שר החקלאות הנחה לקדם המחקר לשימוש יעיל במים

שמחון הנחה את מינהל המחקר החקלאי לקדם מחקרים לייעול השימוש במים בעשור הקרוב בשיעור של 40%, זאת לנוכח ייקור המים בשנים הבאות


00:00 ,12.01.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

שמחון הנחה את מינהל המחקר החקלאי לקדם מחקרים לייעול השימוש במים בעשור הקרוב בשיעור של 40%, זאת לנוכח ייקור המים בשנים הבאות
 
שר החקלאות שלום שמחון הנחה את מינהל המחקר החקלאי לגבש תכניות לייעול החיסכון במים ב-40% בעשור הקרוב וזאת לנוכח ההתייקרות הצפויה בשבע השנים הבאות במחירי המים לחקלאות.
 
בשבע השנים הבאות צפויים להתייקר מחירי המים לחקלאות, על סוגיהם השונים- שפירים, קולחין, שפד"ן מליחים, וזאת בהתאם להסכם המים שנחתם בין הממשלה להתאחדות חקלאי ישראל. הייקור הצפוי יעמוד על 10 א"ג מדי שנה ובעוד 7 שנים יתייקרו המים ב-70 א"ג ומחיר קוב מים שפירים יעלה 2.10 שקל.
 
בישיבה שהתקיימה היום בהשתתפות השר שמחון, מנכ"ל המשרד יוסי ישי והנהלת מכון וולקני (מינהל המחקר החקלאי) אמר שמחון כי חלק ניכר מחקלאות ישראל לא תוכל להתקיים במחירי המים הצפויים ולפיכך על המינהל לחתור לייעול החסכון בשיעור של 40%. "פחות מכך כבר לא יהיה כדאי לחקלאים רבים להמשיך לעיסוק בחקלאות. התייעלת בשיעור כזה תבטיח את המשך קיומה של חקלאות ישראל בפריסתה הנוכחית", אמר שמחון.
 
יש לציין כי כבר כיום חקלאות ישראל מובילה בייעול השימוש במים והיעד שהציב שמחון מאתגר ביותר. שמחון ציין עוד כי העלות הצפויה לקוב בעוד 7 שנים תעמוד על יותר מחצי דולר, בשעה שבעולם המערבי מקבלים החקלאים את המים בחינם, דבר שמביא לירידה בכושר התחרות של חקלאות ישראל מול חקלאות העולם. "אנו מצפים כי המחקר החקלאי יהיה חלק מהשינויים שעוברת החקלאות ונקצה את התקציב הנחוץ לקידום מחקרים לחסכון במים", הוסיף שמחון.
 
במכון וולקני שוקדים במים אלו על מספר מחקרים לחסכון במים בהם: פיתוח מערכות לבקרת השקיה (הצמח מודיע שהוא צמא), הקטנת ההתאדות על ידי פריסת רשתות המפחיתות את הקרינה ומורידות את רמת האידוי של המים ופיתוח ממשקי השקיה תואמים לצורכי הגידול כגון טכניקות לטפטוף עילי וטפטוף טמון, שימוש בקווי נוע, שליטה בהתפלגות מים ויצירת גומות האוגרות את המים לאחר השקיה ומונעות את זליגתם מחוץ לשטחים החקלאיים.