שינוי חוק ההוצאה לפועל – גן עדן לחייבים

כך טוען איגוד לשכות המסחר בתגובה להצעת משרד המשפטים לשינוי חוק ההוצאה לפועל אשר לפיו לא ניתן יהיה לגבות - באמצעות ההוצאה לפועל - שיק עד 500 שקל שחזר מחוסר כיסוי


00:00 ,31.10.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

כך טוען איגוד לשכות המסחר בתגובה להצעת משרד המשפטים לשינוי חוק ההוצאה לפועל אשר לפיו לא ניתן יהיה לגבות - באמצעות ההוצאה לפועל - שיק עד 500 שקל שחזר מחוסר כיסוי
 
"הצעת משרד המשפטים לשינוי חוק ההוצאה לפועל מרחיקת לכת בהגנה על החייב ומתעלמת באופן לא סביר מזכויותיו של בעל החוב באופן שישפיע לרעה על המשק הישראלי". כך עולה מפניית אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לח"כ מאיר שטרית, שר המשפטים.
 
משרד המשפטים מציע לבטל את עונש המאסר שניתן להטיל על אדם החייב כספים עד לגובה חוב של חצי מיליון ₪. לדברי לין, "הצמצום הדרסטי ביכולת אכיפת גביית החובות עלול ליצור מציאות עסקית גרועה של 'גן עדן' לחייבים".
 
לטענתו, כבר היום סובל המשק הישראלי מתופעה של מוסר תשלומים גרוע (מנתוני בנק ישראל עולה כי באוגוסט 2006 סך כל החזרות השיקים עמד על כ-355,000 והסתכם ב-2 מיליארד ₪, מהם 46% שיקים ללא כיסוי בסכום כולל של כ-500 מיליון ₪), כך שנטרולו של המאסר ככלי מרכזי וחשוב במלחמה בתופעה עלולה להוביל להידרדרות נוספת. "אנו מודעים לעובדה שמאסר הוא צעד קיצוני. אולם, האמצעים החלופיים בהצעה, לא יצליחו להשיג באותה אפקטיביות את המטרה שמשיג אמצעי המאסר".
 
מנתוני ההוצאה לפועל עולה כי בשנת 2005 כ-15% מהבקשות היו בקשות למאסר, כאשר בסה"כ הוצאו בפועל כ-190,000 פקודות מאסר. באותה שנה נפתחו 316,660 תיקים, מהם 44% בגין שיקים ללא כיסוי.
 
באיגוד מתריעים כי להצעה זו תוצאה ברורה - יותר חובות, יותר חייבים ויותר עסקים שמצבם הכלכלי מורע. "פגיעה ביכולת גביית החובות של עסקים קטנים ובינוניים, המהווים את אחד ממנועי הצמיחה הכלכלית העיקריים במשק, עלולה להוביל לקריסתם, זאת בניגוד למדיניות הכלכלית של הממשלה".
 
לעניין ההצעה לפיה לא ניתן יהיה לגבות, באמצעות הוצאה לפועל, שיק עד 500 ₪ שחזר מחוסר כיסוי, מציינים באיגוד לשכות המסחר כי קיים חשש שגורמים מפוקפקים הפועלים בתחום זה יפרחו, זאת בניגוד גמור לסדר חברתי בריא והולם, וללא פיקוח ממשלתי.
 
לדברי לין, אם הצעת החוק במתכונתה הנוכחי תעבור, היא עלולה לשנות כלל התנהגות. "מהלך זה יכול מצד אחד לעודד אנשים לקבל הלוואות שלא התכוונו להחזירן ומצד שני לגרום לכך שאלה היכולים לתת הלוואות לא ירצו לתת אותן".