שיא של 10 שנים בקושי בגיוס עובדים מקצועיים בתעשייה

מסקר של התאחדות התעשיינים עולה כי 77% ממפעלי התעשייה דווחו על קשיים בגיוס עובדים מקצועיים ברבע השלישי של השנה. על פי הערכות חסרים יותר מ-4,000 עובדים מקצועיים


00:00 ,23.12.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מסקר של התאחדות התעשיינים עולה כי 77% ממפעלי התעשייה דווחו על קשיים בגיוס עובדים מקצועיים ברבע השלישי של השנה. על פי הערכות חסרים יותר מ-4,000 עובדים מקצועיים
 
למרות הירידה באבטלה - שיא של 10 שנים בקושי בגיוס עובדים מקצועיים בתעשייה. כך מסר רובי גינל, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, על סמך סקר שערך האגף בקרב כ-175 מפעלים.
 
מהסקר עולה כי 77% מהמפעלים שהשתתפו בסקר מדווחים על קשיים בגיוס עובדים ברבע השלישי של השנה, זאת בהמשך ל-67% בסקר הקודם שהתייחס לרבע השני של השנה ו-69% בתקופה המקבילה אשתקד.
 
גינל מציין, כי דיווחי התעשיינים בסקר הנוכחי משקפים מגמה מתמשכת של החרפה בקשיי הגיוס - בעוד בשנת 2004 עמד אחוז המדווחים על קושי בגיוס עובדים מקצועיים על 44% בממוצע שנתי, עלה  שיעור זה ל-53% בממוצע בשנת 2005, ל-67% ב-2006, לכ-70% בממוצע במחצית הראשונה של 2007, ועד לרמת השיא בסקר הנוכחי.
 
במקביל, חלה עלייה ניכרת בעוצמת הקושי עליה מדווחים התעשיינים - ברבע השלישי של 2004 רק 11% מהתעשיינים בסקר דיווחו על קושי ניכר בגיוס עובדים מקצועיים, ואילו בסקר הנוכחי משקלם הגיע לכ-26%. עלייה חדה אף יותר חלה בשיעור המדווחים על קושי בינוני בגיוס עובדים מקצועיים, ומשקלם עלה מ-17% ברבע השלישי של 2004, לכ-40% בסקר הנוכחי.
 
גינל מציין כי בולטים במיוחד דיווחיהם של תעשייני הגומי והפלסטיק באשר לקשיים בגיוס עובדים מקצועיים - כאשר ברבע השלישי של 2007 חלה החרפה ניכרת. כ-92% מתעשייני הענף שהשתתפו בסקר הנוכחי דיווחו על קושי בגיוס עובדים מקצועיים, מרביתם דיווחו על קושי בינוני, לעומת 76% בסקר הקודם שהתייחס לרבע השני של השנה ובהשוואה ל-53% שדיווחו כך בתקופה המקבילה אשתקד.
 
גם תעשייני המתכת ממשיכים לדווח על החרפה בקשיי הגיוס של עובדים מקצועיים - 84% מתעשייני הענף שהשתתפו בסקר דיווחו כך, כאשר יותר ממחציתם דיווחו על קושי ניכר. זאת בהמשך ל-81% מתעשייני בענף שדיווחו כך בסקר הקודם שהתייחס לרבע השני של השנה ול-75% שדיווחו כך בסקר שהתייחס לתקופה המקבילה אשתקד.
 
במקביל, מדווחים גם תעשייני המזון על קושי ניכר בגיוס עובדים מקצועיים - כ-79% דיווחו על קושי בגיוס עובדים מקצועיים, לעומת 67% בסקר הקודם שהתייחס לרבע השני של השנה ובהשוואה ל-59% מתעשייני הענף שדיווחו כך בסקר שהתייחס לתקופה המקבילה אשתקד.
 
גינל מעריך כי בתעשייה כולה חסרים כיום יותר - 4,000 עובדים מקצועיים, בעיקר בענף המתכת והחשמל (בו חסרים רתכים, חרטים, מבלטנים, מבקרי איכות, כרסמים, מסגרים, מפעילי CNC, כווני CNC, מהנדסי מכונות, מבנאי מטוסים); בענף הטקסטיל והאופנה (בו חסרים אורגים, דפסים, מאשפרים ועוד); בענפי הפלסטיקה, הגומי, הדפוס, הרהיטים הנעליים ותעשיית הבנייה; בהייטק (בו חסרים מהנדסי אלקטרוניקה, מהנדסי תוכנה, הנדסאים, מתכנתי דוט-נט, מתכנתי JAWA, מתכנתי C, מתכנתי ++Cועוד); בענף הכימיה והפרמצבטיקה, (בהם חסרים כימאים, טכנאים, הנדסאים, מהנדסי כימיה, לבורנטים למעבדות). ובתעשיית המזון.