובתחילת יולי והקיף כ-160 מפעלי תעשייה.
 
מסקר הציפיות של התאחדות התעשיינים עולה, כי ברבע השלישי של 2005 צפוי להימשך הגידול בתפוקה, במכירות לשוק המקומי   ובמספר המועסקים, בקצב הדומה לזה שדווח ברבע השני של השנה. כן צפויה האצה בקצב התרחבות משלוחי היצוא וההשקעות בנכסים קבועים בתעשייה.
 
ברוש מציין, כי על פי סקר התעשיינים, בחודשים אפריל - יוני 2005 חלה האצה בקצב צמיחת תפוקת התעשייה בעוצמה שכמותה לא דווח מזה כשנה - 52% מהתעשיינים הרחיבו את תפוקתם, 13% דיווחו על עלייה ניכרת,  ו- 22% צמצמו תפוקתם. עלייה חדה במיוחד נרשמה בתפוקת ענפי המזון,הכימיה והאלקטרוניקה. 
 
במקביל, חלה עלייה ניכרת בניצולת הציוד בתעשייה - 40% מהתעשייניםרשמו עלייה בניצולת וכ- 20% רשמו ירידה. זאת לצד האטה קלה בקצב גידול המלאים הן של מלאי המוצרים הגמורים והן של מלאי חומרי הגלם.
 
כן  נרשמה עלייה במספר המועסקים בקצב הדומה לרבעון הקודם - 23% מהתעשיינים בסקר דיווחו על קליטת עובדים ו-16% דיווחו עלפיטורים. קליטת עובדים נרשמהבמרבית ענפי התעשייה למעט ענפי הכרייה ומוצרי הבנייה, המתכת והחשמל אשר דיווחו על צמצום מצבת העובדים. קליטה מהירה של עובדים נרשמה בענפי המזון והאלקטרוניקה.
 
עוד עולה מסקר התאחדות התעשיינים, כי עלייה משמעותית נרשמה בהיקף המכירות לשוק המקומי,זאת לאחר קיפאוןברבע הראשון של 2005. 44% מהתעשיינים דיווחו על עלייה בהיקף המכירות לשוק המקומי, לעומת 24%שדיווחו על ירידה. עלייה ניכרת נרשמה בענפי המזון, הגומי הפלסטיק והטקסטיל.
 
בחודשים אפריל – יוני השנה חלה האטה משמעותית בקצב גידול משלוחי היצוא, כאשר היצוא גדל בשיעור מתון יחסית, כמותו לא דווח על ידי התעשיינים קרוב לשנתיים - 41% מהיצואנים רשמו גידול ביצוא, מהם 11% רשמו עלייה ניכרת, ו- 30% רשמו ירידה.עלייה ביצוא נרשמה ברבע השני של השנה בכל ענפי התעשייההמייצאים, כאשר עלייה חדה נרשמה ביצוא ענף האלקטרוניקה.
 
עוד מתברר, כי חלה האטה בקצב גידול השקעות התעשייה בנכסים קבועים, 24% מהתעשיינים רשמו גידול בהשקעות ו- 13% צמצמו השקעותיהם. בעוד גידול ניכר נרשם בהשקעות ענפי המזון, האלקטרוניקה, הטקסטיל והכימיה, הרי שנסיגה נרשמה בהשקעות ענפי הגומי והפלסטיק,הכרייה ומוצרי הבנייה לצד קיפאון בהשקעות ענף המתכת והחשמל. 
 
לרבע השלישי של השנה צופים התעשיינים, כי תמשך מגמת הגידול בתפוקת התעשייה - 48% צופים עלייה ו- 15% צופים ירידה. הצמיחה החדה ביותר צפוייה בענפי הטקסטיל, המזון,הכימיה והאלקטרוניקה. 
 
כן צופים התעשיינים, כי בחודשים יולי - ספטמבר 2005 תימשך קליטת עובדים בתעשייה - 22% צופיםקליטת עובדים ו- 11% צופים פיטורים. בעוד פיטורי עובדים צפויים בענפי הכרייה ומוצרי הבנייה, הכימיה והגומי והפלסטיק, הרי שקליטת עובדים מהירה צפויה בענפי הטקסטיל וההלבשה, האלקטרוניקה, המתכת והחשמל.
 
התעשיינים צופים, כי ימשך הגידול בהיקף המכירות לשוק המקומי - 40% מהתעשיינים בסקר צופים גידול בהיקף המכירות לעומת17% שצופים ירידה.
 
האצה מחודשת צפויה בקצב התרחבות משלוחי היצוא - 47% צופים עלייה ביצוא ו- 17% צופים ירידה.עלייה ביצוא צפוייה בכל ענפי התעשייההמייצאים, כאשר עלייה בולטת צפוייה ביצוא ענפי הטקסטיל, הכימיה, הגומי והפלסטיק.
 
כן צופים התעשיינים, כי תחול האצה משמעותית בקצב גידול ההשקעות בתעשייה - 29% צופים גידול ו- 6% צופים ירידה. גידול צפוי בהשקעות בכל ענפי התעשייה, למעט ענף הכימיההצופה יציבות בהשקעותיו בחודשים הקרובים.