רענן דינור: יש לפעול לצמצום החסמים המונעים הגדלת תרומת העסקים הקטנים והבינוניים לתוצר ולתעסוקה

אתמול נערכה הוועידה השנתית לעסקים קטנים ובינוניים בישראל. כ-43% מהעסקים במשק הישראלי הם עסקים קטנים המעסיקים בין עובד אחד לתשעה עובדים


00:00 ,23.03.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

אתמול נערכה הוועידה השנתית לעסקים קטנים ובינוניים בישראל. כ-43% מהעסקים במשק הישראלי הם עסקים קטנים המעסיקים בין עובד אחד לתשעה עובדים
 
יש לפעול לצמצום החסמים המונעים הגדלת תרומת העסקים הקטנים והבינוניים לתוצר ולתעסוקה בשנים הבאות. כך אמר רענן דינור, מנכ"ל משרד התמ"ת בוועידה השנתית לעסקים קטנים ובינוניים שמארגנת הרשות לעסקים קטנים ובינוניים בישראל שנערכה אתמול. עוד הוסיף ואמר רענן דינור שיש להגדיל את המעורבות הממשלתית בהפעלת כלים ותוכניות להגדלת תרומתם של העסקים הקטנים והפחתת שיעור העסקים הקטנים והבינוניים הנסגרים.
 
על פי ניתוח שנערך במינהל לתכנון מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת בהתבסס על סקר מעסיקים עולה כי תרומתם של העסקים הקטנים שהעסיקו עד 20 עובדים היה שלילי (הביאו לירידה בתעסוקה) בשנתיים האחרונות (2004-2005) שהיו שנות צמיחה מהירה במגזר העסקי. עיקר התרומה לתעסוקה מקורה היה במפעלים הגדולים בישראל. במילים אחרות, כ-180 אלף עסקים המהווים כ–50% מכלל העסקים בסקר עסקים של המינהל הביאו בממוצע להפחתה בתעסוקה בישראל בשנתיים האחרונות. יחד עם זאת, ידוע כי תרומתם של העסקים הקטנים והבינוניים לתוצר ולתחרות הכלכלית במשק חיובית וחיונית.
 
עוד הדגיש רענן דינור, כי אם מדינת ישראל מעונינת בקיומו של משק תחרותי המעודד חדשנות וטכנולוגיות חדשות עליה לפעול למיצוי הפוטנציאל של מגזר העסקים הקטנים והבינוניים כמנוף להגדלת תעסוקה והעלאת רמת חייהם של העובדים.
 
עסקים קטנים ובינוניים ויזמויות מהווים מקור מרכזי לדינמיות, חדשנות וגמישות בכלכלה. במרבית המדינות המפותחות עסקים קטנים ובינוניים מהווים כ-95% מהעסקים המייצרים ואף שיעור גבוה יותר מקרב ענפי השירותים. כמו כן, הם מייצרים כשני שליש מן התעסוקה במגזר הפרטי. עסקים קטנים, על פי אופיים הם לרוב חדשניים, חדשנות אשר מקבלת חשיבות יתר לאור הגלובליזציה הגוברת והצורך ביתרון תחרותי.
 
שיעורים גבוהים של פתיחות של עסקים קטנים ובינוניים קיימים במרבית מדינות ה-OECD, יחד עם זאת עסקים רבים לא שורדים זמן ממושך. כ–20% מעסקים אלה נסגרים כבר בשנה הראשונה לקיומם ועוד שיעור דומה עוזב את השוק במהלך השנה השנייה.
 
על פי ניתוח מאפייני עסקים קטנים ובינוניים בישראל מתוך קרוב ל 400 אלף עסקים בישראל בהתבסס על מרשם העסקים של הלמ"ס כמחצית הם עסקים של עצמאים וחברות שאינם מעסיקים עובדים ואילו המחצית השנייה הם עסקים המעסיקים עובד אחד לפחות. כ- 43% מהעסקים במשק הישראלי הם עסקים קטנים המעסיקים בין עובד אחד לתשעה עובדים וכ-5.5% מהעסקים מעסיקים בין 10 עובדים ל 49 עובדים. אחוז העסקים הבינוניים המעסיקים בין 50 ל- 100 עובדים עומד בישראל על 0.7% ושיעור העסקים הגדולים המעסיקים מעל למאה עובדים קרוב גם הוא ל 0.7%. כ- 56% מהעובדים במשק הישראלי עובדים בעסקים קטנים בהם עד 50 עובדים, כ- 10% עובדים בעסקים הבינוניים (50-100 עובדים), וכ 34% עובדים בעסקים גדולים בהם מעל למאה עובדים.
 
הייצוא, המהווה רכיב מרכזי לצמיחה ולהתפתחות המשק הישראלי, מאפיין עסקים גדולים בעיקר. אחוז העסקים המייצאים במגזר העסקי בקרב עסקים בהם עד 10 עובדים עומד על 1.7% לעומת 23% בקרב עסקים בינוניים (50-100 עובדים) ו-27% בקרב עסקים גדולים (28%). גם כאשר נבחן ענף התעשייה בנפרד מצטיירת מגמה דומה, כאשר 8.4% בלבד מן העסקים המעסיקים עד 10 עובדים מייצאים בהשוואה ל 70% בקרב הבינוניים (50-100 עובדים) ו 74% יצואנים בקרב העסקים הגדולים.
 
בישראל מפעילים הממשלה ומשרד התמ"ת סדרת כלים לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים אשר נחלקים לכלים לשיפור הניהול (חונכות עסקית, ליווי שיווקי, ניהול איכותי), ליצירת חדשנות (תוכנית ניצוץ, תוכנית להטמעת עיצוב תעשייתי) ולסיוע והנגשת עסקים קטנים לכלי מימון (קרן הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים, קרן הלוואות ליצוא). 
 
מנכ"ל משרד התמ"ת, רענן דינור, הדגיש את חשיבות פיתוח תוכנית אסטרטגית כוללת, לרבות חקיקה,  שמטרתה קידום עסקים קטנים ובינוניים בישראל בשנים הבאות.