שר התמ"ת נענה לבקשת התאחדות התעשיינים – שינוי אזורי העדיפות הלאומית יידחה בשנה

בהתאחדות מציינים כי נמנעה פגיעה באזורי תעשייה באזורי פריפריה בהם מצויים מאות מפעלים המעסיקים עשרות אלפי עובדים. בהתאחדות טוענים התעשיינים כי יש לקבוע עדיפות מוגדלת ליישובי קו העימות בצפון הארץ ובשדרות וביישובי עוטף עזה


00:00 ,01.05.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

בהתאחדות מציינים כי נמנעה פגיעה באזורי תעשייה באזורי פריפריה בהם מצויים מאות מפעלים המעסיקים עשרות אלפי עובדים. בהתאחדות טוענים התעשיינים כי יש לקבוע עדיפות מוגדלת ליישובי קו העימות בצפון הארץ ובשדרות וביישובי עוטף עזה
 
אזורי התעשייה בתפן, ציפורית, אלון תבור, עפולה, כרמיאל, קריית גת, אשקלון, רמת חובב, מגדל העמק, נהריה ועוד - ימשיכו לקבל גם בשנת 2007 מעמד של אזור עדיפות לאומית א'. אזורים אלו עלולים היו להיפגע אם היתה מתקבלת הצעת התמ"ת לשנות את מפת אזורי העדיפות הלאומית.
 
התאחדות התעשיינים שמסרה על כך ציינה כי הפגיעה באזורי תעשייה אלו בהם מצויים מאות מפעלים המעסיקים עשרות אלפי עובדים, נמנעה הודות לכך ששר התמ"ת אלי ישי קיבל את עמדת התאחדות התעשיינים שביקשה לא לשנות את הקריטריונים לקביעת אזורי העדיפות הלאומית.
 
משמעות החלטת שר התמ"ת הינה שכל אזורי התעשייה המשמעותיים בפריפריה - בצפון, בדרום ובירושלים יישארו מוגדרים כאזור עדיפות א', על פי עמדת התאחדות התעשיינים. זאת כפי שהיה עד עתה.
 
כזכור, משרד התמ"ת התכוון לבצע שינוי מקיף במפת אזורי העדיפות באמצעות קביעת קריטריונים של מרחק היישוב ממרכז הארץ, מספר הרשויות המקומיות השותפות באזור התעשייה המרחבי ומדד סוציו אקונומי.
 
התאחדות התעשיינים טענה כי מפת אזורי העדיפות צריכה להתבסס ככל הניתן על הגדרות גיאוגרפיות. התאחדות התעשיינים לא ראתה כל הצדקה בהעדפת אזורי תעשייה על בסיס מספר הרשויות המקומיות השותפות בו - דבר שייצור מצב אבסורדי בו שני אזורי תעשייה סמוכים ישויכו לאזורי עדיפות לאומית שונים וזאת רק בשל מספר השותפים בהם.
 
כן טענה התאחדות התעשיינים כי אין כל סיבה להעדיף מפעל הממוקם באזור תעשייה בעל דירוג סוציו-אקונומי נמוך, על פני מפעל סמוך הממוקם באזור תעשייה בעל דירוג סוציו-אקונומי גבוה. זאת כיוון שגם במפעלים הנמצאים ביישוב בעל דירוג סוציו-אקונומי גבוה, העובדים בהם מתגוררים בכל יישובי הסביבה, כולל ביישובים בעלי דירוג סוציו אקונומי נמוך.
 
כן טענה התאחדות התעשיינים כי יש לקבוע עדיפות מוגדלת ליישובי קו העימות בצפון הארץ ובשדרות וביישובי עוטף עזה.
 
כאמור, שר התמ"ת נענה לפניית התאחדות התעשיינים והחליט להשאיר את מפת אזורי העדיפות הלאומית במתכונת הקיימת, תוך מספר עדכונים כדלהלן: במסגרת התוכנית לחיזוק חיפה והצפון, הוחלט שהעיר חיפה תסווג כאזור עדיפות ב', לגבי מפעלים עתירי טכנולוגיה, העיר שדרות ויישובי עוטף עזה יסווגו כאזור עדיפות א', בעקבות התמשכות ירי הקסאמים והתדרדרות המצב הביטחוני. כן הוחלט כי אזורי תעשייה מרחביים לעניין סיווג אזור עדיפות א', יוגדרו כאזורי תעשייה בתחומי מחוז דרום, צפון ובעיר ירושלים, ששטחם יותר מ-100 דונם.