שר האוצר: ”אכן, יש להציב את ההשקעה בהון האנושי במקום מרכזי בתוכנית התקציב לשנת 2005”

את הדברים אמר שר האוצר בישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה שהתקיימה שלשום


00:00 ,01.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מטרת ישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה שהתקיימה שלשום בראשותה של ח”כ מלי פולישוק-בלוך ובהשתתפות שר האוצר – בנימין נתניהו, החשב הכללי באוצר- ירון זליכה, ס` החשב הכללי – איציק כהן, נציגי חברות עתירות טכנולוגיה (קומברס, מוטורולה, מטריקס וכו`) ונציגי ארגון 3C (מנהלי מערכות מידע וכספים בחברות עתירות טכנולוגיה) היתה לנסות ולמצב את התעשייה עתירת הטכנולוגיה במקום הראוי לה כ”קטר” המניע את כלכלת המדינה בתוכנית התקציב של האוצר לשנת 2005

יו”ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ח”כ מלי פולישוק-בלוך פתחה בהצגת משנתה הכלכלית לקידום המשאב הטבעי היחידי שעומד לרשות מדינת ישראל. התוכנית כוללת השקעה בשלושה תחומים מקבילים : צמצום הבירוקרטיה ועידוד השקעות הון, עידוד חברות ישראליות כספקי השירותים לגורמים הממשלתיים (התאמת המכרזים הממשלתיים) והשקעה מאסיבית בחינוך למדעים לצורך הכשרת דור העתיד והטמעת המלצות ועדת דברת (שגם הוגיה באים מעולם הטכנולוגיות המתקדמות).

מנכ”ל חברת מטריקס – מר מוטי גוטמן הציג פרוייקט לקידום נשים חרדיות העוברות הכשרה באמצעות מרכזי ההכשרה של מטריקס לשמש כמתכנתות. כיום בפרוייקט משתתפות כ- 30 נשים כאשר בעזרת סיוע ממשלתי ניתן יהא לשלב בתוכנית לפחות כ- 1000 נשים מהמגזר החרדי.

מנכ”ל קומברס ישראל – מר זאב ברגמן קרא לצמצום הבירוקרטיה הממשלתית ועידוד שיתופי פעולה בינלאומיים עם מוקדי התעשייה עתירת הטכנולוגיה בהודו ובסין.
נציגי חברות הסטארט –אפ ביקשו שבתקציב שנת 2005 לא ינותק ”בלון החמצן” המוענק להם באמצעות המדען הראשי ואשר צומצם משמעותית בשנים האחרונות ושבלעדיו לא יתאפשר להם להמשיך ולפתח.
ס` נשיא מוטורולה – רמי גוזמן קרא לקרב את הספר אל המרכז הטכנולוגי ולהמשיך ולעודד השקעה באמצעות סיוע ממשלתי בפריפריה כאמצעי נוגד לבריחת המוחות הצעירים בארץ.

החשב הכללי באוצר מר ירון זליכה אמר שברמת המקרו יש ליצור סביבה כלכלית הולמת להשקעות זרות, בתחום המחירים, המט”ח והמיסוי זאת באמצעות החוק החדש לעידוד השקעות הון. בקרוב יכריז משרד האוצר על רפורמה משמעותית בתחום ביטוח סיכוני סחר חוץ. כמו כן בתוכנית ההשקעות של רשויות השלטון בישראל להטמעת טכנולוגיות מתקדמות (תקציב של כ- 400 מיליון ₪) יוקצה 90% מהתקציב לחברות ישראליות ורק היתרה לחברות זרות. בנוסף בוצעה שורה של שינויים בדרישות המכרזים הממשלתיים דוגמת הסרת הדרישה לידע ושיתופי פעולה בינלאומיים משום האמונה כי החברות הישראליות מספיק מוכשרות על מנת לעמוד בפני עצמן.

שר האוצר, בנימין נתניהו אמר כי המבחן של כל הכלכלות הוא מבחן המדיניות כלפי השכבה היזמית. חובה לתת להם דרור לרוץ קדימה, תוך הענקת אקלים מקרו - כלכלי חופשי כתנאי סף. בדרגת החופש על מדינת ישראל להיות בחמישיה הפותחת בעולם, יש לצמצם מונופולים ולאפשר סחר חופשי (פתרון בעיית הנמלים), יש לבטל את המושג פריפריה באמצעות הקמת תשתיות תחבורה מהירה, יש להשקיע בתשתיות הידע והמיומנות מאחר שאנחנו בהתדרדרות ומוצאים עצמנו נסחפים בשובל של דברים שהולכים ונגמרים – לדומא - מערכת החינוך שלנו נמצאת בגסיסה איטית ובטוחה אך יש בידנו הכלים לעשות בה מהפך בתוך 3 שנים, את כל שנאמר לעיל ישלב משרד האוצר בתוכניתו לתקציב שנת 2005.