שינוי לרעה של חוק עדוד השקעות הון יגרום ללמעלה מ- 81% מהמפעלים להקטין השקעותיהם

אם ישונה לרעה החוק לעידוד השקעות הון במסלול מענקים והטבות במרכז הארץ - 81% מהמפעלים אשר מתכוונים לפנות למרכז ההשקעות בתקופה הקרובה, יקטינו השקעותיהם בשיעור של עד 50% ויותר


00:00 ,16.06.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
אם ישונה לרעה החוק לעידוד השקעות הון במסלול מענקים והטבות במרכז הארץ - 81% מהמפעלים אשר מתכוונים לפנות למרכז ההשקעות בתקופה הקרובה, יקטינו השקעותיהם בשיעור של עד 50% ויותר. בתוך כך, 49% מהם יקטינו ההשקעות באזור עדיפות א'; 38% מהמפעלים ישקלו העתקה לחו"ל בעיקר לתורכיה, למזרח אירופה ולמזרח אסיה. כך טוען עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים בהסתמכו על סקר מדגמי שערכה התאחדות התעשיינים, לקראת פרסום מסקנות ועדת מראני בנושא החוק לעידוד השקעות הון, בתקופה הקרובה.

טירה מציין, כי קשיי המימון ונזילות של הבנקים בימים אלה, מחזק את הצורך בעידוד השקעות במסלול מענקים.

נשיא התאחדות התעשיינים קורא לממשלה לחזק את החוק לעידוד השקעות הון במסלולים השונים, כולל מסלול מענקים ומסלול הטבות מס במרכז הארץ, כמכשיר מחולל צמיחה וכצעד משלים לתוכנית הכלכלית, שבלעדיו יקטן הסיכוי לצמיחה, חרף הקיצוץ הכואב בתקציב. חיזוק החוק יביא להגדלת התעסוקה, טוען טירה.

מסקר מדגמי של התאחדות התעשיינים שהקיף יותר מ-80 מפעלים בענפי ההייטק, המזון, המתכת והחשמל, הטקסטיל, הקוסמטיקה, הכימיה, התרופות, הרהיטים, הנעלה, השיש, הזכוכית, הפלסטיק, הפרמצבטיקה, תעשיות הבניה - עולה כי אם ישונה החוק לרעה במסלול מענקים והטבות במרכז הארץ, 28% מהמפעלים אשר מתכוונים לפנות למרכז ההשקעות בתקופה הקרובה, יקטינו השקעותיהם ביותר מ-50%; 28% יקטינו השקעותיהם בהיקף שבין 20% ל-50%, ו-25% מהמפעלים יקטינו השקעותיהם בהיקף של עד 20%; 12% ציינו כי השקעותיהם ישארו ללא שינוי. מבין המפעלים שהשיבו כי תהיה ירידה בהיקפי ההשקעה – 49% נמצאים באזור עדיפות א', 29% נמצאים באזור עדיפות ב' ו-17% נמצאים במרכז הארץ.

יצויין כי 80% מהמפעלים שהשתתפו בסקר פנו בעבר למרכז ההשקעות ואחוז דומה מתכוון לפנות בעתיד.

עוד עולה מסקר התאחדות התעשיינים כי אם ישונה החוק לרעה במסלול מענקים והטבות במרכז הארץ, 15% מהמפעלים המתכוונים לפנות בתקופה הקרובה למרכז ההשקעות, ימשיכו לבחון אפשרות להעתקת מיקומם לאזורי עדיפות. כ-82% ציינו כי לא יבחנו צעד כזה.

עוד מתברר מסקר התאחדות התעשיינים כי כ-38% מהמשיבים דווחו כי במידה וישונה החוק לרעה במסלול מענקים והטבות במרכז הארץ הם ישקלו העתקת המפעל לחו"ל. בין היעדים העיקריים נמנים – תורכיה, מזרח אירופה ומזרח אסיה.

עוד עולה מהסקר כי 57% מהמפעלים המתכוונים לפנות בתקופה הקרובה למרכז ההשקעות, מעריכים שתהיה ירידה בהיקף התעסוקה במפעל באם ישונה החוק לרעה במסלול מענקים והטבות במרכז הארץ. מניתוח התשובות של המפעלים שבכוונתם לפנות למרכז ההשקעות בתקופה הקרובה מתברר כי 15% מהם מעריכים כי אם ישונה החוק לרעה במסלול מענקים והטבות במרכז הארץ, יביא הדבר לירידה של יותר מ-25% במצבת העובדים במפעל. 20% צופים ירידה של 10% - 25% במצבת העובדים, 22% מעריכים שתהיה ירידה של עד 10% במספר העובדים במפעל. 32% מהמפעלים השיבו שלא יהיה שינוי במספר העובדים.

עוד עולה מסקר התאחדות התעשיינים כי מניתוח תשובות המפעלים שמתכוונים לפנות למרכז ההשקעות בשלוש השנים הקרובות עולה כי 49% מהם מעריכים כי תהיה ירידה משמעותית בשיעור הרווחיות שלהם אם החוק לעידוד השקעות הון ישונה לרעה; 38% מעריכים שתהיה ירידה מועטה בשיעור הרווחיות שלהם; כ-8% מעריכים ששיעור הרווחיות שלהם יוותר ללא שינוי.

טירה מציין, כי כ-93% מהמפעלים בהם מעורבים משקיעים זרים, ואשר מתכוונים לפנות בתקופה הקרובה למרכז ההשקעות, ציינו כי הם צופים ירידה בהיקף השקעותיהם במידה ותאומצנה ההצעות לשינוי החוק.

מתחשיב שערכו כלכלני התאחדות התעשיינים מתברר כי שינוי החוק לעידוד השקעות הון לרעה במרכז הארץ יביא ל: מעבר של משקיעים זרים ובעלי חברות רב לאומיות לחיפוש אתרים חלופיים מעבר לים, שם יקבלו הטבות מס טובות יותר. זאת בנוסף לוודאות כלכלית, מדינית וביטחונית מוצקה הרבה יותר; החמרה משמעותית בהיקף ההשקעות הריאליות הזרות. דבר שיגרום לירידה של מאות מיליוני ש"ח בהיקפי ההשקעות במרכז הארץ; אובדן של כ-2,000 מקומות עבודה חדשים מדי שנה.

עוד עולה מתחשיב כלכלני התאחדות התעשיינים כי השינוי בחוק לעידוד השקעות הון לרעה בכל הנוגע למסלול מענקים בפריפריה יביא ל:- אי הרחבתם של מפעלים באזורי עדיפות לאומית א' ו-ב' (פריפריה) והעברת קווי יצור לחו"ל; הגדלת נטל המימון על המשקיעים והמפעלים; הגדלת רמת אי הוודאות למשקיעים. כל אלה יגרמו לאובדן של יותר מ-4,000 מקומות עבודה חדשים בשנה בפריפריה; הקטנת היקף ההשקעות בפריפריה בכ-50% לפחות, כאשר המשמעות היא הפסד השקעות בפועל של כ-400 מליון דולר בשנה בפריפריה.