שר התמ"ת: הערובה הזמנית שהוטלה על ברזל מצולע תבוטל לאלתר

בן אליעזר כתב לממונה על היטלי הסחר כי "התקופה שנבחנה הייתה שיאו של המשבר הכלכלי ואיני מוצא לנכון לקבל החלטה על בסיס נתוני תקופת זמן קצובה זו". הורה לממונה להמשיך בבדיקתו עד סוף השנה


00:00 ,18.08.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

בן אליעזר כתב לממונה על היטלי הסחר כי "התקופה שנבחנה הייתה שיאו של המשבר הכלכלי ואיני מוצא לנכון לקבל החלטה על בסיס נתוני תקופת זמן קצובה זו". הורה לממונה להמשיך בבדיקתו עד סוף השנה
 
שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, בנימין (פואד) בן אליעזר, כתב אתמול (ב') לממונה על היטלי סחר במשרד התמ"ת, ראובן פסח בנוגע להחלטתו בעניין הטלת היטל על יבוא ברזל מצולע לבניין.
 
"לאחר שקראתי בעיון רב את דו"ח ממצאי בדיקתך מתאריך 2 באוגוסט 2009, באשר להיטל על יבוא ברזל מצולע לבנין, ולאחר שנפגשתי ושמעתי את כל הגורמים אשר להם קשר לנושא, ולאחר התייעצויות עמך ועם הגורמים המקצועיים במשרד ותוך התחשבות ביחסים הבין-לאומיים של ישראל, השפעת ההחלטה על המשק הישראלי ושמירה על התחרות הבריאה אשר מתאפשרת בעקבות ייבוא הברזל המצולע, הגעתי להחלטה כי עלייך להמשיך את בדיקתך עד לתום שנת 2009.
 
"החלטתי זו באה על מנת לבחון את שוק הברזל המצולע לבניין לפרק זמן ממושך יותר ועל מנת ללמוד את השלכות ייבוא הברזל המצולע לבניין על השוק הישראלי בצורה עמוקה ומקיפה יותר, שכן דעתי אינה נחה מפרק הזמן שנבדק. התקופה שנבחנה הייתה תקופת שיאו של המשבר הכלכלי העולמי ואיני מוצא לנכון לקבל החלטה על בסיס נתוני תקופת זמן קצובה זו, אשר עלולה להיות לא משקפת ולא מייצגת את מצב השוק האמיתי.
 
למען הסר ספק, החלטתי הינה כי תמשיך את בדיקתך עד לסוף שנת 2009 ותציג לי את ממצאי הבדיקה בתחילת חודש ינואר 2010. עד להצגת ממצאי הבדיקה וקבלת החלטתי הסופית בעניין, לא יוטל כל היטל על ייבוא ברזל מצולע לבניין, לא תיקבע כל מכסה לייבוא ברזל מצולע לבניין והערובה זמנית שהוטלה תבוטל לאלתר".
 
לין: ההחלטה תמנע ייקור נוסף בעלויות הבנייה
 
נשיא איגוד לשכות המסחר בירך הבוקר את החלטת שר התמ"ת לבטל את הערובה הזמנית על יבוא ברזל. "איגוד לשכות המסחר מקבל בסיפוק רב את החלטת שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר, לבטל את החלטת היחידה להיטלי הסחר במשרד התמ"ת, מיום 17.6.09, להטיל ערובה זמנית על יבוא ברזל מצולע לבניין. אין ספק כי החלטה זו התקבלה לאחר דיונים מעמיקים ומקיפים עם כל הנוגעים בדבר." כך אמר הבוקר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר.
 
"ההחלטה תואמת את המטרות המרכזיות של חוק היטלי סחר ואמצעי הגנה, תשנ"א - 1991, המאפשר להטיל היטל על יבוא במקרים חריגים כאשר הגידול בהיקף היבוא גורם באופן ישיר לנזקים, שאינם ניתנים לתיקון, לתעשייה המקומית. התפיסה הבסיסית היא כי החוק לא נועד להעניק הגנה לייצור המקומי, שמצוי תמיד בתחרות מול הייצור ממדינות חוץ".
 
לדברי לין, החלטה זו תואמת את הליך החשיפה שתרם ישירות לייעול המשק הישראלי ולהפיכתו לתחרותי, לטובת כלל המשק וציבור הצרכנים. "החלטה זו לוקחת בחשבון את החשיבות ביחסי סחר הדדיים עם ארצות זרות, להם ישראל מחויבת הן מכוח החלטות הממשלה והן מכוח הסכמי WTO" . לדבריו, ההחלטה לא תפגע בייצור המקומי, אלא תמנע ייקור נוסף בעלויות הבנייה בישראל ובמחירי הדירות.