שר התמ"ס הפלשתיני: אנו מעוניינים להמשיך להפעיל את איזור ארז לאחר הפינוי הישראלי

יזמים פלשתינים מנסים להעתיק מפעלים מאיזור ארז לאיזור התעשייה בקרני שבשליטה פלשתינית


00:00 ,16.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
אין כל תיאום בין ישראל לרשות הפלשתינית בעניין סגירת איזור התעשייה ארז. כך אמר ל"גלובס" שר הכלכלה והתמ"ס הפלשתיני, מאהר אל-מצרי. לדבריו, "למדנו על ההחלטה לסגור את ארז מאמצעי התקשורת".

לדברי אל-מצרי, הרשות הפלשתינית מוכנה לקבל לידיה את איזור התעשייה, בכוונה לאפשר את המשך פעילותו בעתיד. לדבריו, "ישראל הודיע על הסגירה ללא תיאום איתנו, וללא מתן זמן להיערכות. לבעלי המפעלים הישראליים יש הזדמנות להעביר את המפעלים למקום אחר ולקבל פיצויים, בעוד שלתעשיינים הפלשתינים אין אופציות כאלה".

ליזמים הפלשתינים חשובה הפעילות בארז בעיקר בשל ההקלות בייצוא לישראל, תוך עקיפת הצורך בבידוק בטחוני במעבר קרני. חלקם שוקלים עתה להעתיק את המפעלים לאיזור התעשייה בקרני, המצוי בשליטה בטחונית פלשתינית מלאה.

לטענת אל-מצרי, ממשלת ישראל ניסתה בשנים האחרונות לשווק את מודל איזורי התעשייה המשותפים לאורך קו התפר בגדה כדפוס שיתוף הפעולה הכלכלי המועדף בין הצדדים. "ישראל הצביעה תמיד על ארז כמודל המועדף. סגירתו מעידה על קריסת הקונספט של איזורי התעשייה המשותפים", אמר.

אל-מצרי מתנגד להצעות גורמים במערכת הביטחון בישראל. לפיהן יועבר איזור התעשייה לאחריות גורמים בינלאומיים. לדבריו, אם ישראל אינה מעוניינת להמשיך להפעילו, יש להעבירו לאחריות הרשות הפלשתינית.

בעלי מפעלים פלשתיניים באיזור אמרו ל"גלובס", כי נחוץ שיתוף פעולה ישראלי-פלשתיני, כדי לשמור על ההשקעות והאינטרסים שלהם, שכן רוב הייצור מיועד לשוק הישראלי. הם חוששים, כי הגבלות התנועה במעברים ישתקו את הייצוא לישראל.

לחילופין הם מציעים, כי גם להם תינתן אופציה להעתיק את המפעלים לתוך שטח ישראל. "אנו תובעים יחס שווה לזה שניתן למשקיעים הישראלים", אמרו.

ראסם אלביארי, סגן יו"ר הסתדרות הפועלים הפלשתינית, אמר ל"גלובס", כי המשך מניעת יציאת הפועלים הפלשתינים לעבודה בארז או בתוך שטח ישראל, עלול לגרום פיצוץ המצב ברצועת עזה.

בארז הועסקו 4,500 פלשתינים, ובנוסף 15 אלף פועלים יצאו לעבודה בישראל, דבר שהופסק לחלוטין בחודשיים האחרונים. במקביל, מאז החמרת ההגבלות על ייבוא וייצוא סחורות פלשתיניות במעברים, שותקה גם פעילות ענף הטקסטיל והמתפרות ברצועה, שהעסיק 20 אלף עובדים, והתבסס כולו על ביצוע עבודות כקבלני משנה למפעלים בישראל.

התוצאה היתה זינוק נוסף באבטלה ברצועה. "אפילו אם היתה תעסוקה חלופית בתוך הרצועה, לא היה ניתן לשווק את התוצרת לישראל או לעולם", אומר אלביארי.

הסתדרות הפועלים הפלשתינית מבקשת ממדינות ערב לפתוח את שווקי העבודה שלהן בפני פועלים פלשתינים.